התליית רישיון נהיגה – סיבות, חוקים ומה עושים?

$(function(){setImageBanner('fdcef0e2-71c2-4ff0-8236-b8daf39ba47f','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45894,'Image','');})

התליית רישיון נהיגה היא סנקציה המוטלת על נהגים במטרה לצמצם את הסכנות בדרך ולקדם תרבות נהיגה בטוחה יותר. למעשה היא מהווה כלי בו משתמש משרד הרישוי כדי לאכוף את החוק. המונח התליה לקוחה מהמילה תלוי, כיוון שרישיונו של הנהג יוחזר אליו כתלות בעמידה בחובותיו, בהתאם לסיבה בגינה פסלו את רישיונו. מכאן שהתליית רישיון נהיגה אינה פסילה של הרישיון לצמיתות, אלא פסילה זמנית עד שהנהג יעמוד בתנאים לקבלתו בחזרה. עוד ניתן להבין מכך שתקופת הפסילה אינה מוגדרת מראש, מפני שהזמן שייקח לנהג למלא את חובותיו ולעמוד בתנאי משרד הרישוי תלוי אך ורק בו. מהם אותם תנאים? האם ניתן לבטל התלייה ואיך עורך דין תעבורה יכול לסייע במקרה כזה? כל התשובות במאמר זה.

canva

למי יש סמכות להתלות רישיון נהיגה?

שני גופים במדינת ישראל מחזיקים בסמכות להמליץ על התליית רישיונו של נהג - משרד הרישוי והמרב"ד (המכון הרפואי לבטיחות בדרכים). למשרד הרישוי גם הסמכות להתלות את רישיונו של הנהג בפועל בהתאם להמלצתו. לשניהם תפקיד דומה והוא לדאוג לכך שכל המורשים לנהוג אכן כשירים לכך ואינם מסכנים את עצמם ואת הציבור. אמנם, כל אחד מהם פועל אחרת לטובת עמידה במשימה הזו: משרד הרישוי מתעסק בכשירות הנהג מבחינה חוקית, ואילו המרב"ד מתעסק עם כשירותו הרפואית של נהג לתפקד כנדרש מאחורי ההגה. ניתן להתחיל ולשער כעת באילו מקרים כל אחד מהגופים עשוי להתלות רישיון נהיגה, וברור שיהיו אלו מקרים בהם הנהג מהווה סכנה לציבור. מיד נפרט עליהם.

מתי מחליטים על התלייה של רישיון הנהיגה?

כעת נחלק את הסיבות להתליית רישיון ל-2, בהתאם לגופים שבסמכותם לעשות זאת.

כאשר מדובר על משרד הרישוי, תהיה זו התלייה מנהלית טכנית, ויהיו אלו מקרים בהם הנהג לא עומד בסנקציות שהוטלו עליו. למשל:

  • נהגים שהוטל עליהם לבצע קורס נהיגה מונעת מטעם משרד הרישוי ולא עשו זאת תוך חצי שנה מרגע ההודעה על כך. בדרך כלל זה יקרה כאשר הנהג יצבור 12 נקודות תעבורה עפ"י שיטת הניקוד.
  • אם יצבור הנהג נקודות נוספות ויגיע לסכום של 24 נקודות, יוטל עליו להשתתף בקורס נוסף, שאם לא יגיע אליו יותלה רישיונו.

 

כאשר מדובר על המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, תהיה זו התלייה מנהלית רפואית, ויהיו אלו מקרים בהם הנהג לא השלים את חובותיו בתהליך הבדיקה הרפואית אליה זומן. למשל:

  • נהג שלא התייצב לבדיקה במרב"ד.
  • נהג שלא הגיש טפסים או מסמכים שהיה עליו להגיש במסגרת הבדיקות.
  • נהג שסירב לבצע בדיקות מסוימות ביום הבדיקות.

 

כפי שציינו וחשוב לזכור, ההתלייה תקפה עד שהנהג מוכיח כי הוא עומד בחובותיו. לכן, אם נהג מציג אישור על הרשמתו לקורס נהיגה נכונה, או מגיש את הטפסים ומסיים את ההליך מול המרב"ד, אין סיבה שלא יקבל את רישיונו בחזרה.

איך אפשר לבטל התליית רישיון?

ישנם מקרים שבהם ניתן לבטל את ההחלטה על התליית הרישיון, וכאלו שאין אפשרות לבקש זאת, אלא נותר רק לנסות לזרז את קבלתו בחזרה. דוגמה למקרה כזה היא למשל התלייה מטעם המכון הרפואי, שתימשך עד שיגיעו להחלטה בעניינו של הנהג. הנהג יכול לבקש לזרז את קבלת ההחלטה, אך אין באפשרותו לבטל אותה כיוון שאין עדיין הוכחה סופית שהוא אינו מהווה סכנה לציבור.

 

אם הרישיון מותלה בגין צבירת נקודות ועל הנהג להשתתף בקורס נהיגה נכונה, כדי לבטל את ההתלייה יהיה עליו להירשם לקורס ולהציג בפני משרד הרישוי את האסמכתא המתאימה. נהוג לחשוב שניתן להתחמק מההשתתפות בקורס כיוון שכל שנדרש כדי לקבל בחזרה את הרישיון, הוא להציג אישור הרשמה. ובכן, בניגוד למחשבה הנפוצה הזו, המציאות אינה מאפשרת התחמקות קלה כזו כיוון שרישום הנוכחות בקורס הוא קפדני מאוד, ונתוניו מדווחים למשרד הרישוי.

 

בשני המקרים, אם אתם סוברים שחלה טעות או שנעשה לכם עוול, מוטב שתפנו לעורך דין תעבורה מנוסה שיוכל לסייע לכם להבהיר את המצב ולנהל אותו כך שטובתכם תתאפשר ככל הניתן.

למה כדאי להיעזר בעורך דין תעבורה?

ביטול התליית רישיון אולי נשמע פשוט, כיוון שבסופו של דבר מדובר על מספר צעדים פשוטים שיש לעשות כדי להחזיר את הרישיון לתוקפו, אמנם המציאות עלולה להיות מורכבת יותר. הסיבה למורכבות נובעת מהעומס שמוטל על משרד הרישוי והמרב"ד, וחוסר הבהירות של חלק מהדרישות. כפועל יוצא, ייתכן שתהליך ביטול ההתלייה יימשך חודשים רבים. עורך דין לענייני תעבורה יוכל בראש ובראשונה לסייע לכם להבין את המצב ולתקשר עם הגופים הרלוונטיים בהתאם. כמו כן, הוא יוכל לסייע לכם לזרז תהליכים שונים כדי לקבל את הרישיון מהר יותר בחזרה.

נקודה נוספת שחשוב להתייחס אליה היא ההשלכות של התליית הרישיון על שגרת היומיום של הנהג ומשפחתו. כיום, אמצעי תחבורה מהווה כלי חשוב בניהול המשימות השגריות (סידורים, פיזור הילדים במסגרות וכד'), וישנם אנשים רבים שנהיגה היא גם המקצוע והפרנסה שלהם. עורך דין תעבורה שמתמחה במקרים של התליית רישיון יוכל לסייע לכם להבין איך נכון להתנהל כדי לחזור לשגרה במהירות האפשרית.

 

ישנם הישגים שונים שעורך דין מומחה יוכל להשיג עבורכם. לדוגמה, הוא יכול לנסות לשכנע את בית המשפט שקיים ספק בחוות הדעת שניתנו מטעם המכון הרפואי, ושהתליית הרישיון אינה צודקת, וכך למנוע את התליית הרישיון עד שתתקבל תשובה סופית מהמרב"ד. דוגמאות נוספות יכולות להיות הגשת ערעור בעקבות שגיאת תדפיס של ההחלטה על התליית הרישיון או פנייה מוצלחת אל ועדת ערר של המרב"ד.

מיהו עורך דין תעבורה מומלץ?

זה לא מספיק לבחור עורך דין שקרוב לבית, או להישמע להמלצה של קרובת משפחה רחוקה על עורך דין שסייע לה לפני שנים. כדי לבחור עורך דין שיעשה את עבודתו בצורה המתאימה ביותר למצבכם, חשוב להתייחס לשני גורמים נוספים.

  1. רקע וניסיון - אין ספק שההחלטה הנכונה תהיה להפקיד את גורלו של רישיון הנהיגה שלכם בידיו של עורך דין שצבר ניסיון משמעותי בתחום ופגש וטיפל במקרים שונים. עורך דין כזה ידע להיערך ביעילות לכל תרחיש ולהתמודד בהצלחה עם הגופים הרלוונטיים השונים.
  2. שיח משותף - כל הסתייעות בעורך דין מחייבת שיח נוח ורגיש בינכם לבינו. התליית רישיון יכולה לשבש את סדר היום שלכם ומוטב שעורך הדין שתבחרו יהיה כזה שאתם יכולים לסמוך עליו, ולא כזה שיגרום לכם ללחץ גדול יותר.

 

עם עשור ומעלה של ניסיון בעולם התעבורה, הן כבוחנת תנועה והן כתובעת תעבורה, עו"ד תפוחי רידלמן מנגישה במקצועיות את כל המידע הנחוץ לציבור ומטפלת באופן אישי בתיקים שונים של התליית רישיונות נהיגה וייצוג מול הרשויות. אתם מוזמנים לבקר באתר של עורך דין תעבורה עדי תפוחי רידלמן, ללמוד עוד על נושאים שונים בדיני תעבורה ולבדוק את התאמת המשרד למקרה שלכם.

 

מה דינה של נהיגה בזמן התליית רישיון? איך אפשר לדחות את מועד ההתלייה? מה המשמעויות שלה בפן האזרחי ומהן ההשלכות של התלייה על נהגים חדשים?

כנהגים, יש מידע נוסף וחשוב שמומלץ להכיר בכל הקשור להתליית רישיון נהיגה. אתם מוזמנים לקרוא את המאמר המקיף באתר אודות התליית רישיון נהיגה, כדי לקבל תשובות לשאלות נוספות ולהיות מוכנים לכל תרחיש.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה