שבועות "חג המים" והקשר לסיפור המיוחד של זאבי כהנוב ז"ל, בן נס ציונה ונצר למייסדיה.

$(function(){})

מ ח ר נחגוג את חג השבועות, שמכונה לעתים גם "חג המים". בדיוק לפני שבוע הסתיימה בטקס חגיגי באוניברסיטת תל-אביב תחרות "פרס המים של שטוקהולם" לנוער בישראל.
אז מהי התחרות הזאת ומה הקשר שלה לנס ציונה ולזאבי כהנוב ז"ל?
וגם: האם שמעתם על מחזמר בשם THE NESS ZIONA KID ?

ד"ר זאבי כהנוב ז"ל

השלט בכניסה לארוע, לזכר זאבי כהנוב ז"ל

שבועות "חג המים" והקשר לסיפור המיוחד של זאבי כהנוב ז"ל, בן נס ציונה ונצר למייסדיה.

מ ח ר נחגוג את חג השבועות, שמכונה לעתים גם "חג המים". בדיוק לפני שבוע הסתיימה בטקס חגיגי באוניברסיטת תל-אביב תחרות "פרס המים של שטוקהולם" לנוער בישראל.
אז מהי התחרות הזאת ומה הקשר שלה לנס ציונה ולזאבי כהנוב ז"ל?

בטקס הוענקו פרסים לבני ובנות נוער שחקרו את נושא המים והדרך לשמור עליהם. בטקס השתתף שגריר שבדיה בישראל, חוקרים מהאקדמיה, נציגים ממשרדי ממשלה, בני משפחת כהנוב מנס ציונה וסגן ראש העיר נאור ירושלמי.

על פרס המים של שטוקהולם" לנוער בישראל 

המדובר בפרס היוקרתי ביותר בעולם לנוער העוסק במחקר בתחום המים, בחסות בית המלוכה השבדי. הפרס מוענק כבר משנת 1991, ובתחרות משתתפות למעלה מ-30 מדינות מרחבי העולם, ובהן גם ישראל (מאז שנת 2000). הזוכים מקבלים מידיה של יורשת העצר הנסיכה ויקטוריה פרס של 15,000 $ ובית הספר שלהם מקבל פרס של 5,000 $.

התחרות נוסדה על מנת לעורר מודעות בקרב הנוער לצורך בשימור מקורות המים, כחלק ממאמץ בינלאומי להבטיח מי שתייה איכותיים לכל אדם עלי אדמות. במסגרת התחרות כותבים בני נוער עבודות מחקר העוסקות במציאת פתרון למשבר המים בכל ההיבטים: מדעי, חברתי, היסטורי ואמנותי.

התחרות מתקיימת בחסות הפקולטה להנדסה באוניברסיטת ת"א, ובשיתוף עם משרד החינוך ורשות המים,  ובתמיכת קרן רחל ומנואל קלצ'קי וארגון JNF בארה"ב, שתמיכתו מוקדשת לזכרו של זאבי כהנוב ז"ל.

התחרות, אותה מרכזת הלנה טננבאום, מתנהלת בהנהגתו האקדמית של פרופ' גדעון דגן, חתן פרס ישראל וזוכה פרס המים של שטוקהולם לשנת 1998.

בשנות קיומה השתתפו בתחרות פרס המים תלמידים מכ-600 בתי ספר על יסודיים מכל המגזרים. מידי שנה מוגשים לתחרות למעלה מ-40 פרויקטים, וחלק מהתלמידים הופכים את המחקר גם לעבודת הערכה חלופית לבגרות בהיקף של 4-5 יח"ל. ועדה המורכבת מחוקרים בכירים בתחום המים באקדמיה ובממשלה בוחנת את הפרויקטים, והזוכה מקבל פרס כספי, מלגת לימודים באוניברסיטת ת"א, וכמובן כרטיס טיסה לתחרות העולמית בשטוקהולם.

מארגני הפרויקט הביעו תקווה שבשנה הבאה יצטרפו אליו גם בתי הספר העל-יסודיים בנס ציונה.

 הכנס, בו נכח גם סגן רה"ע נאור ירושלמי.

מי היה זאבי כהנוב?

זאבי כהנוב, בנם של שושנה ואבנר כהנוב ז"ל, היה נצר למשפחת מייסדי נס ציונה. הוא קרוי על-שם סבו זאב כהנוב ז"ל, שהיה מראשוני המושבה, כיהן כיו"ר ועד המושבה, ונמנה בין גולי דמשק שמתו בשבי התורכי בימי מלחמת העולם הראשונה.

את רוב חייו הבוגרים הקדיש כהנוב לחינוך ציוני ולפעולות המנציחות את אהבת הארץ ומורשתה. את פעילותו הציונית החל כשליח קהילתי בבריטניה בגלזגו ובליברפול. שם חבר לקבוצת הדרמה של צעירי הקהילה היהודית, ויחד העלו מחזמר בשם THE NESS ZIONA KID המתאר את ראשיתה של המושבה מנקודת מבט של בן למשפחת מייסדים השב ארצה לאחר לימודים בחו"ל. הקבוצה אף הציגה את המחזמר בנס ציונה, וחלק מחבריה עלו בהמשך לארץ.

זאבי כהנוב היה אינטלקטואל, משורר וציוני נלהב. הוא עבד בקק"ל במשך 25 שנים, יצא למספר שליחויות בארה"ב, ובשנותיו האחרונות שירת בתפקיד השליח המרכזי של קק"ל בארה"ב. עד יום מותו שירת כהנוב כדירקטור של קרן המים JNF USA. הוא שאף לקדם מודעות לפתרון בעיות המים בארץ. לכן התלהב מאד מרעיון פרס המים לנוער, וראה בשילוב הנוער במחקרים חדשניים בנושא כה חשוב לישראל כהתגשמות מפעל חיים של עבודתו המקצועית והציונית.

זאבי כהנוב נפטר בשנת 2014 כשהוא בן 64 בלבד. קק"ל הקדישה לזכרו חניון מטיילים ב"יער המגינים" הסמוך לכרמי יוסף, ואלמנתו הוציאה לאור ספר ובו אסופת שירים שכתב במשך השנים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה