גם שליש מהנס ציוניים מחפשים מידע רפואי באינטרנט

$(function(){setImageBanner('fb977215-04e2-4eb3-9166-7de334d38554','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45989,'Image','');})

על הפיתוי והסכנות בייעוצי רפואה באינטרנט שוחחנו עם רופא הילדים הנס ציוני ד"ר יובל האן

https://pixabay.com

אחד מכל שלושה ישראלים (32%) חיפש בשנה האחרונה מידע רפואי באינטרנט.

עם רופא הילדים הנס ציוני ד"ר יובל האן  שוחח ירון סקג'יו

תופעת האבחנה הרפואית על ידי גולשים ברשת וברשתות החברתיות תפסה תאוצה בשנים באחרונות ולעיתים הורים מגיעים לחדרו של הרופא עם מידע שגוי שגורם להם לפקפק באבחנותיו. פגשתי את דוקטור יובל האן רופא ילדים מומחה מנס ציונה לשיחה על התופעה "לא יהיה לעולם תחליף לבדיקת רופא".

דוקטור יובל האן, תושב שכונת סביוני הפארק בנס ציונה רופא ילדים בן 44, נשוי ליעל צלמת מקצועית עצמאית אב לשלושה ילדים תמר (11), נוגה (9),ואלעד(7).

סיים לימודי רפואה ב 2002 והתמחה ברפואת ילדים בבית החולים אסף הרופא שנקרא כיום המרכז הרפואי שמיר . עם סיום ההתמחות נשאר לעבוד במשרה חלקית בפגיה ובהמשך במיון ילדים ובמקביל החל לעבוד בקהילה כרופא ילדים. את שירותו הצבאי ממלא כרופא בגדוד צנחני מילואים.


כיום בעל מרפאה עצמאית בשותפות מלאה עם דר' לילך צור, המספקת שירותי רפואה לקופ"ח מכבי ומאוחדת המרפאה מספקת שירותי רפואה לכ 3000 ילדים. לדבריו :"אנחנו בתפוסה מלאה ומעלה, קיימת מצוקה אמיתית של רופאים בכלל וברפואת ילדים בפרט".

אין ספור של מידע רפואי באינטרנט זה טוב ? 


התפתחות הטכנולוגיה השפיעה על כל תחום בחיינו, המידע שקיים ברשת האינטרנט, ברשתות חברתיות, חשוף לכל ונגיש באופן מיידי ולא פסח על תחום הרפואה. על כל שינוי בריאותי שחל בילדים הפעולה הראשונה של ההורים היא לפנות באופן מיידי ל"דוקטור גוגל" על מנת שיסייע, ימליץ על טיפול או יאבחן את מצבו של הילד.
תופעת " לימודי הרפואה " ברשת הולכת ומתרחבת וכבר זכתה בעולם לכינוי מדויק "סייברכונדריה". הסייבר- כונדרים הם גולשים שמחפשים מידע רפואי ברשת באופן קבוע, ולמעשה מסתבר שניתן להגדיר כך אחוז ניכר מהאוכלוסייה: מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה, עולה כי אחד מכל שלושה ישראלים (32%) חיפש בשנה האחרונה מידע רפואי באינטרנט. שיעור המחפשים אף גבוה יותר בקרב צעירים, משכילים ובעלי הכנסה גבוהה מהממוצע. סקרים מקבילים מארה"ב מגלים כי 160 מיליון אמריקאים, שהם 84% מהגולשים חיפשו מידע רפואי באינטרנט עלייה של 37% תוך שנתיים. קיימים אתרי רפואה מאוד מהימנים בתחום הרפואה אבל קיימות גם קבוצות פייסבוק שגורמות לדוקטור האן להזדעק, להשתומם ואפילו לקפוא במקום.

מה דעתך על קבוצות, פורומים ברשתות החברתיות ?

האן :"תופעות של קבוצות ציבוריות פתוחות בהן כל אב ואם שופך הגיגיו ודעותיו משל היו דברי אלוהים חיים ומייעץ לכל שואל מה נכון או לא נכון, מותר או אסור, כדאי או חלילה - בעניין בריאות ילדיו, אין דין, אין דיין ולבטח ובטח אין יכולת שיפוט או ניתוח אינפורמציה מושכל."


מ"שיטוט" בקבוצות כאלו כבר נתקלתי במקרים בהם לאחר היציאה מביקור אצל רופא הילדים ועוד טרם עזבה את המרפאה - כבר העלתה האם פוסט נלהב בקבוצת איקס או ווי: "אז ככה. יצאנו מהרופא והוא אמר כך וכך.. מה דעתכם?". האיוולת עולה על כל דמיון, ועצת הרופא המטפל, שאך זה התרשם בדלתיים סגורות מן הילד, ממצבו, קיבל אנמנזה מפורטת, בדק פיזית (!!) את הילד ואז החליט ממיטב ניסיונו ושיפוטו - מתפוגגת כמוץ ברוח בין שלל הלייקים, הסמיילים והאימוגים ועשרות הדעות והתגובות והכוונות של הנשמות הטובות בדבר אם זה נכון היה כך או דווקא לא כך, ועשי כך ואל תעשי כך...


הלגיטימיות של יעוץ אינטרנטי הפכה יצוקה בסלע. מהימנותה ללא עוררין ועובדת היותה שרירה וקיימת.
אפילו מבלי להתייחס לכבוד החולה, צנעת הפרט והחיסיון הרפואי: הכל ידוע, הכל מותר. הכל ריאליטי והאח הגדול.

מה צריכה להיות תגובתו של גולש (וגם רופא!) ברשת שנתקל בשאלה על בריאות ילדים ?
האן: "אני ממש מצטער אבל בלי בדיקה פיסית איני יכול לייעץ וזה יהיה חסר אחריות. אנא, פנו לבדיקת רופא"

האם חכמת ההמונים בנושא רפואה לא צודקת ?
האן: "תחום הרפואה כל כך מסועף, כל כך מורכב, כל מקרה הוא לגופו, קיימות מחלות ברקע, גנטיקה, הבדלי גילאים ומדדים שונים. אין הכלל מעיד על הפרט. הרופאים לומדים ומתמחים מספיק שנים על מנת לאפשר מצב שהילדים והחולים יזכו כראוי לבדיקה פרטנית פרטית, ויקבלו טיפול מקצועי".

מהי המלצתך, לא לפנות לחפש מידע רפואי ברשת ?
האן: "לא היה ולא יהיה תחליף לבדיקה פיסית של רופא מנוסה. מה שנראה להורים כאבחנה מדויקת של תופעה חולפת עלול להיות מסכן חיים וכמובן שגם ההיפך, מה שגורם להורים לחשוב שהמצב קריטי מתברר לאחר בדיקת רופא כתופעה שתעבור בחלוף מספר ימים ואפילו ללא התערבות תרופתית"

מהן התופעות שמחייבות ביקור אצל רופא ילדים ?
האן :"רק דוגמאות שכיחות ובוודאי לא רשימה סופית: חום בתינוק שעדיין לא מלאו לו חודשיים, חום גבוה שנמשך יותר משלושה ימים, חשד להתייבשות, קוצר נשימה בתינוקות ובילדים, חום ופריחה שמתפשטת במהירות, פרכוסים, חבלות ראש או כל חבלה משמעותית אחרת,, אלרגיות, הרעלות, כאבי בטן חזקים, שטפי דם, נשיכות בעלי חיים, תלונות הקשורות במערכת השתן.
ובכל מקרה, מדגיש ד"ר האן, הנראה להורה למיטב שיקולו ושיפוטו חריג - תמיד עדיפה בדיקת רופא על אבחנה לא מקצועית מהרשת."

"עצת הרופא המטפל, שזה עתה התרשם בדלתיים סגורות מן הילד, ממצבו, קיבל אנמנזה מפורטת, בדק פיזית (!!) את הילד ואז החליט ממיטב ניסיונו ושיפוטו - מתפוגגת כמוץ ברוח בין שלל הלייקים, הסמיילים והאימוגים ועשרות הדעות והתגובות והכוונות של הנשמות הטובות"..

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה