כך פתחנו את שנה"ל בנס ציונה, בצל הקורונה. מספרת: מנכלי"ת העירייה עו"ד דפנה קירו- כהן.

$(function(){setImageBanner('754b79f8-254b-49c7-8beb-d668c9365160','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45989,'Image','');})

אומרת: התעקשנו שבכל בתי הספר יקבלו את אותם המשאבים ואותם התנאים.
מזכירה: אנחנו חיזקנו מאד מאד את ענין הפיזי כמו מחשבים וכו' עוד בשנה שעברה, שאם לא כך היינו במצב אחר לגמרי, חלילה.
תוקפת: את כל המשאבים נתנו ממ. החינוך לג' ד' והזניחו מאחור את ה' ו'...
ומבשרת: אנחנו מכינים תקצוב ומיקומים לכתות ה'ו'  גם ליום רביעי בשבוע, אבל לפעילויות חברתיות, אמנות וכו' בלי כסא ושולחן.

 

 בתמונה מימין: בסיור היערכות עם ראש העיר , מנהלת אגף החינוך ומנהל מח' בתי הספר

ארכיון

לקוראינו:

 אנחנו משוחחים ביום שלישי בצהריים. שבוע אחרי ההתרגשות הרבה והחששות עם פתיחת שנה"ל.

ואני פותח:  איך המרגש עתה? מותשת?

ממש לא... אבל, אני חושבת שכרגע גם אנחנו, המנהלות וגם הצוותים, קצת יותר נושמים והדברים מתחילים להיכנס למקום.

נתחיל דווקא בנושא עליו נמתחה ביקורת פומבית בעיר, בתי הספר, לעומת גני הילדים שנראה כי מצבם סביר, מנקודת הראות ההורית . 

לגבי הגנים, זה ממש לא פשוט. מעבר למשימות הרגילות בתנאי קורונה, 40 צהרונים חדשים נכנסו למתכונת חדשה, (קבלנים חיצוניים וסייעות שהוחלפו) וזה דרש לא מעט טיפול. נכנסנו לכל הגנים עם כל הציוד לחיטוי, עם מערך חוגים חדש, עם סייעות וגננות שחלקם בבידוד, באמת הרבה מאד אתגרים שהצלחנו לצלוח אותם בשיתוף פעולה מיטבי עם ועד הורי הגנים. אבל גם זו משימה שלא על הדרך ועמדנו בה בהצלחה עם הרבה השקעה תשומת לב שהשקענו בה את כל הקיץ ועוד לפני כן. וגם הסיפור של הקייטנה היה לא פשוט בתקופת משבר, אבל אני אשים את זה בצד ונדבר על מה שקיים בבתי הספר.

תראה, סיפור בתי הספר, מאד קשה ומורכב כשהורה מגיע לראשון בספטמבר ואנחנו חווים ראשון בספטמבר אחר. כי זו המציאות הבריאותית, ואנחנו צריכים לזכור שמחייבת אותנו הערכות אחרת ומתכונת אחרת ולשינוי תפיסתי שנכפה עלינו. שנים אנחנו אומרים שמערכת החינוך צריכה להשתנות, והיא משתנה לנו כי זה נכפה עלינו וכולם נלחצים ומפחדים או יותר נכון מתערערים מהשינוי.  המדיניות של משרד החינוך היא  ברורה ומוגדרת, ניתן מצד אחד חופש לרשויות המקומיות והשאר קבע משרד החינוך. כיתות א' ב' לומדים מלא 5 ימים ו-ג' ד' בקפסולות, ה' ו' מינימום יומיים והשאר לומדים מרחוק. כך יוצא שמשרד החינוך נתן את כל המשאבים שלו לכתות ג' ד', אם זה בשעות הוראה, שעות העשרה ובשעות התקן והוא לא חשב שאת אותה מעטפת או מעטפת חלקית, צריכים לתת גם לכתות ה' ו'. נדרש מהרשות המקומית לגייס תומכי הוראה לכתות ג' ד' לפי שעות, ולה' ו' בימי שישי בעלות של כמעט כ-1,500,000 ₪.

 

כמה נתן משרד החינוך?

תומכי ההוראה של ג' ד' 40-50 תומכים ותומכות, זה תקצוב של משרד החינוך.

 

כתות ג' ד' קיבלו גם תומכי הוראה וגם תוספת שעות לצוות הרגיל?

גם תוספת שעות במערכת וגם תוספת שרותית, למעשה את כל המשאבים נתנו לג' ד' והזניחו מאחור את ה' ו' והושארו להם יומיים. אבל,  אני אגיד לך  שבעיריית נס ציונה ישנם שני עקרונות והם עקרון האחידות. ברחובות שלא נעשה כך, הוגשה פניה לבג"ץ בטענת "חוסר שיוויון". אנחנו בנס-ציונה התעקשנו שבכל בתי הספר יקבלו את אותם המשאבים ואותם התנאים.

 

דהיינו שמאחר ולא היו לכם הפתרונות לכתות ה' ו' בכל בתי הספר, למרות, שיכולתם לפתוח כבר לפני כן  בבתי ספר אחרים-  נמנעתם?

אנחנו בהסכמה משותפת של הפיקוח ושל המנהלות החלטנו שאנחנו נפתח את השנה. יש פה שינוי דרמטי מצד המנהלים. גם הם וכל הצוות החינוכי והמערך צריך לעשות שינוי חשיבה. עשינו הרבה הערכות לפני. הסיכום היה קודם כל פותחים את השנה, נותנים את שלושת הימים הראשונים, למרות שהיתה החלטה על תוספת תקציבית, נראה שכל המנהלים יודעים להסתדר גם עם המתחמים סה"כ 50, שבינם בית הפנאי, הבריכה העירונית, הספרייה העירונית, אשכול פיס, כאן נכנסה הסתדרות המורים, שטענה שהיא לא מוכנה שיהיו לימודים מחוץ לבית הספר, בגלל הביטוח ועוד כך הגענו לאוהלים וגני ילדים.

 

מסקנה, לולא הויכוח של המורים עם האוצר לגבי הביטוח, שטרם הוכרע, לא היה צורך באוהלים ?

אני יכולה להגיד לך שבחלק מבתי הספר זה נכון, אבל ב"שדות" לא היה מענה חלופי אחר. אמנם יש ב"שדות" את אולם הספורט, אבל בעוד שרשויות אחרות השתלטו על אולמות הספורט, חשבנו שבבית ספר כזה להשבית את אולם הספורט ולמנוע גם פעילות השראתית וגם פעילות ספורט, זה לא הדבר הנכון. לכן חשבנו שאוהל מאורגן מתקני זה הדבר הנכון. היו אתגרים על אתגרים על אתגרים, אתה חושב שאתה מוצא פתרון א' ונוצרת בעיה ב'. אתה יוצא מהדלת, יוצא דרך החלון ואז נכנס מהחלון האחר. כל הזמן צריך למצוא פתרונות.

עד שלא הבנו שכל מנהלי בתי הספר פותחים את בית הספר, מתייצבים עם כח ההוראה, יודעים שהמורים מתייצבים, יודעים להציג מערכות של שלושה ימי לימוד לכל 14 בתי הספר היסודיים, התשובה היא שלא רצינו שבית ספר אחד יהיה ככה ובית ספר אחד אחרת. אנחנו אמרנו שהחל מ-6.9. וכך קרה, כל בתי הספר לכתות ה' ו', יקבלו תוספת של יום לימודים פרונטלי מלא, עפ"י המערכת שהמנהלת תקבע. אנחנו מבינים את ההורים לא רוצים שהילדים יישארו בבית. נכון להיום כל תלמידי כתות ה' ו' מקבלים שלושה ימי לימוד מלאים, לא חצי ולא רבע ולא שעתיים. שלושה ימי לימוד מלאים. שניים בהתאם לשעות משרד החינוך והשאר במימון עיריית נס-ציונה.  לא לקחנו שעות מכתות אחרות, לא ביטלנו שעות לימוד ולא עשינו כלום, אנחנו רואים שהארוע מתבצע עם כל האחריות כי קודם כל הבריאות של הילדים. נכון להרגע אנחנו נמצאים עם חמישה מסגרות שנסגרו עקב הדבקה. נמצאים במצב שילדים נדבקו, חלק מגני הילדים והדביקו אחרים.

 

כמה תומכי הוראה גייסתם ואיך נעזרים בהם, מי קובע?

אני יכולה להגיד לך שיש כ-70 תומכי הוראה נוספים. המשאב הזה ניתן למנהלי בתי הספר והם מנהלים את המערכת לפי הבנתם.

 

מלבד מימון השעות של תומכי ההוראה שאתם הוספתם, במה עוד הושקע ויושקע התקציב המיוחד עליו הודעתם בסך מליון וחצי ₪?

ברכש של כמויות ציוד וחומרי חיטוי, פתרונות טכניים ושידרוגי ציוד דיגיטלי ועוד ועוד. אבל, חשוב שיהיה ברור. העלויות האלו, בנושאים הדיגיטליים לא גדולות, יחסית, כי  אנחנו חיזקנו מאד מאד את ענין הפיזי כמו מחשבים וכו' עוד בשנה שעברה, שאם לא כך היינו במצב אחר לגמרי. אני מזכירה לך שבתוכנית ההצטיידות במיחשוב ותקשורת בבתי הספר,  עליה הכריז ראש העיר בזמנו, השקענו שלושה וחצי מליון שקל. זה נתון מאד חשוב כי לא היינו יכולים לעשות ארבע קפיצות מדרגה בכל הקשור להוראה מרחוק ואלפיים מורים שקבלו הכשרות, כי אף אחד לא ידע איך השנה הזו עלולה להראות.

 

אז זהו?הכל טכנולוגיה? מה עם ההיבטים האחרים, קשר אנושי, תשומת לב?

לא שמנו את יהבנו רק על למידה אלא גם על היכולות הפדגוגיות והחינוכיות של המורים לנהל למידה מרחוק איכותית. אני אגיד לך עם יד על הלב, אני אמא לשלושה ילדים: ילדה בכתה ו', ילד בכתה ח' וילד בכתה ג'. הבן שלי אומר שבחצי מהכיתה הוא לומד כפול מהחומר. אין ברירה, הילד והילדה האלו צריכים לגלות עצמאות, להתחבר לזום ולעשות משימות מרחוק. אלה כישורים ויכולות שכולנו צריכים ללמד את הילדים שלנו. זה לא פשוט. הילדים בבית. יש לנו כהורים אחריות, אבל בנסיבות האלה יש לנו אחריות, זה לא מיטבי, אבל יש לנו הזדמנויות, אנחנו ננצל את כולן, גם לשפר את מה שניתן.

 

מה קורה בחטיבות ובתיכונים?

המצב שם הרבה יותר רגוע, יש צוות גדול יחסית עם הרבה מורים מקצועיים, הילדים גדולים, יש יכולת לתמרן בין הקבוצות, סה"כ הדברים מאד מיוצבים. היו לנו כמה חבלי לידה עם המחשבים, מבחינה זו זה עובד ועובד טוב מאד מאחר והפקנו לקחים מהגל הקודם.

 

הבנתי שהמנהל/ת שקובעים מסגרת הם אדון לעצמם. למי הם נותנים דין וחשבון. נדמה כי בימים אלה השלט נמצא בשלט רחוק?

אין פיקוח בשלט רחוק. רק השבוע התקיימה ישיבה. אנחנו בקשר עם המפקחת של התיכון,  קשר הדוק ורצוף. היא סייעה מאוד לגיבוש המדיניות הרשותית מול הנחיות כלליות בעייתיות. לדודמה, לא הרשו לנו לצאת לשטח המרחבי, לא הרשו לנו לצאת לפני הזמן ולא הרשו לנו לפצל יום לימודים.  

 

ובעקבות כך יש הקלות בנס-ציונה שאין במקום אחר?

אני לא רוצה להיכשל בלשוני. יש שוני מאד גדול בהתנהלות של ההסתדרות מצד אחד וגם הגופים האחרים, שמקלים פה ומחמירים במקום אחר. אנחנו עובדים קשה בכל בקשה שמבקשים לאשר עד שהיא מתקבלת.

 

לו לא היתה הבעיה בין המורים למשרד החינוך, והיה ניתן להוסיף מבני ציבור, כמה קפסולות או קבוצות לימוד הייתם יכולים להוסיף?

אין לנו מגבלה. אפשרנו 50 מרחבי לימוד נוספים שלחלקם היתה התנגדות כי הם מחוץ לבית הספר, וגם על זה ניתן להתגבר. הסיפור הוא  צוותי הוראה. גם לעלות ליום השלישי בה'-ו' היינו צריכים לגייס 30 עובדי הוראה, נוסף ל-40 שגייסנו קודם ל-ג' ד' שזה בהיקף של 2.5 בתי ספר.  וכמובן יש את הענין התקציבי. כל דבר כזה מתומחר. ועדיין, אנחנו נגיע גם ליום הרביעי ואני לא יודעת כרגע מה לגבי היום החמישי. אבל, אני לא בטוחה שהמדיניות הרשותית כרגע, עם מצב התחלואה בישראל, צריכה לשאוף להגיע לחמישה ימים, בלי אלטרנטיבה בטוחה של לימוד מרחוק למקרה של עליה בתחלואה.  מבחינתי היעד הרשותי הראשון הוא לימוד בבטחה, דבר שני לשמור על סדר וארגון והדבר השלישי בשוויון. עשינו את זה בשבוע הראשון יומיים, בשבוע השני שלושה ימים, אנחנו עד אחרי החגים נעלה לארבעה ימים, בפורמט כזה או אחר, בהתאם לבתי הספר. אני לא בטוחה שנגיע לחמישה.

 

לא הבנתי, הכנתם חמישים מענים, בחלקם בתוך בתי הספר וחלקם מחוץ לבתי הספר.  אלו שמחוץ להם בינתיים לא נמצאים בשימוש?

יש כאלה שנמצאים בשימוש כמו גני ילדים. הכשרנו סניפי תנועת נוער, הכשרנו ספריות ציבוריות ומבני ציבור. אבל כדאי לזכור שהמנהלים מעדיפים את הילדים בתוך בתי הספר ואני מבינה אותם לחלוטין. לכן קנינו כמה מאות כסאות סטודנט, כדי לאפשר למנהלים לפזר אותם בחללים של בית הספר בקפסולות.. אבל, כשנגיע ליום הרביעי לא תהיה לנו ברירה אלא לצאת לעוד מרחבים חיצוניים, ואנחנו בהחלט ערוכים לכך. ואז נעשה במקומות האלו פעילות מסוג שלא נצטרך עבורה כסא ושולחן. הרבה יותר קל להגדיר את זה כיום ציור יום השראתי ועוד.

 

האוהלים, רכשתם או שכרתם?

שכרנו. אבל זה מחיר שכירות של דירה בנס-ציונה. מרוהטים, ממוזגים. כיתת לימוד לכל דבר. יש שלושה , ב"שדות" ו"ניצנים".

 

איך פועלת עתה המערכת, מי המטה המצומצם, מי יושב ופותר בעיות בכל שלב?

בקטע של החינוך, ראש העיר ואני עם המינהלת של אגף החינוך, ריבה, מוטי מבתי הספר ומיטל. אבל יש עוד היבטים בכל הקשור למיחשוב, מול המלמ"ר, כל ההצטיידות והחיטוי, מנהל הרכש ואפרת (ראש המטה), כח אדם וקרית התרבות שעזרה לנו בחלק מהדברים, כדי לאתר, לגייס ולהביא מהר. יש כאן איגוד של כוחות, ראית שהוצאנו סרטונים, בהם בעלי תפקידים הנחו והסבירו. ועדיין כל פעם ראיתי שיש עוד נושא ועוד היבט. לא כל דבר אפשר לראות ולדעת, העובדים בעיריה נתנו את נשמתם מספר חודשים, במציאות מאד מורכבת, לא הכל תלוי בנו ולכן פעלנו באחריות, בהרבה תשומת לב והכי טוב שאנחנו יודעים.

 

אם חלילה המצב יחמיר ויהיה סגר. יש לכם תוכניות מגירה שבהן הכל מוכן וברור?

מכיוון שמכתחילה אנחנו הבנו וכיוונו למודל המשולב ולצד הרצון לתייג את כמות ימי ההוראה הפרונטלית, אפשרנו מאד את המענה הדיגיטאלי מרחוק. במידה ובתי הספר שלנו יצטרכו לעבור ללמידה מרחוק, הולכים לזה.  יקח לנו יום, יומיים, שבוע, לעשות את זה. אבל הם יודעים לעשות את זה, כי הוכשרו לעשות את זה. תייגנו את כל המערכות. אנחנו עוד בתהליך שידרוג. כי כולם התנפלו על הוט ובזק כדי  שאפשר יהיה לעשות 200 זומים במקביל..  אז חלק מהדרישות הטכניות הצלחנו להשיג וחלק עוד נשיג בהמשך. אבל מצבנו טוב יחסית, כי לא חיכינו למשרד החינוך ומזמן רכשנו את הציודים. יש לבתי הספר את כל היכולת הדיגיטלית לנהל מערכת לימודים מרחוק. אני מקווה שזה לא יגיע אבל אם יגיע אנו ערוכים גם לטפל בנושא.

 

איך תגובות ההורים, האם עדיין יש פניות רבות, התמרמרות, בעיקר מצד הורי כיתות ה' ו' שחלקם אף הפגינו?

אני מאד מבינה את ההורים, אני מבינה את התסכול, אני מבינה את הכעס, אני מבינה את הלחץ, אנחנו מבינים את פרץ הרגשות, אני גם מכילה אותו, אנחנו עומדים עם מה שאנחנו עושים, בשיתוף עם ועד ההורים של הגנים וועד הורים של בתי הספר, וגם אם חלק מרגישים אחרת וחושבים אחרת, ומביאים דוגמאות ממקומות אחרים, הקו שלנו בנס-ציונה מאד ברור, אני מקווה שההורים יגלו, עם הזמן, שיש גם יתרונות לסיטואציות האלה. על המנהלות והגננות להיות יצירתיות, להפוך כל אבן, לשנות דברים, לתת מענה, לא הכל מושלם, דברים שצריך לתקן - המערכת קשובה וערוכה להשתנות,  אך בראש ובראשונה ולפני הכל, עומדת הבטיחות הבריאותית של הילדים ושל צוות ההוראה בבתי הספר.

 

בשורה כלשהי לסיכום, משהו לשנה החדשה?

מאחר ועסקנו רבות בכתות ה' ו' אני אוסיף ואומר שלאחר שהתייצבנו על שלושה ימים, אנחנו עובדים על האפשרות להרחבה לימים נוספים, יחד עם פעילות העשרה ויחד עם פעילות חברתית נוספת.

 

יש לזה מקור תקציבי נוסף?

יהיה לזה תגבור תקציבי נוסף. כדי לתת תגבור נוסף, אבל יצירתי אחר.

 

העיקר להגדיל את מסגרת הזמן ולא תוספת חומר נלמד?

עם דגש רגשי, גם דגש חברתי. הילדים גם צריכים את המסגרת, המפגש ועכשיו שהתייצבנו על שלושה ימים, נלך עם הדגש הזה ליום הרביעי. בקרוב !

 

אינשאללה...

 

אנחנו עומדים עם מה שאנחנו עושים, בשיתוף עם ועד ההורים של הגנים וועד הורים של בתי הספר, וגם אם חלק מרגישים אחרת וחושבים אחרת, ומביאים דוגמאות ממקומות אחרים, הקו שלנו בנס-ציונה מאד ברור, אני מקווה שההורים יגלו, עם הזמן, שיש גם יתרונות לסיטואציות האלה. 

עם יד על הלב, אני אמא לשלושה ילדים: ילדה בכתה ו', ילד בכתה ח' וילד בכתה ג'. הבן שלי אומר שבחצי מהכיתה הוא לומד כפול מהחומר. אין ברירה, הילד והילדה האלו צריכים לגלות עצמאות, להתחבר לזום ולעשות משימות מרחוק. אלה כישורים ויכולות שכולנו צריכים ללמד את הילדים שלנו. זה לא פשוט.

 

נכון להיום כל תלמידי כתות ה' ו' מקבלים שלושה ימי לימוד מלאים, לא חצי ולא רבע ולא שעתיים. שלושה ימי לימוד מלאים. שניים בהתאם לשעות משרד החינוך והשאר במימון עיריית נס-ציונה.  לא לקחנו שעות מכתות אחרות ולא ביטלנו שעות לימוד .

 

העובדים בעיריה נתנו את נשמתם מספר חודשים, במציאות מאד מורכבת, לא הכל תלוי בנו ולכן פעלנו באחריות, בהרבה תשומת לב והכי טוב שאנחנו יודעים.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה