החיבור בין מוזיקה לרוחניות: יואב שחר מנס ציונה משיק אלבום מרגש

$(function(){})



הסיפור של יואב שחר מתחיל עם ילדות ביישנית, הארה רוחנית ותסכול מעולם הדייטינג, ומסתיים עם אלבום מסקרן, זוגיות פורחת וקריירה בעולם הדיקור והצ'י קונג
מאת: אסף ניצן 

פרטי

צילום: בן יגבס   גרפיקה אלבום: דודו נחמיאס

השילוב בין מוזיקה לרוחניות הוא שילוב טבעי ומתבקש. יוצרים כותבים שירים על החוויות והתחושות שלהם, ואנשים העוסקים ברוחניות משתמשים במוזיקה כדי להגביר את החוויה. קשה למצוא אנשים שמצליחים לייצר את החיבור הזה כמו הזמר, היוצר והמטפל – יואב שחר. שחר הוא מטפל בעיסוקו, אך מצא זמן לכתוב, להלחין ולשיר אלבום סולו יוצא דופן, שמספר סיפור מדהים שמסתיים בסגירת מעגל יוצאת דופן. שחר משלב באלבום את החוויות האישיות שלו מהילדות, הצבא ומהחיים הפרטיים, ובמקביל, עובד כמדקר סיני וכמדריך צ'י קונג, ככלי להעצמה אישית ולהקלה פיזית אצל המון אנשים.

שחר, שחוגג 37 השבוע, הוא יליד יבנה ולאחר הצבא, עזב לתל אביב שם גר כעשור. ב-3 השנים האחרונות גר שחר בנס ציונה, בשכונת הוואלי, ובשנה האחרונה, אף גר עם בת זוגו, לאחר תהליך מעניין מאוד שעבר ששילב כאמור, מוזיקה ורוחניות. שחר מדבר על האלבום, על התהליך שעבר, על סיפורו המקצועי, האישי, על הקשר עם אמו הסופרת וההקלטה המיוחדת של האלבום בתקופת הקורונה.

ספר לנו קצת על האלבום

"האלבום מלווה שני סיפורי התפתחות – ההתפתחות הרוחנית וההתפתחות הזוגית שלי. זה התחיל כשמגיל 14 הייתה לי הבנה לגבי החיים, שהחיים מדברים איתי באיזושהי צורה. הייתי ביש מזל, אחד שנפצע הרבה. שאלתי את עצמי למה זה קורה לי, ואז הרגשתי שיש אצלי התפתחות רוחנית. התחלתי לעשות מדיטציות בתור ילד. אמא שלי אפילו שלחה אותי לקורס הילינג, ומשם נהייתה לי תשוקה לרוחניות".

איך האלבום נוגע ברוחניות?

"יש כמה שירים באלבום שמדברים על רוחניות, ובראשם 'בואי רוח'. הטקסט בשיר מדבר על התקשורת עם הטבע ועל כך שהבריאה דואגת לך ואם תהיה קשוב אליה – היא תיקח אותך לאן שאתה צריך ללכת. בשיר אני שר 'תני לי כוח שלא אעלם', שזו תפילה לתקשורת עם החיים. 'כל מדבר' ושירים נוספים מדברים על טבע והתקשורת עם הטבע. אני מטפל ברפואה סינית – דיקור. אני גם עושה צ'י קונג, שזה דומה לטאי צ'י. אני מלמד מדיטציות. הייתה לי קבוצה בנס ציונה פעם. אני עושה סדנאות גם דרך הזום".

ומה לגבי הפן הזוגי באלבום?

"השיר הראשון באלבום 'אגם ליבך', מדבר על קשר עם מישהי – אהבת עבר שהייתה לי שנחלה אכזבה. הייתה בי אכזבה מכל נושא הדייטים, והייתה לי תשוקה גדולה למצוא זוגיות. הסינגל של האלבום 'בית חם' הושמע ברדיו מספר פעמים. בשיר מדובר על כך שמצאתי זוגיות ואני בזוגיות כבר שנה. מצאתי את אהבת חיי, וזוהי סגירת מעגל נהדרת של האלבום".

איזה דרך עברת בעבודה על האלבום?

"עברתי את מסע החיפוש שלי. את האלבום לא תכננתי לעשות ולא למדתי מוזיקה אף פעם. הייתה לי להקה יבנאית בצעירותי – רועי הצאן, שהייתה די פופולארית ביבנה. המסלול המוזיקלי שלי התפתח. אני כותב ומלחין את השירים, חוץ משיר אחד שאמא שלי כתבה. אמא שלי היא אתי שחר, סופרת שכותבת רומנים, והיא עזרה לי בהתפתחות הכתיבה שלי".

איך אתה מגדיר את האלבום?

"האלבום הוא בז'אנר של המוזיקה הישראלית. זו מוזיקה עם וייב וטקסטים ישראלים בעברית, שאפשר להתחבר אליהם. יש שירים על רוחניות וזוגיות, אבל גם שירים על אלמנטים אחרים בישראליות – כמו מלחמות. זה נגזר מכך שאנחנו מרגישים כל הזמן במעטפת של מלחמה. בחדשות כל הזמן אתה מרגיש מאוים, בשיר יש גם נגיעה בפוליטיקה".

אגב מלחמה, היית בצוק איתן. התייחסת לזה באלבום?

"הייתי בעזה במהלך השירות הצבאי. כתבתי שיר על המבצע שנקרא "הלם קרב". השיר מדבר על הסיפור ששנייה אחת אני בבית, והטלפון מצלצל ו-24 שעות אחר כך אני בהפגזות על הגדר במחסום ארז. אני מוצא את עצמי יורה פגזים על עזה. היה סיפור חרדתי מאוד".

פרטי

ספר לנו עליך בתור ילד, ואיך הגעת להיות זמר?

"הייתי ילד מאוד חסר ביטחון. לא עליתי להופיע בטקסים אף פעם ולא ידעתי שאני יודע לשיר. הייתי גם נגן לא טוב. איכשהו אחרי הצבא נוצרה עבורי הזדמנות, והגיע פרץ יצירה שממשיך עד היום. חבר אמר לי שנקים להקה, והוא אמר שהוא זוכר שבמדורות הייתי שר טוב. חוץ מסבתא ואמא שלי, לא אמרו לי את זה בעבר. החיבור הזה גרם לי להתחיל לשיר. יש לי יכולת התמדה והשקעה לטווח ארוך ואני מייצר תוצאות אם אני מתמיד. אני בנאדם שאוהב לייצר כל הזמן. היום אני יכול להגיד שקצרתי את פירות, וזה נותן לי את האפשרות לעשות את מה שאני עושה".

איך המוזיקה והרוחניות מתחברות אצלך בחיים האישיים?

"התשוקה שלי מגיל צעיר זה הרוחניות, ואני גם מתפרנס מזה. ההילינג זה הפרנסה שלי. במוזיקה אני משתחרר ונהנה יותר. אני חושב על זה שהשיר שאני כותב עכשיו – אני לא יודע אם הוא האחרון. אני לא עובד בלכתוב, אני עובד בריפוי. אני חושב שאני מיומן בכתיבה. כשאני כותב אני מתחבר למוזה וליצירה. אני מתחבר לתדר יותר גבוה ממני, לסיפור שאני מזדהה איתו. אני לא חושב שאני כותב את השירים, אני מביא אותם החוצה. אני מקבל מסר ומביא אותו החוצה".

איך היה להקליט אלבום בזמן הקורונה?

"ההקלטה בקורונה הייתה מעניינת, בגלל שהטכנולוגיה אפשרה לי את זה. לכל אחד יש כרטיס קול ומיקרופון בבית, ואפשר לייצר אלבום עולמי מהכיסא. עבדנו במקביל, כולל מפיק בפרנקפורט ונגנים בברלין, רמת גן. עבדנו דרך הזום, הקלטנו בנפרד ואז איחדנו הכל. עשינו את זה באמצעות תקשורת, מבלי להיפגש כלל. יונתן לב הוא המפיק והוא מוכשר מאוד. הוא הפיק את רוב האלבום. רועי סלקטר הוא הנשמה המוזיקלית שלי, הוא חיבר אותי ליצירה ונגינה ואף הפיק שני שירים. דורון פורמן ניגן היישר מברלין. אני מקווה מאוד שבקרוב נוכל להתחיל להופיע. האלבום נמצא כרגע ביוטיוב ובספוטיפיי".

לסיום, למי תרצה עוד להודות?

"חשוב לי מאוד להודות לאמי היקרה אתי, שמפרגנת, מתקנת ועוברת על רוב הטקסטים שלי וכמובן מספקת תמיכה אמהית. גם דודתי יהודית, שמשרה בי מוזיקה, עוזרת בכתיבה והשראה".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה