הסכם הגז עם לבנון: השקרים של נתניהו וההתחמקות של לפיד וגנץ.

$(function(){setImageBanner('fc9d4ccc-df1d-4213-964f-bce9b6983a87','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45931,'Image','');})

יש דברים שאסור לשחק בהם בפוליטיקה עלובה, אך ספרו זאת לנתניהו...
ויש דברים שצריך לומר גלויות ובקול רם , אך לפיד וגנץ קצת "מרחו" אותנו לגביהם.
מידע חיוני ופרשנות על הסכם הגז

בנימין נתניהו צילום מסך ערוץ כאן יוטיוב

 כך נראו הדברים השבוע במלחמת ההודעות לעיתונות..

נתניהו, "יאיר לפיד נכנע באופן מביש לאיומים של חסן נסראללה. הוא נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ענק ששייך ל.. ישראל. הוא עושה את זה ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם. ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים ונכסים ריבוניים ששייכים לכולנו. אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו". 

לפיד הגיב בציוץ: "קצת עובדות לנתניהו, פשוט כי הוא לא ראה את ההסכם: ישראל מקבלת 100% מצרכי הבטחון שלה, 100% ממאגר כריש ואפילו חלק מהרווחים של המאגר הלבנוני. אני מבין שכואב לכם שלא הצלחתם להשיג הסכם כזה, אבל זו לא סיבה להתגייס לתעמולה של נסראללה. אפשר לפרגן קצת לממשלה שעובדת ומביאה תוצאות לעם ישראל."

והפתעה... בניגוד לעמדת חבריו, שר האנרגיה לשעבר יובל שטייניץ (שכבר משוחרר מאימת נתניהו...) אמר לגלובס כי אין צורך להביא את ההסכם לאישור הכנסת, שכן אין מדובר בהסכם על שטח טריטוריאלי של ישראל, אלא רק על קו המים הכלכליים. למעשה, בהסכם יש התייחסות עקיפה בלבד למחלוקת קטנה על קו הגבול הטריטוריאלי, בין השאר כדי למנוע את חובת ההבאה לכנסת.עם זאת, שטייניץ אומר כי הנוהג מחייב הבאה של כל הסכם בינלאומי מכל סוג לכנסת, הצגתו שם והצבעה עליו.

נכון לרגע זה ברור כי נתניהו חצה כל קו אדום אפשרי בתגובתו, כולל האיום לא להכיר בהסכם לכשיעלה (חלילה) לשלטון.. ובסיוע העקיף שלו לתעמולת חיזבאללה. אך האם לפיד וגנץ לא חטאו במאום? מסתבר כי גם הם חרגו מהקוים.. ועדיין בפער עצום מנתניהו.

ועתה לעובדות:

א' לא מדובר בשטח ריבוני של מדינת ישראל,  זה מסתיים 12 מייל מקו החוף.  אלא ב"מים כלכליים" שקביעתם ואישורם מותנה בהסכמת האו"ם, נקודה.

ב'  זה שטח במחלוקת, כבר שנים רבות וזאת להבדיל ממאגר "כריש" הסמוך, אשר פותח, ועכשיו עומדת להתחיל ההזרמה ממנו, מה שהוביל להפיכתו למטרה לאיומי חיזבאללה. (ראו מפה בתמונת הנושא)
ג' לפני מספר שנים, לאחר התגלית בכריש, מאגר השוכן בשטח עליו לא ערערו הלבנונים בעבר, התעוררה לבנון ודרשה את השטח. צודקת או לא, כאן לא נוכל לקבוע עובדות בשטח כי ללא אישור האו"ם לא יקרה כלום.. מה עוד שחברות הקידוח הבינלאומיות שפיתחו את המאגר לא מתעלמות ולא יכולות להתעלם מהשיקולים הבינלאומיים... ואף תדרושנה ערבויות ישראליות לבטחון האסדות.
 
ד' בינתיים נחקר השטח המקורי שבמחלוקת והתברר שבסבירות מסויימת יש שם מבנה שמכיל גז בכמויות לא מבוטלות, ששוויין האופטימלי נאמד בכ15-16 מיליארד דולר.  מאז ועד עתה נערך המו"מ המייגע בין לבנון לישראל, ללא הכרעה, עד לאחרונה, כאשר בשל מצבה הכלכלי האיום של לבנון, זקוקה הנהגתה לאיזשהו  "נס כלכלי" שיציל אותה מקריסה כלכלית וירגיע את ההמונים הזועמים. אך מה לעשות והכסף הזה יגיע במקרה הטוב מאוד בעוד עשור... 
 ה' מה שנכון ודי הוסתר מאיתנו ע"י לפיד וגנץ, הוא שבהסכם העומד להיחתם נקבע כי השליטה במאגר כולו תהיה של לבנון ,למרות שחלק ממנו נמצא בשטח שבעבר הוסכם עליו ששייך לישראל. .
ו' בתמורה לזכויות בשטח עליו נוותר, נקבל ע"פ ההסכם תמלוגים על החלק היחסי בגז (אם וכאשר יימצא) דרך מנגנון בינלאומי  וכשצייצני הליכוד לועגים לאפשרות לגבות כסף מהלבנונים, צריך להזכיר שיש חברות קידוח בינלאומיות בעניין, לכן זה מנגנון עם אכיפה יחסית פשוטה - אפשר לדרוש ולקבל את התמלוגים ישירות מהן.
ז' כשלפיד טוען כי בהסכם  "קבלנו 100 אחוז כריש", כאילו גם "כריש" היה שנוי במחלוקת, הוא "מורח" אותנו. כי זה שהלבנונים שלפו ברגע האחרון את הקלף הזה, לא הופך את טענתם לראויה בכלל לדיון והתתייחסות...
סיכום ופרשנות:
א' אפשר כמובן היה להמשיך בגישת "גם לי גם לך לא יהיה" של נתניהו במשך למעלה מעשור ולא לוותר על "נחלת אבותינו " שבים התיכון. 
ב' ישראל מתמודדת עם לחץ בינלאומי אדיר מצד ארה"ב וצרפת, המנסות להציל את לבנון הקורסת. וכן עלולה היתה להתמודד עם איום בטחוני מצד חיזבאללה, העלול להחריף עד מלחמה לאורך הגבול הצפוני כולו. זאת כאשר איראן מעוניינת בהתלקחות בכל מחיר בעוד נסראללה פחות מעוניין בכך, כל עוד יוכל להציג עצמו כמי שהביא הסכם מפואר ללבנון וישראל "נכנעה לאיומיו" 
 ג' עם חתימת ההסכם ניתן יהיה מיד  להתחיל להזרים גז  ממאגר "כריש"  וליהנות מ100% ממנו ובמחירי הגז הנוכחיים שהמריאו כידוע מאז מלחמת אוקראינה.
 ד' לפיד וגנץ החליטו כי טובות שתי ציפורים ביד מאחת שמנה במרומי העץ. כי אנחנו מקבלים גם את הסרת האיום הבטחוני מהצפון בכלל, (לפחות עד שנסראללה יחשוב על עילה חדשה...) ומאסדת "כריש" בפרט, כאשר עקב כך תתאפשר הזרמת גז מיידית מ"כריש".  ובנוסף תזכה בעתיד מדינת ישראל גם באחוזים משמעותיים מתגלית לבנונית פוטנציאלית, אל מול התעקשות על אחוזים גבוהים יותר מאיזה פוטנציאל עתידי שספק אם יהיה בר מימוש.... והעיקר,  הסכנה הבטחונית הזו מוסרת מעלינו, כרגע.
ה' לפיד וגנץ ניסו לערפל את התמונה משיקולי בחירות וחבל. לטעמי יכלו להתייצב באולפנים ולומר גלויות את מה שנאמר כאן. לומר בפה מלא: כן.  ויתרנו על זכויות כלכליות בשטח מסויים ואלו היו השיקולים. ואם הם רוצים להתנגח עם נתניהו , תמיד אפשר להזכיר לו כיצד ויתר לקפריסאים על זכויותינו במאגר "אפרודיטה" ב2012.. 
.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה