65 אלף נרצחים וניצול אחד שלא שכח... ד"ר רפי שניצר שב מטקס חנוכת האנדרטה ליהודי אוסטריה שנרצחו בשואה

$(function(){setImageBanner('abafbe53-616b-4bef-a579-614ae1db88eb','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45989,'Image','');})

האנדרטה נחנכה ביום השנה ה83 ל"ליל הבדולח". 3 שנים לאחר שממשלת אוסטריה התחייבה להקימה. ובשני הארועים- בישיבה המיוחדת של הפרלמנט ביום השנה השמונים ובטקס בשבוע שעבר- רפי נכח, כאורח לשכת הקנצלר.
השבוע סיפר לאבי בן דוד על סגירת המעגל, סיפורו המשפחתי המיוחד והקשר שלו ל"ליל הבדולח" וגם כי באוסטריה -המיתממת כידוע בכל הקשור לחלקה בזוועות השואה - אסור לומר "ליל הבדולח" אלא רק "פוגרום נובמבר 1938"...

פרטי

רםפרטי

בתום טקס חנוכת האנדרטה - רפי עם  נר זיכרון ליד שמות סביו וסבתו

ל ק ו ר א י נ ו :

גיבור סיפורנו ד"ר רפי שניצר, נולד בנס ציונה בשנת 1941 להוריו, מתתיהו והילדה, אשר עלו ארצה ב1938 מוינה, כפליטים מרדיפות הנאצים. 

נחזור 80 שנה אחורה לליל הבדולח Kristallnacht . ליל ה-9 בנובמבר 1938, שבו נערך בגרמניה ובאוסטריה פוגרום ביהודים שבמהלכו עלו באש ונופצו זגוגיות בבתי המגורים, מוסדות הציבור ובתי עסק של יהודים. הפוגרום חל כהמשך למדיניות דחיקת היהודים מהחיים הכלכליים ומארצות אלו בכלל, והסלמת הקו האנטי יהודי ברייך השלישי.

הוריו של רפי מתתיהו והילדה נולדו וגרו ברובע ה-20 של וינה ואביו שנולד בשנת 1912 למד בגימנסיה שברובע עד שנת 1928. 10 שנים לאחר סיום לימודיו, בליל הבדולח, נעצר עם כל הגברים היהודים במרתף של אותה גימנסיה, ובין העצורים המפורסמים במקום היה גם ברונו קרייסקי היהודי, קנצלר אוסטריה בעבר. אלא שמתתיהו ז"ל שוחרר לפתע באופן מסתורי  בעזרת איש מימשל שלא זיהה, אשר אף סידר לו ולאשתו את מסמכי היציאה והם מיהרו ועלו על רכבת לטרייסט ומשם באוניית מעפילים לארץ ישראל. (ראו בהמשך הרחבה)

במשך 70 שנה חיו במשפחת שניצר עם הסיפור הזה ברקע, אך האב המנוח לא דיבר עליו כמעט. רק לפני כשמונה שנים התעורר הנושא לבקשת אחד הנכדים דווקא.. ורפי פתח במסע חיפושים לזיהוי המציל האלמוני ובסופו של דבר גילה  שהאיש הוא כנראה בן כיתתו של אביו, יוזף אסטרייכר, שהיה חבר המפלגה ובכיר ב-ס"ס ובין השאר  מעורב בליל הבדולח (!...)

מאז התהדק והעמיק הקשר בין רפי וקלרה אשתו עם בנו של אסטרייכר הנ"ל  והוא אף הרצה על הסיפור המרגש בפני תלמידים בוינה ובפורומים נוספים. כמו כן השקיע מעצמו לא מעט בחקר התקופה, נעזר בקשריו הטובים בגרמניה ואוסטריה עוד מימי כהונתו כנספח מדעי בגרמניה (1992-1998)    

בחודש נובמבר 2019 נערך בפרלמנט האוסטרי אירוע זיכרון לשואה במלאת 80 שנה לליל הבדולח בנוכחות נשיא אוסטריה, הקנצלר ויו"ר הפרלמנט. בין האורחים היו כמאה שורדי שואה שהגיעו מישראל וגם רפי וקלרה הגיע לקחת חלק באירוע,(ראו תמונה) בו אף הבטיח הקנצלר הקודם  סבסטיאן קורץ להקים אנדרטה לזכר 65 אלף יהודי אוסטריה שנרצחו בשואה.

פרטי

קלרה ורפי בישיבת הפרלמנט המיוחדת ב8.11.2019 במלאת 80 שנה ל"ליל הבדולח"

3 שנים חלפו והאנדרטה היתה לעובדה. היא הוקמה בפארק הציבורי בלב וינה, סמוך לבניין הפרלמנט מחד והבנק הלאומי מאידך והיא בנויה כסידרת קירות עליהם חרותים שמות הנספים כולם. 

לטקס חנוכתה ביום שני שעבר 8.11.21 - הוזמנו השניצרים, על ידי לשכת הקנצלר. הם כמובן טסו לוינה לשם כך ורפי אף הצליח להיכנס למתחם באישור מיוחד יום לפני הטקס הרשמי כדי לזהות את שמות סבתו וסבו מצד אביו ושם סבו מצד אמו על האנמדרטה ולהתייחד עימם ללא הפרעה.

למחרת היא נחנכה בטקס מרשים 83 שנה לאחר "פוגרום נובמבר 1938" שזהו שמו הרשמי של היום באוסטריה, המסרבת לאמץ את הכינוי הרווח "קריסטל נאכט" או "ליל הבדולח" בעברית. אך אל דאגה, רפי גאה לספר כי נציג ממשלת ישראל בטקס, שר התפוצות נחמן שי התעקש בנאומו לדבר על "ליל הבדולח" והאוסטרים, כולל הקנצלר ויו"ר הפרלמנט שתקו...  (הנשיא חלה בקורונה ונעדר) 

עבורו היתה זו סגירת מעגל מרגשת במסלול המטלטל בעקבות הוריו וחייהם בוינה וסיפור הצלתם המופלא וגם שבוע לאחר מכן, כשנפגשנו בביתם בנס ציונה , עדיין ההתרגשות ניכרת בו.

וללא ספק יש לו סיבה טובה...

מי אתה רפי שניצר?

רפי נולד, גדל והתחנך תחילה בנס ציונה ולאחר מכן עבר את המסלול של גימנסיה בראשון לציון, טכניון בחיפה כעתודאי במקצוע הכימיה, צבא ובהמשך לימודי MA ודוקטורט במכון ויצמן. את הפוסט דוקטורט עשה בסטנפורד קליפורניה  וחזר לארץ כדי להצטרף לתע"ש כראש מו"פ כימיה וכמנהל מפעל. בשנת 1992 מונה כנספח מדעי בגרמניה ונשאר בתפקיד זה 6 שנים. כשחזר לתעשייה הצבאית עבד עוד 5 שנים כסגן מנהל חטיבת המחקר והפיתוח ואז יצא לגימלאות. הוא נשוי לקלרה לבית פינקלשטיין ואב לאופיר וליאת, סב לחמישה נכדים.

סיפור ההצלה של מתתיהו והילדה- הרחבה:

מתתיהו, אביו של ד"ר רפי שניצר נעצר בליל הבדולח (1938) באחד ממחנות המעצר שהיה בגימנסיה בה למד בנעוריו. אחרי שבוע קשה של תנאי צפיפות, חקירות ומכות הוצאו הגברים לאולם והועמדו עם הפנים לקירות לסלקציה. במרכז האולם ישב  קצין הסלקציה של הגסטפו שקרא להם אחד אחד וצרח 3 מילים: שם העצור ו"פריי" או "דורה". פריי בגרמנית פירושו משוחרר, ודורה היה שם קוד לשליחה למחנה דכאו.

 העצורים רעדו מקור ומאימה ואביו של רפי, בסה"כ בן 27, עומד ביניהם ומרגיש לפתע שמישהו ניגש אליו ושואל מבלי להראות את פניו ולהזדהות: "האם תוכל לעזוב את המדינה תוך 48 שעות?". מתתיהו נקרא אל קצין הסלקציה, האדם המסתורי שדיבר אליו קודם בא מהצד ולוחש לקצין ששניצר יעזוב את המדינה תוך יומיים, ואז נשמעת הצעקה "פריי" ומתתיהו מושלך אל הרחוב.

מיהו אותו אדם מסתורי שהציל את חייו ולמה? זאת כאמור גילה רפי רק לפני שנים מספר... 

על הרקע להקמת האנדרטה והאיש שהצליח לגרום לכך- לבדו- יעקב טוטר !

"מצבת הזיכרון לקדושי יהודי אוסטריה" הוקמה בזכות קורט יעקב טוטר, שהוריו נרצחו בשואה ומי שפעל ללא לאות כדי להביא לבניית האנדרטה.

קורט יעקב היה בן כמעט 8 כשארץ הולדתו, אוסטריה, סופחה ב-1938 מרצון לרייך הנאצי. כמה חודשים לאחר מכן הצליח אביו, בנימין, לברוח לבלגיה, שם הצליחה המשפחה להתאחד - לזמן קצר. ב-1942 עצרו הנאצים את ההורים ושלחו אותם למותם באושוויץ. האם עוד הספיקה להסתיר את שני הילדים, ולתת להם הוראות מדויקות מה עליהם לעשות בהמשך. רשת מחתרתית יהודית מצאה לשני הילדים מקלט אצל משפחה בלגית קתולית, שהצילה אותם מגירוש וממוות. כמה שנים לאחר תום המלחמה בחר קורט יעקב להגר לקנדה, שם בנה מחדש את חייו כאמן, ושם הוא חי עד היום.

בית הכנסת בפאסנאן שטראסה בברלין לאחר מאורעות ליל הבדולח, ב-1938, צילום: מתוך ויקיפדיה

 

לפני יותר מ-20 שנה הוא קרא על הצעה, שהעלה צייד הנאצים שמעון ויזנטל בפני מועצת עיריית וינה, להקים אנדרטת הנצחה עם שמות של 65,000 היהודים האוסטרים שנרצחו בשואה. התגובה היתה אז: "הרעיון טוב, אך לא ניתן לביצוע כי אין בידינו את כל השמות"... "זה היה תירוץ, כי הם לא רצו להקים את האנדרטה", אמר קורט יעקב לאחרונה לאלדד בק, כתב עיתון "ישראל היום" בוינה.

אמרתי לעצמי: 'בתחילת חיי האוסטרים אמרו לי לאן עלי ללכת, עכשיו הגיע תורי להראות להם להיכן עליהם ללכת'"...

ואכן, בשנת 2000 הקים קורט יעקב בווינה אגודה, שנועדה לפעול למימוש רעיונו של ויזנטל. המשימה נראתה אז כבלתי אפשרית, אך מסתבר שהבלתי אפשרי אף הוא מתרחש לפעמים. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה