מאיה פז שקולניק: "האתגרים מניעים אותי קדימה, יש סיפוק אדיר לעמוד בהם"

$(function(){})



מאיה פז שקולניק, מחזיקת תיק הנוער בעירייה, מציינת בקרוב 3 שנים בתפקיד ומסמנת מטרות:
"ננסה לפתח קהילות, נס ציונה מושלמת לזה. הצלחנו להרים מספר מיזמים חשובים גם בתקופת הקורונה. אנחנו לא שוקטים על השמרים, אנחנו מפזרים את הפעילות בכל רחבי העיר. זה כיף אדיר להנות מראש פתוח, מהשראות, להיות מחוברים לכל מה שמלהיב ילדים ונוער ולהביא את זה לכאן"

פרטי

ארכיון

מישהו זקוק לכדור מרץ?.. מאיה בפעולה באחד ממבצעי ההתרמה בעיר. 

מאת: אסף ניצן.

לפני 3 שנים, בעיצומה של מערכת בחירות דרמטית, הצטרפה מאיה פז שקולניק לסיעתו של שמואל בוקסר. מאיה היא תושבת נס ציונה, עוסקת בשיווק ודיגיטל, עם התמחות בחברות טכנולוגיות, מתנדבת ומעורבת בעיר ובסביבה במשך שנים.

אחרי כמעט 3 שנים מאתגרות ומעניינות, מאיה מדברת על כל הנושאים החמים בה היא מתעסקת כמחזיקת תיק הנוער בעיר.

מאיה, את חברת מועצה, מחזיקת תיק נוער, צעירים וקהילה וכן יו"ר ועדה לקידום מעמד הילד – זמן רב מהתקופה אנחנו בימי קורונה, לא קשה לפעול ולחדש תחת המגבלות?

"האתגרים מניעים אותי קדימה. בהתנדבותי כחברת מועצה, באתי 'דף נקי' ללא הרגלים, אגו או ציפיות ואני כאן לפני הכל, לייצג ולשמור על האינטרס הציבורי. אז לשאלתך, כן, קשה. במיוחד כחברת מועצה שאשכרה לוקחת את התפקיד ברצינות. יש נחלי מידע שצריך ללמוד ולתרגם למדיניות. הכל מאוד תנודתי ומשתנה: כל מה שהיה קודם, היה חייב להשתנות. הגבלות הקורונה אילצו אותנו להיות מהירים ויעילים ולשמור על עיר ירוקה. הקמנו וגנזנו תוכניות מהרגע להרגע. למרות כל זאת הצלחנו להרים מספר מיזמים חשובים וביניהם - הקמת מרכז צעירים, ההסעות לפלמחים, הפעלת מתחם נוער מושקע ורענן, שמירה על פעילות רציפה בכל תנועות הנוער בעיר. לא שוקטים על השמרים, בממוצע אני מקבלת עדכונים פעמיים שלוש ביום על יוזמות והרחבות נוספות שמבצעים. יש משהו מאוד אינטנסיבי באורח החיים הזה, ומצד שני סיפוק אדיר לעמוד באתגרים".

הקיץ בשיאו, עבור צעירי העיר יש השנה מגוון רחב מאוד של אירועים ופעילויות, ספרי לנו על מאחורי הקלעים...

"תכנון הקיץ היה דינמי מאוד. כל העולם עבר טלטלה – תקופה ארוכה אנשים ישבו בבית, בחשש, התנוונו פיזית, חברתית, ברור לכולנו שנדרשת חשיבה מחדש. ראש העיר קשוב ומחובר לרחשי הציבור, יש לו את היכולת להישאר בראש פתוח ולהסיק כל הזמן מסקנות. חוץ מהקורונה, העיר גדלה. זה דורש שינוי תפיסה משמעותי – החלפנו אירוע מרכזי אחד באירועים מרובים במרחבים הפתוחים. אנחנו בוחנים כל אירוע, מוודאים שיש מענה לשכבות הגיל השונות, מציעים מגוון של סוגי פעילות".

"סדרת האירועים 'הפתעה בגינה' – הוא מיזם מקסים שיצרנו עבור תלמידי היסודי, שכבת גילאים שנמצאת בין לבין – כבר לא קטנטנים, עוד לא נוער – והנה הם מקבלים מענה מוקד. מאות ילדים הגיעו השבוע לפעילות אחר צהריים בגינת ארגמן שכללה מתנפחים, דוכני פעילות, משחקי שולחן, מוסיקה וכיף".

"בכל שנה אנחנו מרחיבים עוד את שיתופי הפעולה בעיר בנושאי נגישות – וגם כאן אנחנו נהנים משיתוף פעולה מדהים עם קבוצת 'נס הורים', במטרה לכלול ילדים עם צרכים מיוחדים בפעילויות ולתת לקהילה החשובה הזו חיבוק מיוחד – מכלל הציבור. לראות ילד על כיסא גלגלים, שעד היום היה מסוגר בביתו ולא יכול היה להשתתף, מקבל עדיפות -זה פיצוח אדיר, וזה שווה הכל".

אגב הרחבת הפעילויות. בעבר עלו טענות על ריכוז הפעילויות בצד זה או אחד, למגזר זה או אחר. שתפי מה נעשה בעניין זה.

"אנחנו פועלים לאזן מתחילת הקדנציה – פיזור של היוזמות והפעילויות באופן אופטימלי על העיר כולה. עבור הנוער, במזרח העיר פועל מתחם הגיימינג, מודל מנצח שגם ערים אחרות משכפלות עכשיו. המתחם המעוצב מציע הזדמנות של מפגש חברתי בפינות ישיבה, מחצלות, מסכי ענק, עמדות מחשב, מוזיקה ואוירה. במערב העיר, בסמוך לנחלת ראובן, שדרגנו את מתחם הנוער – הקמנו מגרש כדורעף חופים, פינות ישיבה וזולה, חשמל, המתחם פתוח בימי חול עד השעות הקטנות וכל בני הנוער מוזמנים להצטרף אליו".

"מרכז קהילתי יד אליעזר זוכה מתחילת הקדנציה לפוקוס מיוחד שכולל חיבור אוכלוסיית יוצאי אתיופיה, הקמת חדר מוזיקה שמאפשר התנסות ולמידה עם סטודנטים, בקיץ המרכז נהנה מתוכניות ייחודיות של הקרנות קיץ, פעילויות שיא וקייטנה ממוקדת, בניהולה של דניאל יחד עם זהבה ורותם".

"שואלים אותי הרבה – מי מחליט? מי בוחר?

נוי ארד ממחלקת הנוער זוכה למעורבות שוברת שיאים של חברי פרלמנט הילדים והנוער המופלאים, שמובילים פה בחירות של אומנים, יוצרים ופעילויות והמסייעים לנו להיות מחוברים ככל האפשר לרחשי הלב של ילדי העיר".

"רגע לפני שיצאנו לתקופת הקיץ, תנועות הנוער קיבלו חיזוק ותמיכה וחסרת תקדים. התנועות שעבדו ללא הפסק נהנו השנה מתמיכת ראש העיר והעירייה באופן מיטבי, כאשר רשויות רבות ביטלו לגמרי את התמיכות. הודות לכך יצאו מחנות קיץ השנה כרגיל, ומספרי המשתתפים אומרים הכל. נוסף לכך שמחנו להתעדכן מהצופים, שהודות לתמיכת העירייה חניכי הצופים בני העיר אף זכו להנחה מיוחדת ובלעדית להם במחנות הקיץ".

דוברות נ.צ.

עם ראש העיר ונוי ארד ממח' הנוער באחד מארועי הנוער

סיקרנו כבר את פתיחת מרכז הצעירים החדש, ספרי לנו על המיזם במבט אישי

"תחום הצעירים התחיל להיכנס לתודעת הרשויות המקומיות לפני 15 שנים. מחקרים הראו כי גילאי 21-35 זוהו כתושבים 'צפים' ללא חיבור ממשי לקהילה ומנותקים מהשירותים המקומיים. הצעירים בנס ציונה הם מגזר צר עקב יוקר המחייה, והיצע השירותים עבורם נמוך. הצרכים שלהם קיבלו מענה חלקי או חסר: ייעוץ לחיילים משוחררים, סיוע בקו"ח, פסיכומטרי, מלגות ייחודיות, פרח, אקדמיה, מפגשים, מרחבי עבודה ולימוד, בילויים, חוגים, תרבות. יותר מכך, לא התקיימה חשיבה ממוקדת ורציפה על קהלי היעד. הרעיון למרכז צעירים נולד מתוך ההבנה שעיר צומחת כמו שלנו, עם קהילה ענפה ותומכת כמו שלנו, צריכה להשקיע גם בגילאים האלו, להקדיש להם סל שירותים ואפשרויות שיהוו מפתח לבניית העתיד שלהם".

"בתחילת הקדנציה ראש העיר מסר לנו את תוצאות הסקר הדמוגרפי וביקש לחשוב בכל זווית, איך אנחנו מחזקים את שכבת הגילאים הצעירים במגוון תחומי החיים. תכנית הצעירים התבשלה המון זמן– עוררנו וחידשנו אותה בשיתוף פעולה עם בית הפנאי. בנינו תוכנית פעולה הכוללת מתווה הדרגתי שיאפשר לממש את המטרות. טיפול במלגות ובניהול מתנדבי פר"ח הביא לנו מערכות יחסים מיוחדות עם צעירי העיר. הקמנו בהובלת מור ביטון אלרום ויעל כהן ליבוביץ, מעגלי שיח על מנת להגדיר צרכים מתוך קהלי היעד – הצעירים עצמם".

"זה המקום גם להודות לכפיר פוני, שמוביל מחלקה קטנה במימוש פוטנציאל מיטבי, תמיד בגישה חרוצה, פעלתנית, מלאת עשייה וזמינות. תרומתו למרכז הצעירים ענקית. הרווחתי שותף מדהים. כולנו הרווחנו". 

"כשעושים דברים בפעם הראשונה, מלווה אותנו ההתרגשות והציפיה, שהציבור יממש את הפוטנציאל ויהנה. זה כיף אדיר להנות מראש פתוח, מהשראות, להיות מחוברים לכל מה שמלהיב ילדים ונוער ולהביא את זה לכאן. אני מאמינה בכל תוכנית, סומכת על הציבור הנס ציוני האחראי והחכם לנהוג בהתאם לנהלים ובטוחה שיהיה קיץ מטריף".

ומה עוד מתוכנן לתקופה הקרובה?

"אנחנו מתייחסים בכובד ראש לחיבור לשטח – במענה הגילאי ובמענה הגיאוגרפי, ועמלים על הקמת שני מרכזי נוער. בהתחלה הם יקומו בקונספט 'פופ-אפ' - משמע, שהם יקומו כפיילוט במטרה לבחון את השימושיות והמענה שהם נותנים. שאיפה נוספת היא – שתנועת 'איגי' לא תהיה אורחת, אלא תקבל מבנה ייעודי קבוע. הקמת סניף לתנועה בעיר היה אחד הנושאים הקרובים ביותר לליבי, אם דיברנו על מתן מענה רחב, לכלל בני הנוער, הנה פלח אוכלוסייה שלא קיבל בעבר מענה כלל. התנועה נכנסה לפעילות לראשונה לפני כשנתיים והוכיחה את חשיבות הפעילות הגאה בעיר. הנוער הגאה שלנו קיבל הרגשה של קבלה ובית. מגיע לכל אחד להרגיש אהוב ומוגן".  

ובמעבר חד, ספרי לנו על שמואל בוקסר של מאחורי הקלעים – איך לעבוד איתו?

"ראש העיר ואני הכרנו תוך כדי ריצה בקמפיין. לא הייתה לנו היכרות אישית מוקדמת. יש את בוקסר של הסיפורים, ויש את שמואל של פנים אל פנים. כל אחד שפגש אותו פנים אל פנים, רואה את הפער. שמואל הגיע בשביל לשרת את העיר. אדם עם ראייה אחראית ורחבה לטווח ארוך, זיכרון לפרטים, כח בלתי נדלה. והכי חשוב, הוא איש של אנשים. הוא יודע להעריך חריצות ועבודת כפיים, ומעודד חופש פעולה ליוזמות – כל עוד הן תורמות לתושבי העיר".

"נס ציונה צמחה, הצרכים השתנו וקיימת רגישות גדולה סביב זה. ברמה היומית אני רואה כמה השינויים הנדרשים מצריכים אומץ והימנעות מפופוליזם, וכל זה כדי שנתפתח ונצמח. ראש העיר בא פתוח, והוא בא להקשיב ולעבוד. הוא מעודד שאלות והצעות, מחובר לרחשי הלב של הנס ציונים, ודוגמה מצוינת היא הסקת המסקנות המהירה שהתבצעה בין יום העצמאות לל"ג בעומר - במעבר למוקדים שכונתיים ואירועים קטנים. הוא מקפיד לשאול, מוכן לשנות. זה לא מובן מאליו. אני מעריכה אותו מאוד על כך ומאחלת לעיר שלנו שתמיד ההנהגה תהיה פתוחה ללמוד, להשתפר ולהיטיב עם הציבור".

אם את צריכה לבחור אג'נדה אחת אישית שלך, יעד למימוש בהמשך הקדנציה, מה היא תהיה?

"נושא שקרוב אל ליבי מאז ומתמיד  - פיתוח קהילות. נס ציונה מושלמת לזה, ולשמחתי ראש העיר וכל הנהלת העיר, רואים באופן זהה את הצורך והפוטנציאל. כל עשייה, כל יוזמה, נבחנת דרך פריזמה זו – איך היא תתחבר ותחזק את הקהילות".

"גדלתי בנווה ניר, קהילה מגובשת ואורגנית שעד היום נהנית מאופי מיוחד. יש בנס ציונה עוד קהילות דומות ומופלאות שהכרתי במהלך הקדנציה. הקהילות הן הדרך האידיאלית לחבר בין השטח, רצון התושבים, השכונות, הצרכים והעירייה. חגיגת חג, שריפה בדירה, קורונה, מבצע שומר החומות, חידוש מחשבים, מפעילי דפיברילטורים, קורס עזרה ראשונה, קהילת נס הורים ועוד - ראינו שוב ושוב את כוח העל של הנס ציונים – הכוח הקהילתי. הוא מאחד בין כולם, מחבר, ממלא במוטיבציה מעורר התנדבות ויכולות הביצוע הן אדירות. הכי חשוב – הכוח הקהילתי מעניק משמעות והופך את כולנו לאנשים מאושרים יותר".

"בעתיד, אני רואה עשרות קהילות קטנות, מגובשות ומחוברות ברחבי העיר– הן יתחברו בכל רמה אפשרית - עסקית, יזמית, שכונתית, על פי גילאים, והן ייהנו ויטפחו המרחב הציבורי, יקבלו שירותים בהתאמה מיוחדת לאופיין, יפתחו קשרים ביניהן למטרות גדולות יחד, יתרמו לאקלים החברתי בעיר וימציאו מחדש את המושבה – במעבר מהזיכרונות והנוסטלגיה למשהו חדש מותאם ועדכני".

ארכיון

עם "פרלמנט הנוער" 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה