ד"ר רפאל ברכאן מנס ציונה מוביל מהפכה בעולם הרפואה

$(function(){setImageBanner('3e873c9a-c6e2-4c38-906b-61aadabba3d2','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45989,'Image','');})

הקים תכנית לימודים אקדמית חדשנית המתעתדת לעדכן את לימודי הרפואה ולהתאימם למאה ה-21, עם תואר חדש (B.Sc.) וראשון מסוגו בעולם.

מה זה אומר על הרופאים בעתיד הקרוב והרחוק? מה תהיה ההשפעה עלינו כמטופלים?

ברכאן: נס ציונה מחזיקה בפוטנציאל לא מבוטל לפתח תשתית חינוכית מבטיחה בכל הקשור למדע, טכנולוגיה ורפואה.

פרטי

ד"ר רפאל ברכאן, המתגורר בנס ציונה, עוסק בשילוב עולמות התוכן רפואה-נוירולוגיה-מדעי המוח לצד מדעי המחשב והנתונים, ומשמש כסגן נשיא למחקר, חדשנות ובינלאומיות בHIT- מכון טכנולוגי חולון.

השבוע נתבשרנו כי הוא מוביל בימים אלה מהפכה בעולם הרפואה עם תואר חדש (B.Sc.) וראשון מסוגו בעולם שעתיד לשנות לא רק את האופן בו יכשירו רופאים בעתיד, אלא גם את החוויה של כולנו כמטופלים.

ד"ר ברכאן, למה אתה חושב שלישראל יש את הפוטנציאל עליו אתה מדבר להפוך למעצמה בתחום הרפואה הדיגיטלית?

"ניתן לומר כי מדינת ישראל היא כבר שחקן חשוב בעולם הרפואה הדיגיטלית. לישראל מערכת רפואית עם בסיס קליני איתן, מערכת ייחודית ומנוסה של רפואה בקהילה (קופות חולים), בתי חולים איכותיים (למרות מחסור כרוני בכח אדם קליני) ותשתית מידע רפואי דיגיטלי מסודרת ומאורגנת למדי, כאשר מן הצד השני עומדות לרשותנו יכולות טכנולוגיות ודיגיטליות מעולם ההייטק. כל שנותר הוא שגם האקדמיה תירתם למאמץ - שבירת החומות בין הרפואה לטכנולוגיה והדיגיטל - ותקדם את תחום הרפואה הדיגיטלית.

התואר החדש 'טכנולוגיות דיגיטליות ברפואה', שנלמד ב- HIT מכון טכנולוגי חולון החל משנת הלימודים הנוכחית, מאפשר מחד להמשיך ללימודי השלמה לד"ר ברפואה במסלול 4-שנתי, ומאידך מייצר בוגרים שהם אנליסטים של מידע רפואי, בעלי ידע בעולם התוכן הרפואי לצד ידע יישומי במדעי נתונים בסביבה ביו-רפואית. בוגרים אלה יכולים להשתלב במרכזי החדשנות של בתי החולים וקופות החולים, חברות פארמה, חברות ביטוח רפואי ובעיקר בחברות הזנק בתחום הרפואה הדיגיטלית (תחום המהווה את אחד ממנועי הצמיחה החזקים ביותר של מדינת ישראל כיום).

 איך נולד הרעיון לתואר?

הרעיון הבשיל במוחי עוד בשנת 2014 וקיבל חיזוק בשנת 2018, עת משרד הבריאות הכריז על התכנית הלאומית בבריאות דיגיטלית, שם הודגש המחסור הרב באנליסטים של מידע רפואי ומומחים ברפואה דיגיטלית. במקביל, לימודי הרפואה באוניברסיטאות נעדרים עדיין את ההיבט הטכנולוגי-דיגיטלי, למרות שהרפואה התקדמה רבות בעשורים האחרונים, בעיקר הודות לטכנולוגיה והדיגיטל. לבסוף, הגיעה הקורונה והוכיחה לכולם – הרפואה הדיגיטלית היא העתיד. לשם כך צריך לשנות ולעדכן את ההכשרה של הרופאים בפרט, ואנשי מקצועות הבריאות בכלל, ולייצר אנליסטים של מידע רפואי ומומחים ברפואה דיגיטלית לטובת התעשיה."

מה זה בעצם אומר רפואה דיגיטלית? מה התועלות שהיא נותנת לרופא ולמטופל?

"רפואה דיגיטלית, כשמה כן היא, משלבת את עולם הרפואה הטיפולי יחד עם העולם הטכנולוגי-דיגיטלי לצורך ייעול ושיפור איכות הטיפול הרפואי. היא תוצר של מהפכות בתחום המידע והדיגיטל ויכולות מיפוי וריצוף גנטי. היא מאפשרת לרופא כלים ודרכים לשיפור דיוק האבחנה, אופן ההתערבות הטיפולית והמעקב. היא מתאפשרת בזכות המצאות ופיתוחים בתחום החומרה, התכנה וגם לעיצוב יש יד ורגל בכך. ברפואה דיגיטלית האבחנה, הטיפול והמעקב משלבים חיישנים, התקנים פולשניים (שתלים חכמים), שעונים וטלפונים חכמים, אפליקציות שונות ועוד, האוספים עבור הרופא את כל הנתונים הרלוונטיים וביחד עם מערכות תכנה חכמות (AI) מאפשרות לו לקבל החלטות נכונות אודות תכנית הטיפול. בד בבד, הרפואה הדיגיטלית מאפשרת למטופל להיות שותף פעיל בתהליך הטיפולי."

מהם הפידבקים שקיבלתם מארגוני בריאות אודות התכנית החדשה? יש לכם שותפים?

"תכנית הלימודים שהקמנו היא ראשונה מסוגה בארץ ובעולם והיא מתנהלת בשיתוף פעולה פורה של מרכזים רפואיים מובילים בארץ (כגון: איכילוב, שיבא, רבין, הדסה) וקופות חולים. כמו כן, אנו משתפים פעולה עם חממות טכנולוגיות וחברות בתחום הבריאות הדיגיטלית, חלקן מפארק המדע בנס ציונה, וגם עם המכון הביולוגי."

מה הוא שיתוף הפעולה שלכם עם המכון הביולוגי בנס ציונה? אתה יכול לפרט קצת?

מכון הביולוגי היה מראשוני התומכים בתכנית. שיתוף הפעולה שלנו עם המכון הביולוגי מתמקד בהוראה לסטודנטים בתחומים מסוימים ובחשיפתם לפרויקטים מחקריים בנקודות המפגש שבין רפואה וביולוגיה לטכנולוגיה ודיגיטל. במהלך שנת הלימודים האחרונה, הסטודנטים משתתפים בפרויקט מחקרי בהדרכה משולבת של מוביל טכנולוגי וחוקר ביו-רפואי אודות מענה לצורך לא ממומש בעולם הביו-רפואי. מניסיוננו בעולמות אחרים, מקצת מהפרויקטים מתבשלים לכדי מיזמים מסחריים."

דיברת על שיתוף הפעולה של המכון הביולוגי וחברות טכנולוגיות בעיר עם התואר, היכן אתה חושב שהעיר צריכה לרכז מאמצים לשנים הבאות?

לדעתי, נס ציונה מחזיקה בפוטנציאל לא מבוטל לפתח תשתית חינוכית מבטיחה בכל הקשור למדע, טכנולוגיה ורפואה. במהלך העשור האחרון פארק המדע בנס ציונה (וברחובות) הפך לאחד מהמרכזים הטכנולוגיים המובילים במדינה, כך שהבסיס קיים. לאחרונה נכנסות חברות וחממות בתחום הביו-קונברג'נס (שילוב מדעי החיים וטכנולוגיה) לפארק, וצריך לעודד מגמה זו, לצד יצירת תשתית חינוכית והכשרתית מתאימה. קיימת דרישה עצומה לכח אדם בתחומים אלה. אני משוכנע שצעד כזה יתרום לא רק לפיתוח נס ציונה כעיר, אלא לקידום מנועי צמיחה חדשים וחשובים במדינת ישראל על ידי הדור הצעיר.

ד"ר רפי ברכאן בעל תעודת דוקטורט Ph.D ברפואה ובמדעי העצב והמוח מהאוניברסיטה העברית בירושלים. תואר שני .M.Sc. במדעי המחשב מאוניברסיטת בר-אילן. ד"ר ברכאן הוא מומחה בתחום המודלים החישוביים של מחלות, בתחום האינפורמטיקה הרפואית ובתחום כריית הנתונים והלמידה הרפואית.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה