נא להכיר: סגן מפקד מחוז ירושלים והמרכז בפיקוד העורף סא"ל עמירם מלכא

$(function(){setImageBanner('371588fa-f631-40da-968d-489613d598fb','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,45989,'Image','');})


סיפורו של תושב עירנו, לוחם ומ"פ בגולני בעבר וכיום מי שעוסק כל העת בלחימה בקורונה.
האומר: "נס ציונה היא המודל שלנו במחוז לתפקוד בחרום של רשות מקומית".




עמירם עם רעייתו יערה ובנותיו

פרטי

 שלושה ימים לפני שיחתנו, עברה אמו של עמירם ניתוח מורכב. ולא, הוא לא ראה אותה מאז נותחה...

מאת: אבי בן דוד

כשהיה עמירם מלכא (41) לוחם ולימים מ"פ בגולני, בימי מלחמת לבנון הראשונה ועד ליומה האחרון, עת יצא מהארץ המקוללת ההיא  – ספק אם העלה על דעתו אי פעם כי הוא ייטול חלק בלחימה מסוג כל כך שונה... ללא ריח אבק שריפה, ועם מקלדות כנשק... אבל עם לא מעט נפגעים ואחריות כבדה ביותר.

אז, כשהסתיים חוזהו, למרות שהיה מסומן לקידום, כמצטיין רמטכ"ל ומצטיין ראש אגף מבצעים, החליט לפרוש מצה"ל והוא למד לתואר ראשון ושני בפסיכולוגיה וזה מה שהחזירו לצבא, לפני 12 שנה עת חיפשו קצינים בעלי תארים בתחום – לעבודה בתחום הקהילה בפיקוד העורף.

כאן מילא שורת תפקידים ומזה 5 שנים הוא סגן מפקד מחוז ירושלים והמרכז בפיקוד העורף. מחוז ענק שגבולו הדרומי הינו גדרה, כביש5  בצפון ומעלה אדומים במזרח ! מלבד גוש דן המהווה מחוז נפרד.

לאחרונה נחשף רבות "מתחם אלון" החדש שייכנס לפעולה מלאה בסוף החודש ועוסק בכל נושא האחריות לבדיקות ולקטיעת שרשרות ההדבקה.

אך עוד קודם לכן וכמובן עתה מוטלות על פיקוד העורף מיגוון משימות רחב ביותר ובמרביתן עוסק עמירם, כחלק משרשרת הפיקוד הצבאית.

רק לפני כשבועיים, ככל שמשרד הבטחון/צה"ל נטלו על עצמם יותר ויותר אחריות במאבק הסיזיפי הזה, נתבשר עמירם כי בין יתר המטלות בהן עליו לטפל, נמצא גם תחום ההסברה לציבור ופורטל החרום הלאומי שהיה חלק מתפקידי רח"ל (רשות החרום הלאומית) שכיום כמעט ולא מטפלת במשבר.

דהיינו, עליו ועל צוותו לפקח גם על עבודתם של מאות חיילים העוסקים בכל קשת הפעילות ההסברתית, מניהול פלטפורמות של ניו-מדיה ועד לחלוקת עלונים, כן – עלונים... בריכוזי קהל ובשכונות בהן לאוכלוסיה החרדית לא ניתן להגיע בדרך אחרת ובימים אלו עסוקים 100 חיילים (!) רק בכך.

וזה רק חלק קטן מכלל המטלות. כמו הפיקוח על והטיפול במערך מלוניות הקורונה, 9 בסה"כ במחוז, הצבת חיילים ופיקוד על יחידות הסיוע הצמודות לבתי החולים, סיוע לחולים בקהילה, (חולים שנשלחו לבתיהם מבתי החולים) והמון לוגיסטיקה...

גם פרוייקט "בני חיל" בתחום אחריותם. זהו הפרוייקט שהכרנו בסגר הקודם, עת באו הצנחנים לסייע לתושבי בני ברק ובימים אלו הוא עתיד להתפרס על פני 123 רשויות מקומיות(!) – כולל נס ציונה. (ממש בימים הקרובים)

וכך הלאה, עוד ועוד תחומים בהם עוסקים מאות חיילים סדירים ומילואים, כל העת. אלא שאותו עניין במיוחד הקשר והשת"פ עם הרשויות המקומיות, זה שתמיד היה בן טיפוחיו של פיקוד העורף, כחלק מהמוכנות ללחימה "אמיתית" ולתרחישי אימה כמו התקפות טילים או, להבדיל, רעידות אדמה...

לשם כך הוקמו מערכות השליטה המשולבות ויחידות הקישור לרשויות (יקלר"ים) וכן גדודי המתנדבים (היכן שיש) ונושאים אלו תורגלו שוב ושוב.

וכאן, בנושא זה, יכול עמירם, כלוקאל-פטריוט גאה, הגר פה בעירנו כבר 7 שנים, להתלהב ממש... והוא אומר לי "נס ציונה היא המודל שלנו במחוז לתפקוד בחרום של רשות מקומית" והוא מרחיב: "כבר יוסי שבו ז"ל, כאיש צבא לשעבר, השקיע רבות בחיזוק ההיערכות הזו, גיוס מתנדבים והקמת הגדוד ובכל המעטפת מסביב. וכיום יש ראש עיר, בוקסר, שבעצמו היה מפקד יקל"ר ברחובות וממש חי את הנושא, אז מה הפלא?"...

לדבריו "רכזת המתנדבים של נס-ציונה, יעל, אנחנו הבאנו אותה לערים אחרות כדי ללמד איך מפעילים מתנדבים נכון ואיך שומרים עליהם". והוא מספר שבנס-ציונה כבר חצי שנה, מהגל ראשון, יש כל הזמן מתנדבים פעילים, בחלוקת מנות מזון (לפני שייכנסו "אנשי חיל") ובסיוע לאוכלוסיות מבודדות, החל מהבאת תרופות מבית המרקחת וכלה בסיוע טכני נדרש. גם למפקד גדוד המתנדבים, שייקה, יש בפיו רק מחמאות. ובכלל, כמי שכבר אמרנו – הוא נס-ציוני גאה, שבחר לדבריו לגור כאן "בחירה מושכלת" ושב ומברך על כך, אבל, גם אם נדלל מדבריו 20% "תוספת מקומית" יש בהחלט במה להתגאות.

חלק רגיש מאוד בתפקידו, קשור למגע שכבר הזכרנו עם "אוכלוסיות מיוחדות" וטבעי שאנסה לדלות ממנו, איך מתמודדים חייליו עם "סרבני הקורונה" ועם המתח המובנה שנוצר ללא ספק, על רקע הויכוחים הפוליטיים על המפגינים/החרדים וכל התסבוכת...

אלא שהוא הודף מעליו את השאלה בקלילות ומסביר לי כי בניגוד, נניח, לצנחנים שנשלחו למחסומים (פקודה שכבר בוטלה!) חייליו עוסקים כל העת בסיוע ולא באכיפה משום סוג, מה שמבטיח מעט מאוד חיכוכים מחד ושפע רצון טוב מאידך.

ועדיין, הוא מדגיש, יש נקודות מגע רגישות, כמו במלוניות הבידוד, שם יש לא מעט ויכוחים ונושאים לטיפול ולכן לשם הם שולחים רק אנשי מילואים מבוגרים ובעלי רקע ונסיון חיים שמאפשר להם להרגיע עימותים ולהפעיל סמכות המלווה ביכולת שכנוע. הם, צריך לזכור, עוסקים באוכלוסיות מגוונות וביום בו שוחחנו, פגש עמירם גם אוכלוסיה ערבית במזרח ירושליים, שם סייר וגם נכח בדיון עם נציגי שכונות חרדיות ברחובות...

לחגי תשרי נכנסו עמירם ועמיתיו במפקדת המחוז, כמו פיקוד העורף כולו, אחרי "נוהל קרב" מסודר, והערכות מקיפה ומלאה, כך שהסגר הנרחב לא יצר בעיות מיוחדות עבורם. אבל, יש לזכור (תוספת שלי) שכאשר מדובר בתחום הבדיקות וקטיעת שרשרת ההדבקה המסובך והבעייתי– כנראה שלא מועילים "נוהלי קרב" מסודרים, כאשר המציאות מפתיעה מחדש, מדי יום...

אבל, זו רק הערה שלי.

ואם הזכרתי את בעיות המשמעת הציבורית, הוא כאיש צבא די נמנע מלעסוק בהן כמובן, אך מקפיד להדגיש עד כמה חובת הציות לתקנות מוטמעת באנשיו, כולל אנשי המילואים וזאת לא במקרה, ולא רק תוצר של היררכיה צבאית, אלא זהו פועל יוצא של מציאות בה הם פוגשים את החולים, יודעים על המתים ומכירים היטב את ההשלכות של המגפה, כולן.

ולסיום:

שלושה ימים לפני שיחתנו, עברה אמו של עמירם ניתוח מורכב. ולא, הוא לא ראה אותה מאז נותחה...

וזה הסיפור כולו, שלו ושל כולנו.

 לפחות של הרוב הדומם שמכבד את ההנחיות ..

 

עמירם, התגייס בשנת 1998 לגולני ומאז מילא תפקידים שונים והשתתף בכמה מהאירועים והמבצעים המשמעותיים ביותר בשנים האחרונות, בין היתר לחם בלבנון והשתתף במבצע צוק איתן.

היום, בתפקידו כסמח"ז ירושלים, הוא אחד ממובילי המאבק בנגיף הקורונה בגזרתו, שכולל חלוקת מזון, ניהול מלוניות קורונה, וכל סיוע נוסף לתושבים על מנת לעצור את התפשטות המחלה.

 

 

"נס ציונה היא המודל שלנו במחוז לתפקוד בחרום של רשות מקומית. כבר יוסי שבו ז"ל, כאיש צבא לשעבר, השקיע רבות בחיזוק ההיערכות הזו, גיוס מתנדבים והקמת הגדוד ובכל המעטפת מסביב. וכיום יש ראש עיר, בוקסר, שבעצמו היה מפקד יקל"ר ברחובות וממש חי את הנושא, אז מה הפלא?"...

 

 

 

חיילים מחלקים כרוזים.. גם זה חלק מהמשימות !

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה