הסופרת נורית זרחי היא כלת פרס ישראל בתחום ספרות ושירה יוצרים ומתרגמים לשנת תשפ"א 2021

$(function(){setImageBanner('81458d93-ceac-4ed9-a7db-ad63c4eb29d3','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,45919,'Image','');})

שר החינוך יואב גלנט הודיע היום על זכייתה של הסופרת נורית זרחי בפרסם ישראל תחום ספרות ושירה – יוצרים ומתרגמים לשנת תשפ"א. הסופרת ילידת ירושלים, בתו של המשורר ישראל זרחי, כותבת ומפרסמת במשך למעלה מחמישים שנה ביניהם ישנונה (1978) ולהתראות באנטארקטיקה (2005).

נורית זרחי היא כלת פרס ישראל לשנת תשפ"א 
שר החינוך, יואב גלנט מודיע היום (ב') על זכייתה של כלת פרס ישראל בתחום ספרות ושירה – יוצרים ומתרגמים לשנת תשפ"א, נורית זרחי. ועדת הפרס התכנסה בראשותו של פרופ' מירון איזקסון, ובהשתתפותן של החברות: פרופ' תמר סוברן ופרופ' חנה סוקר שווגר.

בנימוקיה ציינה הוועדה כי: "המשוררת והסופרת נורית זרחי היא קול נדיר ופלאי בספרות העברית. המבחן העיקרי של ספרות מעולה הוא ייחודה וחותמה האישי, דהיינו התחושה שהיוצר מכונן דיבור משלו, עם אפיונים מיוחדים ושפה משלו שקל לזהותה. כל המרכיבים האלה חלים על נורית זרחי וזאת בהיקף עצום של יותר ממאה ספרים, ובסוגות ספרותיות של שירה, סיפורת, נובלות, ספרות ילדים, מסות ומאמרים. 

עוד הדגישה הוועדה כי "כתיבתה פורצת, אישית ודיאלוגית, מטאפיסית וקונקרטית, יהודית ואוניברסלית, ומגיעה למקומות האינטימיים ביותר בנפש האנושית. הכאב מופיע ללא מרירות, העוצמה פורצת ללא אלימות, הקסם צד באופן נדיר את הפלא הבריאתי והקיומי. יותר מארבעים שנות יצירה מגיעות לביטוי ספרותי דומיננטי, עצמאי ומקורי בספרות העברית הנוכחית ומצדיקות בכל קנה מידה את הענקת פרס ישראל ליוצרת מוכשרת זאת."

שירי הילדים הידועים של המשוררת נוריח זרחי

נורית כתבה לא מעט שירי ילדים מוכרים ואהובים. רשימה חלקית ומרשימה כוללת בין היתר את  אישה באבטיח, עננים עננים, פרידה מתיבת נח ואת ילפתי תפוז ששר במקור אריק אינשטיין וזכה לא מזן לביצוע מחודש של רונה קינן והריי הוא לפניכם בסרטון הווידאו 

קילפתי תפוז מלים: נורית זרחי, לחן: יוני רכטר, ביצוע: אריק איינשטיין

הכירו את כלת פרס ישראל נורית זרחי  

נורית ילידת ירושלים 1941 . בגיל שש נתייתמה מאביה, הסופר ישראל זרחי, ועברה עם אמה ואחותה לקבוצת גבע. סיימה את בית הספר התיכון בעין חרוד. בתקופת שירותה הצבאי למדה בערבים בסמינר לוינסקי; בשנים הבאות למדה ספרות עברית ופילוסופיה באוניברסיטת תל-אביב.

עבדה כעיתונאית, כמבקרת ספרות ואמנות, כמרצה לספרות ולספרות ילדים וכמנחת סדנאות לכתיבה. אם לשתי בנות: רוני טהרלב ואראלה טהרלב בן-שחר. במהלך עשרות שנות הוראה הרצתה זרחי בחמש אוניברסיטאות: באוניברסיטה העברית, באוניברסיטת בן גוריון בנגב, באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת תלאביב. במקביל לימדה במכללות ובסמינרים: סמינר לוינסקי, מכללת הקיבוצים, עלמא, מינשר, מכללת קיי בבאר שבע ועוד.

נורית זרחי כותבת ומפרסמת במשך למעלה מחמישים שנה. במהלך השנים, ראו אור למעלה ממאה ועשרים ספרים – ספרי שירה, סיפורים, רומנים, מסות, תרגומים ובעיקר ספרי ילדים – וזכתה להכרה ולאהדת הקהל, המבוגר והצעיר. ספריה תורגמו לשפות רבות ושיריה הולחנו והושרו בידי טובי המבצעים: אריק איינשטיין, מוני אמריליו, חווה אלברשטיין, שלמה גרוניך, מתי כספי, יוני רכטר
ורבים אחרים.


פרסים, עיטורים וציונים לשבח
פרס היצירה ע"ש לוי אשכול, פרס ראש הממשלה פעמיים, תש"ם ותשנ"א,
פרס זאב לספרות ילדים ונוער:
1972 על "אני אוהב לשרוק ברחוב//1989 על "וולפיניאה מומין בלום"
1993 עלך"אין שם אריה"//1999 על "חוש העסקים שלי"
2008 ציון לשבח על "פז ואני" /פרס יציב 1978
עיטור כריסטיאן אנדרסן לספרות ילדים ונוער:
1980 על "לא לגרש את נני"1984 על "הילדה רובין הוד"
1988 על "אותה קיבלו חינם" פרס ביאליק 1999
פרס שרת החינוך לספרות ילדי /פרס עמיחי תשס"ו
פרס רמת גן  2012/ פרס לאה גולדברג  2011 
פרס דוליצקי, Lauriet Poet של האוניברסיטה העברית.
פרס לנדאו של מפעל הפיס 2013 פרס שרת החינוך על מפעל חיים 2014
פרס אריק איינשטיין לאמנים ותיקים 2016

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה