מנהל אגף הרווחה בעיריה עמיר קשי: חבל שאין לעובדים הסוציאליים "שאלטר" להוריד ...

$(function(){})

מסביר : לכן קולנו לא נשמע עד כה ! לצערי, אנחנו בסדר עדיפות נמוך אצל קובעי המדיניות. אך יחד עם זאת אנו זוכים לתמיכה אדירה מהאוכלוסייה.

מפתיע: משבר הקורונה היה שעתו היפה של עבודת האגף !

על רקע שביתת העובדים הסוציאליים, בחרנו לראיין את עמיר קשי, מנהל אגף הרווחה בעיריית נס ציונה.

אך תחילה, מעט על הרקע שלו:

עמיר גר בישוב נופי פרת ליד מעלה אדומים, נשוי לאובלץ', אבא ליובל בת 13, אלמוג בת 11 וירדן ומעיין בני 9.

בהכשרתו הוא מורה לבית הספר העל יסודי ומדריך סטודנטים לעבודה סוציאלית.  בעל השכלה בעבודה סוציאלית, תואר ראשון ממכללת תל חי, תואר שני מהאוניברסיטה העברית, אותה סיים בהצטיינות - כולל כתיבת תזה על בני נוער עולים מאתיופיה.

לתפקידו כמנהל אגף הרווחה והשירותים החברתיים בנס ציונה הגיע ממטה משרד הרווחה, שם שימש כמפקח ארצי על וועדות לתכנון טיפול והערכה (וועדות בהם דנים בילדים במצבי סיכון ובני משפחתם),

הוא הוביל מהפיכה בתחום תוך הובלה של מדיניות חדשה המושתתת על התפיסות של שקיפות, שיתוף ושותפות המשפחה, כולל הקצאת תקציבים ותקנים.

בעבר עבד במגזר השלישי, בעמותה חברתית - כמנהל תכנית ארצית ומנהל מחלקת פיתוח תוכניות וידע. לפני כן עבד שנים במג"ב כקב"ן (קצין בריאות נפש).

יחצ

 

עובדי ומנהל אגף הרווחה יחד עם ראש העיר-סגניתו-והמנכל"ית לפני יציאתם ל"מבצע סבתא"- בימי הסגר הראשון.

 

 

ועתה לראיון:

עמיר שלום. אתם שובתים עתה. על מה השביתה בעצם. גם שכר וגם תקנים, נכון?

השביתה היא בגלל ש"נחנקנו", השמיכה החברתית של מדינת ישראל נקרעה, המאבק הוא בראש ובראשונה עבור שירותי הרווחה של מדינה ישראל, עבור האנשים השקופים ועבור העובדים השקופים – העובדים הסוציאליים. אנו נאבקים שנוכל לתת שירות טוב לפונים שלנו. שכר ראוי, מעמסות שפויות ומוגנות לעובדים הסוציאליים, דרישות בסיסיות שחייבות להתקיים.

 

לא נראה לך שמבחינה טקטית עדיף לא לעסוק עכשיו בשכר? מה תאמר לאדם שפוטר מעבודתו ולא יודע במה יכלכל את ילדיו, אם יאמר לך "מצאתם זמן לשבות? לכם לפחות יש משכורת בטוחה, גם אם לא משהו.."

לצערי הרב, דווקא עכשיו השביתה הכי אפקטיבית, אנחנו בדקה ה-90, אני אגלה לך נתון מטריד מאוד, בשבוע שלפני השביתה הגיעו לאגף הרווחה בנס ציונה, מעל 30 פניות חדשות, זה נתון גבוה מאוד, אלו מספר פניות שמגיעות בדרך כלל בחודש. בתקופה האחרונה יש עלייה מטרידה בדיווחים במיוחד בשעות הלילה ובסופי שבוע, עם מקרים קשים של ילדים שעובדים התעללות ופגיעות מיניות בתוך המשפחה, דיווחים על אלימות קשה במשפחה בעיקר כלפי נשים, מקרי אובדנות על רקע משברים כלכליים ועוד.

בנוסף, מעט מועמדים מגישים מועמדות למכרזים שאנו מפרסמים. לצערי, אנחנו מצליחים בקושי רב לאייש תקנים חסרים. מי יטפל בכל הפניות החדשות בעקבות משבר הקורנה? אין לעובדים הסוציאליים "שאלטר" להוריד. לצערי, אנחנו בסדר עדיפות נמוך אצל קובעי המדיניות. יחד עם זאת אנו זוכים לתמיכה אדירה מהאוכלוסייה, מרגשת במיוחד התמיכה שאנו מקבלים מהפונים שלנו תושבי נס ציונה שמבינים את המאבק, הרי הם אלו שנפגעים הכי הרבה משירותי רווחה "עניים".

 

מה יקרה לדעתך עם השביתה? אתה אופטימי?

אני אדם אופטימי מטבעי, מאמין שהשביתה תוביל להישגים, אין לנו ברירה אחרת. אנחנו לקראת משבר מתמשך ואם לא יהיו שירותי רווחה ראויים לא נוכל לקלוט את המובטלים החדשים, לטפל בסכסוכי גירושין חדשים, לא נוכל לטפל באלימות במשפחה או כלפי ילדים ולעשות את עבודתנו.

 

בוא נשוב להתחלה... מה הביאך ללמוד ולעסוק בעבודה סוציאלית?

אהבה לאנשים, הרצון לקדם את הפרט, המשפחה והקהילה למקום טוב יותר. הורי הם אנשי חינוך, אבא מורה למתמטיקה ואמא אם בית בפנימייה, גדלתי בסביבה שהנתינה והעזרה לזולת הינם הערכים שחונכתי עליהם.

אבל, לכאורה זהו איננו עיסוק "גברי"?

 מקצוע העבודה הסוציאלית הינו מקצוע מגוון וכל אחד יכול למצוא את התחום שלו, הייתי שמח אם יותר גברים היו לומדים עבודה סוציאלית. לצערי, בשנים האחרונות מקצוע העבודה סוציאלית סובל מתדמית ירודה, השכר בו נמוך ומרבית המשרות חלקיות.

 

כמה השתכרת בתפקידיך כעובד סוציאלי בעבר וכמה שעות בשבוע עבדת?

תמיד עבדתי מעל ומעבר לשעות התקן בכל העבודות, בכל התפקידים בהם עבדתי כעובד סוציאלי חייבו זמינות של 24/7 ואף פעם לא תוגמלתי על כך. השכר שלי היה תמיד נמוך משמעותית מחבריי ובני משפחתי. שכר היסוד לאורך השנים היה פחות משכר המינימום דבר שהשפיע על שאר רכיבי השכר.

 

אם היום באים אליך בחור/ה צעירים ומתייעצים האם ללמוד עבודה סוציאלית, מה אתה עונה?

ממליץ בחום. אני גאה מאוד בהיותי עובד סוציאלי, זו עבודה עם סיפוק אדיר, אתה מרגיש משמעותי, אתה מצליח לשנות ולהשפיע על החברה הישראלית. העבודה הסוציאלית זה המקצוע שיש בו מנעד רחב של תחומים ואוכלוסיות: בריאות הנפש, מוגבלויות, ילדים, נוער, זקנה, חוקים, קהילה, התנדבות וכו'. מקווה שבעקבות השביתה השכר יעלה ובכך נתקן עיוותי שכר של שנים וצעירים יגיעו לעבוד במחלקות לשירותים חברתיים, אני מאמין שהעבודה במחלקות הרווחה היא "הבית ספר" האמיתי של עבודה סוציאלית ורק כאן פוגשים את החברה הישראלית על כל היבטיה.

 

כשנכנסת לתפקיד כאן בעיר, מה ציפית למצוא ומה מצאת בפועל. מבחינת כח אדם, איכותו ומעמד ומשאבים מוקצים ?

מצאתי אגף רווחה ושירותים חברתיים מקצועי מאוד עם עובדות סוציאליות איכותיות, מקצועיות, עם תהליכי עבודה וטיפול מהטובים שיש. העובדים באגף מסורים, ערכיים ויצירתיים. מה שמנווט את ההחלטות המקצועיות של האגף הינו תמיד טובת הפונה. לאורך השנים פותחו מענים מקצועיים מאוד בעיר. כשנכנסתי לתפקיד מצאתי אגף מגובש עם עזרה ותמיכה הדדית מרשימה ביותר, אך הופתעתי לגלות כי סביבת העבודה של האגף אינה ראויה, האגף יושב בתוך "המרתף" של העירייה, שלוש עובדות בחדר, ללא פרטיות לעובדות ובראש ובראשונה לפונים. חסרים שירותים בקהילה, בעיקר למשפחות בהם ילדים ובגירים עם צרכים מיוחדים כמו כן חסרים שירותים למשפחות בהם ילדים בגיל הרך.

שמחתי מאוד לגלות שראש העיר, שמואל בוקסר, יחד עם סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק הרווחה, סמדר אהרוני ומנכ"לית העירייה, דפנה קירו - כהן מחויבים לאוכלוסייה המטופלת באגף. לאחרונה, התקבלה החלטה להשקיע בבניית אגף חדש שיכבד את התושבים שמגיעים אלינו. החלטה חשובה נוספת היא להכיר בתחום ההתנדבות כמחלקה ובכך לשמר ולחזק את ההון האנושי בקהילת נס ציונה. הדבר מתחבר לתפיסת העולם שלי של חיבור בין הטיפול בפרט לבין חיזוק עבודה קהילתית בתוך הצוותים.

 

אתה כבר כמעט שנה בנס ציונה. איך היית מגדיר אותה מבחינת התחום שלך, לפחות עד לפרוץ הקורונה. במה היה עיקר העיסוק של האגף?

הקורונה תפסה אותי בעיצומה של למידת האגף ובניית הנהלה חדשה שתוביל את התהליכים קדימה. אנחנו בשלב של חיזוק התחומים השונים באגף (פרט ומשפחה, צרכים מיוחדים, אזרחים ותיקים, קהילה והתנדבות, מרכז לטיפול באלימות במשפחה והתחנה לטיפול זוגי ומשפחתי, חוק נוער, סידרי דין ועוד). אנו צריכים לבסס עבודה מתוכננת וממוחשבת על בסיס נתונים קיימים ומקושרת תקציב.

 

ומה נשתנה? תרחיב נא..

משבר הקורונה היה שעתו היפה של עבודת האגף, האגף עבד בפיצול – בקפסולות, נתנו מענה לאזרחים ותיקים בדגש על מענה לבדידות, לתושבים ללא עורף משפחתי, לאוכלוסיית המכורים, להורים לילדים עם צרכים מיוחדים ועוד. חילקנו אלפי מנות מזון וסלי מזון יחד עם המתנדבים המדהימים של העיר, הקמנו חמ"ל רווחה שנתן מענה לכלל האוכלוסייה וחמ"ל מתנדבים שנתן מענה אופרטיבי לצרכים שעלו. פיתחנו שיטות טיפול מרחוק בעיקר באמצעות הזום. אוכלוסיית האזרחים הוותיקים הוגדרו כיעד מרכזי לטיפול, זכינו לתמיכה וסיוע מכלל האגפים העירייה ובראשם מראש העיר שהגדיר כבר מהיום הראשון למשבר את כלל העובדים הסוציאליים כחיוניים.

 

 

משהו לסיום?

חשוב לי לקראת סיום, להודות לעובדי האגף ובני משפחתם על הנתינה, המסירות והמקצועיות בטיפול בתושבי נס ציונה בכל יום ובכל שעה. תודה מיוחדת להנהלת העירייה לראש העיר, סגניתו והמנכ"לית על האמון וההשקעה באגף. להודות לפונים שלנו, תושבי נס ציונה שבלעדיהם לא היה לנו את הכוח לעשות את מה שאנו עושים, במיוחד בימים אלו. וכמובן למשפחה שלי, המשלמת מחיר על הבחירה שלי, להיות עובד סוציאלי ולנהל אגף מורכב ומאתגר 24/7. תודתי והערכתי נתונה להורי המיוחדים, לאשתי האהובה וארבעת ילדיי היקרים.

פרטי

עמיר ומשפחתו בטיול המשפחתי האחרון ביעד השחור, רגע לפני שנכנס לתפקיד כמנהל האגף.

 

 

כשנכנסתי לתפקיד מצאתי אגף מגובש עם עזרה ותמיכה הדדית מרשימה ביותר, אך הופתעתי לגלות כי סביבת העבודה של האגף אינה ראויה. האגף יושב בתוך "המרתף" של העירייה, שלוש עובדות בחדר, ללא פרטיות לעובדות ובראש ובראשונה לפונים. ואכן, לאחרונה, התקבלה החלטה להשקיע בבניית אגף חדש שיכבד את התושבים שמגיעים אלינו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה