יום הזיכרון: סיפורו של השיר "כוכב צפון" בביצוע דנה עדיני

$(function(){})

סיפורו של השיר "כוכב צפון" בביצוע דנה עדיני שנכתב לזכרו של בן נ"צ סגן גיל אייזן ז"ל בו נס ציונה שנהרג באסון המסוקים מפי חברתו באותם ימים- עדי רוזנפלד אשר כתבה את השיר בשעתו ועתה יזמה את הלחנתו.

ב - 4 לפברואר מלאו 21 שנה לאסון המסוקים, בו שני מסוקי יסעור של חיל האוויר התנגשו מעל עמק החולה בעת שהובילו לוחמים מחטיבת הנח"ל, חטיבת גולני, חיל השריון ומיחידות נוספות למוצבי צה"ל שברצועת הביטחון דלעת ובופור שבדרום לבנון. באסון נהרגו 73 חיילי צהל, בהם גיל אייזן ז"ל.

מספרת עדי רוזנפלד: בשנה שעברה צויין 20 שנים לאסון המסוקים. מגירוד בגלד וחיטוט בפצע מצאתי מילים שכתבתי בסמוך לאסון. התיישבתי ושיחקתי עם המילים, חשבתי לעצמי מה יכול לחצות חיים שלמים, דורות של ילדים/מבוגרים/זקנים, מה יעוף וירחף תמיד מעל הזמן... מילים/לחן/מנגינה/שיר....

תערוכת קלוד מונה מתחם The Cube - חולון : כרטיסים מוזלים, תאריכים ומבצעים

המילים נכתבו וכככתי בדעתי מי הייתי רוצה שילחין זאת. הוזמנתי להופעה ביפו של אמן בשם רן שפירא שמארח במופע את ברי סחרוף. עשיתי קצת גוגל וקצת יוטיוב, קראתי, שמעתי, למדתי, פשפשתי בחומרים של רן והחלטתי שאני רוצה להגיע להופעה. ואכן, נכבשתי בסערה. השגתי את הנייד של רן. שלחתי לו את המילים בחיל ורעדה. גם מתוך מקום של חוסר ביטחון שמעולם לא כתבתי שיר, גם מתוך פחד שאולי זה כתוב גרוע, ואת מי בכלל מעניין הכאב הזה שלי.

יש לך שיר ההודעה המרגשת 

שלחתי את המילים עם מכתב קצר שמסביר את הסיפור שמאחורי השיר. והכנתי את עצמי לכך שאני שולחת ושוכחת. רן הרגיש מיד ענה, הודה לי על המילים ועל הפניה, אמר כמה הוא מתרגש ושאתן לו זמן לפשפש בזה. אז הנחתי לזה להיות. כעבור כמה חודשים, כשכבר הייתי בטוחה שהשיר שלי גרוע ושבגלל הנושא הרגיש בטח לא נעים לרן לדחות אותי, קיבלתי ווטסאפ מרן עם שלוש מילים: "יש לך שיר".

פה כבר נפתחו דלתות הלב שלי, של רן, והכל זרם בצורה מדהימה. רן שלח סקיצה, גלגלנו קצת בינינו, חשבנו מי צריכה לשיר את השיר... רן ציין שחשוב שבחורה תשיר את השיר. לא עלתה לי אף אחת בראש. רק הציע את דנה והיא התלבשה לי לזה כמו כפפה ליד. זה היה כל כך נכון, כל כך מתאים"

מסכם המלחין והמעבד רן שפירא: "הסיפור של עדי וגיל הוא סיפור ישראלי. רק מי שנולד כאן יכול להבין, את העצב והגבורה שמשתקף בסיפור הזה. גיל הוא גיבור. אחד משלנו. והמילים של עדי חדרו ללב ויצרו מנגינה. מיד פניתי לדנה עדיני המקסימה והמוכשרת שהסכימה לעטוף את המילים והמנגינה בכישרון האדיר שלה".

הזמרת מחוברת למשפחה 

"עדי היא בת בית בביתנו ומחוברת למשפחתנו הרחבה, לפני ואחרי האסון, עד עצם היום הזה", מספרת עפרה אייזן, אימו של גיל. "כך גם בנותיה יהלי והדר מרגישות ואנו מרגישים כלפיהן כנכדות. אחרי 20 שנות אובדן, עדי בישרה לנו שכתבה שיר והיא מחפשת מי ילחין וישיר אותו. כמו שאנו מכירים את עדי, לא היה ספק שהיא תצליח במשימה. וכן, לאחר זמן מה היא הודיעה לנו שמצאה מלחין רגיש במיוחד, רן שפירא, וזמרת בשם דנה עדיני, בעלת הקול המיוחד. ואכן, מילות השיר והלחן נוגעים בלבנו וברור לנו שיגעו בכל מי שישמע".

"כוכב צפון" הוא שיר על גיל אייזון ז"ל , אבל הוא שיר של כולנו. על הגיבורים האמיתיים שלנו. שיר שיישאר, בדיוק כמו הזיכרון של גיל ז"ל, ושל כל חבריו, שבמותם ציוו לנו את החיים.

 

הזמרת דנה עדיני עם עדי והוריו של גיל

גיל אייזן ז"ל



מילות השיר: כוכב צפון

מילים: עדי רוזנפלד, לחן: רן שפירא

שם

בין ארץ לשמים

בין טיפות של אש

וממטרי מתכת מרוסקת

שם

הוכרעה מערכה

שם אצלי הכל קפא

שם אצלי הכל קפא

החיים סללו נתיב שלא בחרתי

יסעורים שרופים חרכו לי דרך חדשה.

היית לי גיבור מצפן היית לי

כוכב צפון

עם בוא השמש ועד מנוחת לילי

תפילתי

ערגת חלומותיי הטוהר בחיי

עדי בנשמתי

היית לי היית לי

אז

כרתנו ברית בקשת

צבע עז חוצה חיים

עד אליך למתים

חשבתי אז, ננצח את הכל

את המוות את השאול

איך כשלו העננים

החיים סללו נתיב שלא בחרתי

יסעורים שרופים חרכו לי דרך חדשה.

היית לי גיבור מצפן היית לי

כוכב צפון

עם בוא השמש ועד מנוחת לילי

תפילתי

ערגת חלומותיי הטוהר בחיי

עדי בנשמתי

היית לי היית לי

צילום עצמי

צילום עצמי

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה