חוק הגיוס : איך משיגים באמת שוויון בנטל של כל חלקי החברה, כולל הערבים.

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('60c4f98f-6181-4bb1-8d85-c3ddf334c898','/dyncontent/2024/9/18/1a889795-a0e4-4679-aec2-445883ae8941.jpg',18376,'אייטם כתבה חוגים עד אחרי סוכות קרית תרבות ',525,78,true,45931,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('60c4f98f-6181-4bb1-8d85-c3ddf334c898','/dyncontent/2024/7/7/6ac38f55-9efa-40d8-b71c-62a1f92cf06c.jpg',17973,'מנויים 300100 ',525,78,true,45931,'Image','');},15]]);})

פורסם במקור ב2.24 ומוגש שוב, לאחר עריכה קלה.
הגיעה העת לומר גלויות: מילים יפות ודרכי נועם לא יועילו וגם חילופי שילטון לא יביאו לשינוי אמיתי, כל עוד החרדים נעולים בעמדתם וכוחם הפוליטי לא מצטמצם.
לדעתי יש פיתרון נועז אך מעשי שלא כרוך בגיוס בכפיה, שומר על עיקרון השוויון ומציב דרישות גם לערבים. פיתרון שישנה לחלוטין את כללי המשחק ואף יביא לרענון של כל המערכת הפוליטית התקועה שלנו.

תלמידי ישיבה מול לוחמים מפנים פצוע

פורסם במקור ב2.24 ומוגש שוב, לאחר עריכה .

החוק העוקף שהעביר נתניהו לא יעבור בועדת חו"ב וזו עובדה ברורה.

ובין אם אתם מצדדי הממשלה/נתניהו ובין אם אתם, כמוני, נמנים על מתנגדיה , עדיין צריך להסתכל למציאות בעיניים ולהפנים כי לא חילופי שלטון ולא חוק מתחכם וחלקי חדש, הם שיביאו לפיתרון אמיתי.

ויש מה לעשות, מלבד לקוות שיבשילו "התהליכים" בחברה החרדית, או ש4,000 איש יואילו בטובם להתגייס בגיל 22  לשלב ב' מקוצר וקל"ב ולא להביא תועלת מעשית לצה"ל.

אני כותב זאת כמי שגדל בחברה החרדית, נטש אותה כדי להתגייס (בין היתר) ועודנו מחובר אליה בקשרי משפחה ענפים ומודע לא רע לנעשה בה.

בואו נקרא לילד בשמו:

 א': רוב החרדים אכן מאמינים באמונה שלמה שלימוד התורה מגן על עם ישראל כולו והוא חיוני לא פחות ולדעתם אף יותר, משרות בצבא. את האמונה הזו אין סיכוי לשנות ואין טעם אפילו לחשוב על כך. כך שגם אין טעם להתווכח עליה ולהתמרמר. פשוט מיותר. כפי שאין טעם להעלות על הדעת גיוס בכפיה ולא רק של בחורי ישיבות. צה"ל בנוי בעיקר על הרצון לשרת ולהיות חלק מהתלכיד הזה ולא על הפחד מכלא 6. 

 ב': רבני החרדים ברובם המוחלט משוכנעים שבצבא אורבת סכנה לנפשות הצעירים החרדיים ולכן, גם אם רבבות מהם אינם תלמידי ישיבה 24/7 וחלקם כלל לא לומדים, עדיין חובתם לא להתיר להם שרות צבאי.  זהו נושא שבהחלט ניתן להתווכח עליו ואף להציע פתרונות לו, אך התהליך ארוך מדיי ומסובך מדיי. בודאי לתקופה שכזו. אך זו גם הפירצה היחידה בה ניתן יהיה בעתיד "להבקיע" את חומות ההתנגדות הגורפת שלהם.

 ג': לעסקני החרדים נוח "לנגן" על האמונה והחשש שהבאתי לעיל - גם יחד- כדי לבצר את מעמדם ואת שליטתם הכלכלית והחברתית באוכלוסיה שלהם, תוך כדי דיכוי כוחני וחרם חברתי על מי שמעז לחשוב אחרת...

 ד' הצעירים/ות הערביים נהנים מיתרון לא הוגן על פני בני גילם היהודים/דרוזים, בכך שהם מתחילים ללמוד ולהשתכר שנתיים שלוש לפניהם. ואין שום סיבה לפטור אותם מנשיאה בעול

 ה' הגיעה העת לחייב בשרות את כלל הבנות, גם החרדיות. יש דרכים לאפשר להן לתרום לחברה הישראלית גם מבלי לפגום בצניעותן ואורח חייהם ונשוב לכך.

למצב חוסר השוויון והעוול המקומם הזה יש בהחלט פיתרון חד וברור, צריך רק להעז.

מה צריך לעשות?

זהו החוק אותו יש להציע לאמון הציבור ואם תרצו לאמצו, עליכם לדרוש שיהיה בראש המצע של מי שחפץ בתמיכתכם.  הוא חד וברור ויכלול את הסעיפים הבאים:

א'. כל האזרחים/יות במדינה, יהודים כערבים, חייבים בגיל 18 בשרות צבאי או לאומי , אלא אם קבלו פטור מוחלט מסיבות רפואיות (מאידך תיקבע אפשרות לפטור רפואי חלקי הכרוך במגבלות מסויימות, אך איננו מלא ומאפשר שרות לאומי בתפקידים רלבנטיים).

ב. כל מועמד/ת לשרות ביטחון רשאי/ת  לבקש דחיה בת שנתיים ויותר לצרכי לימודים. כמות מקבלי הדחיה תישקל בהתאם לצרכי צה"ל ברגע נתון וההחלטה תהיה אך ורק של מערכת הביטחון ללא מכסות והתייחסות חיצונית משום סוג. כאשר בתום תקופת דחיית השרות המלש"ב יתייצב לגיוס כמו כל מועמד אחר.

עם זאת הדחיה תוענק רק לשם לימודים במוסד המכיר במדינת ישראל וחוקיה.

(הצעה זו תבטיח עדיפות למוסדות המכירים במדינה, כדרישה מינימלית ומתבקשת. ואף תאפשר לתת מנוף שיפור עצמי, העצמה וצמיחה לצעירים שלא השקיעו בלימודים כנערים ולכן לא מתקבלים ליחידות מקצועיות ואיכותיות בצבא ובכך תשרת גם מטרה חברתית ראויה. ומאידך, ההצעה תאפשר לצעירים חרדים שיקבלו פטור, להתבגר בשנתיים ולצבור עוד הכשרה רוחנית, מה שאמור להרגיע מעט את רבניהם מן "הסכנות הרוחניות" האורבות להם לכאורה בצבא.

ג'. החידוש הבעייתי שיקפיץ רבים מכם...

כל מועמד/תלשרות ביטחון רשאי/ת להצהיר כי אינו/ה מוכן/ה לשרת כלל בצה"ל או בשרות לאומי, מסיבות של אמונה וערכים מכל סוג שהוא (כולל אמונה בקרני הירח..)

את ההצהרה הזו יהיה עליו/ה לחדש מדי שנה ושנה, עד לגיל אותו יקבע שר הביטחון כגיל השרות המירבי במילואים לגברים והגיל המירבי או מספר הילדים - לנשים.

ד. כל מי שיסרבו לשרת כאמור מסיבות של אמונה וערכים מכל סוג יהיו כפופים לסנקציות הבאות:

1. לא תהיה להם זכות בחירה לכנסת, אלא לעיריות בלבד, עד לביטול הצהרתם וגיוסם, או עד הגיעם לגיל השרות המירבי כאמור.

2. הם לא יהיו זכאים ליתרונות הבאים:

לעבוד בשרות המדינה, או בגופים ש50 אחוז ומעלה ממימונם בא מתקציבי המדינה, כולל רשויות מקומיות.

להשתתף במכרז כלשהו של המדינה, כולל לדיור.

לקבל מילגות חינוך, הנחות, או הטבות אחרות מכל סוג, להם ולמשפחתם, מכל מקור הממומן על ידי המדינה.

כל זאת עד לביטול הצהרתם וגיוסם, או עד הגיעם לגיל השרות המירבי כאמור.

(הערה: מאחר ושלילת זכות הבחירה הינה מותנית ואחידה , נראה לי שהיא תעמוד במבחן משפטי בזיקה לזכויות דמוקרטיות)

3.עם זאת, הם יוכלו ללמוד גם במוסדות מוכרים כרצונם, ובלבד שבאלו מביניהם הנהנים מתקציבי מדינה, הם לא ייספרו וייכללו במניין התלמידים, לצורך קביעת ההשתתפות הממשלתית ויהיה על המוסדות הללו לחייבם בשכר לימוד ריאלי, כתנאי ללימודיהם בהם. וזאת עד לביטול הצהרתם וגיוסם, או עד הגיעם לגיל השרות המירבי כאמור.. 

ובהזדמנות זו, נדרש חוק אשר יאסור באופן גורף תמיכה ישירה או הנחות, הקצאות קרקע והטבות כלכליות מתקציבי המדינה ושלוחותיה/ נתמכיה כאמור למוסדות שאינם מכירים במדינה.

לסיכום:

רק כך יושג שוויון בנטל אמיתי, כאשר חופש הבחירה שלא לשרת כלל, או לדחות את השרות, יינתן במידה זהה לכולם והתקצוב, אפשרויות ההשכלה והתעסוקה ויתר הזכויות וההעדפות יינתנו באופן זהה לכל קבוצות האוכלוסיה, אך רק למי שמילאו את חובתם הראשונה במעלה כלפי המדינה. 

רק כך תהפוך ההחלטה האם לשרת או לא, להחלטה אישית ערכית של כל המועמדים/ות לשרות ביטחון, על כל הנובע מכך. הם אלו שיצטרכו להחליט מה חשוב להם יותר ועל מה הם מוכנים לוותר...

 

איך מתמודדים עם ההשלכות ומה יקרה, להערכתי, בעקבות חוק שכזה?

להערכתי מספר סרבני השרות בחברה הכללית לא יהיה משמעותי עד כדי פגיעה בכוחו של צה"ל ובתחומים מסויימים אף יועיל לו בטווח הארוך בגיוס חיילים משכילים יותר ומקצועיים יותר, בתחומים טכניים בעיקר.  עם זאת ברור כי נושא דחיית השרות כן יוכל להוות בעיה בשנים הראשונות. אך אם ייצור בעיה של ממש, למרות הגידול הצפוי במספר המתגייסים בכלל, הרי  ניתן יהיה לתמרץ כלכלית לוחמים לפני שחרור לחתום לשרות "קבע קצר" . בל נשכח כי תקציבי תמיכות אדירים יתפנו עקב ההצעה..

ובאשר לחברה החרדית. אמנם תחילה יפנו רבים רבים לבקש דחיה, אך הצבא הרי לא יאשר זאת לכולם וחלקם יצטרכו לבחור בין סירוב מוחלט על השלכותיו הקשות , לבין הכרה במציאות. 

מעבר לכך, אני משוכנע ששבירת מקור כוחם הפוליטי של העסקנים והרבנים יביא לשידוד מערכות, כולל קרע בין הרבנים לבין עצמם ובין העסקנים.  כאשר חלק מהרבנים יעסקו בעיקר בהצלת "יבנה וחכמיה" דהיינו עולם התורה האמיתי מנקודת ראותם ולשם כך יוותרו כביכול על מלחמה לכל רוחב החזית, בשאיפה להתפשר, לשמר את הישיבות, גם אם מספר הלומדים יקטן משמעותית ולהציל כלכלית את הגרעין הקשה של "חברת הלומדים". ואילו זרמים ורבנים אחרים יקצינו ויסתגרו בגטאות עם חומות עוד יותר גבוהות ויסמכו על חסדי שמיים ונדיבים. 

ואילו העסקנים? אלו יוכו מכה פוליטית ומעמדית קשה, כאשר מחד לא יהוו צינור מימון ומאידך ככל שירבו הסרבנים, יקטן מספר המצביעים למפלגותיהם.. וכוחם הארצי יפחת.  עד מהרה נשמע קולות חדשים ושפויים, שיעסקו בעיקר במו"מ על תנאי השרות והתפקידים שימלאו החרדים בצבא (נניח ביחידות ייעודיות לגברים בלבד להגנת העורף) ולא יסרבו לכל פשרה בשחצנות הדורסנית האופיינית להם כיום. כפועל יוצא מכך יתחזק מעמדם הפנימי של החרדים העובדים ושל אלו ששירתו וישרתו והדבר ישליך על המירקם החברתי כולו ואף על מערכות החינוך, בהקשר לרצון בלימודי ליבה ועוד.

ההצעה גם משווה את מעמדם של יהודים לערבים, בתחום בו כיום יש דווקא לערבים עדיפות והוא ההשכלה הגבוהה ואפשרויות ההשתכרות במשך 3 שנות השרות הצבאי. אלו מביניהם שיעדיפו לסרב, מסיבות דתיות ואידיאולוגיות, ישלמו מחיר כלכלי משמעותי ושוב, יאבדו זכות בחירה לכנסת...

לדעתי רוב מוחלט של אזרחי המדינה היהודים והדרוזים יתמכו ביוזמת חקיקה שכזו 

אני בכל מקרה, בבחירות כשתהיינה, אצביע רק למי שזה יהיה הסעיף המרכזי במצע שלו, בראש ובראשונה. ואם תרצו ותאמינו מספיק, תגלו שזה לא חלום סרק.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה