מה התוכניות של המפלגות למשבר הדיור?

$(function(){setImageBanner('7f1ddbdc-6f64-45e3-b557-33c94b1cf865','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,51704,'Image','');})

אין מחלוקת כי משבר הדיור הוא המשבר הכלכלי הקשה ביותר של הדור הנוכחי. סעיף הדיור הוא סעיף ההוצאה המרכזי של משקי הבית – שבועיים לפני הבחירות מהן העמדות והתוכניות של כל אחת מהמפלגות לגבי פתרון המשבר?
2 מפלגות מתעלמות לחלוטין מהמשבר כאילו אין משבר

צעירים חסרי דיור ואופק - ממתינים למפלגות לפתרון

הליכוד

הליכוד לא הוציא תוכנית בנושא פתרון משבר הדיור, אך מנהיג המפלגה בנימין נתניהו התייחס למשבר והציע להנפיק לציבור איגרות חוב הצמודות למדד מחירי הדיור. בנושא הדיור עצמו - אין כל הצעה קונקרטית לפתרון הבעיה.

גם באתר של המפלגה אין התייחסות לנושא.

יש עתיד

במצע של יש עתיד מצוין כי תוכנית הדיור של המפלגה "נשענת על שלוש רגליים מרכזיות: הגדלת ההיצע; סיוע ממוקד לזוגות צעירים; ופיתוח והסדרת שוק השכירות. התוכנית נותנת מענה גם לסוגיות של דיור בר השגה והדיור הציבורי.

על פי הודעת המפלגה התוכנית לפתרון המשבר מבוססת על הגדלת ההיצע, סיוע ממוקד לזוגות צעירים, פיתוח והסדרת שוק השכירות ומענה גם לסוגיות של דיור בר־השגה והדיור הציבורי.

המצע של יש עתיד מבטיח גם פתרונות נקודתיים יותר לקידום בנייה מתועשת והתחדשות עירונית. "נקדם הקמת מאגר לאומי אשר ימפה את הרובעים או המבנים שבסכנת קריסה, ידרג אזורים הנמצאים על קו השבר הגיאוגרפי הנמצא ברמת סיכון גבוה לרעידות אדמה ובהתאם יתכנן את סדר העדיפות הלאומי להפניית תמיכה ממשלתית".

הציונות הדתית

לא רק שאינה מתבטאת בנושא – נכנסנו גם לדף של המפלגה ואפילו בתוכנית העבודה הכוללת, אין כל התייחסות לנושא משבר הדיור. ם במצעה הקודם לא התייחסה המפלגה לנושא הדיור.

המחנה הממלכתי

זאב אלקין, בכיר במפלגה, הוא שר הבינוי והשיכון בממשלה היוצאת, ובמסגרת תפקידו הוביל את המדיניות הממשלתית בתחום הדיור. בתקופתו הואץ קצב התחלות הבנייה ושיווק קרקעות המדינה לבניית מגורים, והשפעת ההצלחה עשויה להיות מורגשת בשנים הבאות.

עליית המחירים, שהקצינה בתקופת כהונתו, נגרמה מהירידה בקצב הבנייה בשנים קודמות: הבנייה הואטה כתוצאה ממשבר הקורונה, והעיכוב באישור תקציב המדינה.

"המחנה הממלכתי מחויב לקדם תוכנית סדורה שתכלול בין היתר הרחבה של תוכניות קיימות וכן תוכניות חדשות, שבבסיסן הגדלה של היצע הדירות והגברת קצב והיקף התכנון".

המפלגות החרדיות

בש"ס הדגישו כי אין פתרון קסם למשבר הדיור, ויש צורך בתהליכים ארוכי טווח. המפלגה מציעה לתמרץ התחדשות עירונית בפריפריה בעזרת סובסידיה ליזמים, להגדיל את היצע הדיור הציבורי לזכאים ולהקצות קרקעות ממשלתיות לדיור במחיר מוגדר ונמוך — גם למכירה וגם להשכרה.

יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף אמר בראיונות שלאחר הבחירות הוא עשוי לדרוש את תיק הבינוי והשיכון, ובמפלגה טוענים שבימים הקרובים יוצג מצע המפלגה בתחום הדיור. בממשלה הקודמת שימש נציג המפלגה יעקב ליצמן כשר הבינוי והשיכון, והוא זכור בעיקר במאמציו לקדם פתרונות דיור למגזר החרדי.

בחודשים האחרונים לחצו המפלגות החרדיות לאישור הקמתה של העיר שפיר, ליד קרית גת, כעיר חרדית. בעקבות האישור בוועדה הארצית לתכנון ובנייה אמר גולדקנופף: "בע"ה בקדנציה הבאה נפעל לייצר פתרונות לדיור בר־השגה למגזר החרדי. הוכח היום שוב שלפגיעה במגזר החרדי לא היה יסוד מקצועי, אלא המשך מגמת האפליה שמחובתנו להילחם בה".

ישראל ביתנו:

הפתרון לאתגרי הדיור בישראל הוא בעיקרו הגדלת ההיצע.

ישראל ביתנו בראשותו של שר האוצר אביגדור ליברמן מציגה תוכנית ממוקדת בנושא הדיור, שפורסמה לראשונה לפני כחודש. כשר האוצר אף הציג ליברמן,  תוכנית לטיפול בבעיות הדיור שלא יושמה, בה הוצע בין היתר שהקבלנים יחויבו לסיים את הבנייה בתוך שלוש שנים, וכי הזוכים במכרזים לא יהיו בהכרח המרבים במחיר.

היפוך הפרדיגמה, כך שקבלנים לא יתחרו על המחיר הגבוה ביותר עבור הקרקע, אלא על טיב הבנייה, מהירות מסירת הדירות והמחיר הסופי לצרכן; איסור על שינוי מפרט לאחר זכייה במרכז – מניעת עיכובים ותשלומים עודפים; תימרוץ כספי לרשויות מקומיות שיעניקו היתרי בנייה רבים בפרק זמן קצר; מעבר לשיטת בנייה מתועשת - מהירה וחוסכת בכוח אדם".

הגדלת ההיצע וההשקעה בפרויקטים לשכירות ארוכת טווח, כדי לצנן את מחירי השכירות והביקוש לרכישת דירה.

העבודה

המצע של מפלגת העבודה עוסק בעיקר בחלוקה, ואינו מחדש הרבה בהשוואה למדיניות הדיור הקיימת. המפלגה מציעה להקצות 50% משיווק קרקעות המדינה לזכאי משרד השיכון, בהשוואה לכ–40% היום, ולהגדיל את היצע הדירות להשכרה ארוכה ובמחירים מפוקחים עד ליעד של 150 אלף דירות ב–2023–2027 (בדצמבר 2012 הכריז שר האוצר לפיד על יעד דומה בתוך עשור).

המצע כולל גם "רפורמה להאצת תהליכי התחדשות עירונית", אולם לא ברור מה המהלכים המוצעים. בתחום הדיור הציבורי לא מציעה המפלגה חידוש משמעותי, למעט הבטחה מעורפלת לשינוי הקריטריונים לזכאות.

המפלגה מציעה גם הקצאת "שיעור מסוים" של דיור ציבורי בבנייה של פרויקטים חדשים.

מרצ

במרצ מבטיחים לקדם הגדלה מאסיבית בהיצע הדיור הציבורי, תוכנית לדיור בר־השגה לעשירונים הנמוכים, יצירת פלטפורמה חוקית לשכירות הוגנת ודיור ייעודי לצעירים, אך לא מציעים דרכים להסיר את החסמים שמונעים את הגדלת היצע הדיור.

עוד מבטיחים במרצ להחזיר את מבחן ההכנסה כחלק מתנאי הזכאות להנחה ממשלתית ברכישת דירה. מבחן ההכנסה מציע מידה רבה יותר של צדק בחלוקת ההטבה היקרה, שממנה נהנים היום בעיקר בני העשירונים העליונים.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה