"מתחת לרדאר" אושר החוק החדש שיעשה, אולי, סוף ל"פייקים" הממומנים !

$(function(){setImageBanner('f3ef0cfa-53f6-4787-a877-ba905d8bcca3','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,51704,'Image','');})

רגע לפני פיזור הכנסת הצליח יו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב (עבודה) לאשר בקריאה שנייה ושלישית את התיקון החשוב לחוק דרכי תעמולה, שיחייב את חשיפת הפרטים של מי שיממנו מודעות בכל אמצעי תקשורת, כולל הרשתות החברתיות, כאשר
משפיעני רשת ואחרים יידרשו לחשוף אם קיבלו מימון מפלגתי לפוסטים שעשויים להיראות כאותנטיים...

פייסבוק

בשנים האחרונות נפוצה יותר ויותר תופעת " הפרופילים המזוייפים" וה"בוטים" בהם נעזרים קמפיינרים ליצור שיח בנושא ובכיוון הנול להם - ברשתות החברתיות. ואין ספק כי רוב השיח השקרי ברשת מתנהל על ידי בוטים, כלומר חשבונות פיקטיביים שמגיבים אוטומטית לנושא מסוים או עושים לייקים או אימוג'ים נגדיים. כמעט כל המפלגות משתמשות בהם ישירות או דרך חברות משנה, כך אף קבע מבקר המדינה בדו"ח שהקדיש לנושא.

כך שלמרות הגשת הצעת החוק האמורה, עליה נרחיב בהמשך,  ע"י חה"כ גלעד קריב, העריכו רוב הפרשנים כי החוק לא יעבור ולו מפני שהוא לא נוח למשתמשים בו.. (ולא ניכנס לטענות ההדדיות על היקפי השימוש ) 

 והנה הפתעה !

יחד עם תיקוני החקיקה הנוגעים לוועדת הבחירות המרכזית, הצליח השבוע חה"כ קריב להכניס את התיקון החשוב שיחייב כל משפיען רשת מטעם מפלגה לחשוף אם הוא מקבל כסף. זהו חוק תקדימי שיחייב שקיפות בתעמולה בכל מדיום קיים או כזה שטרם נברא. החוק מסמיך את ועדת הבחירות לצווי מניעה ויש שם גם סנקציות פליליות של עד שישה חודשי מאסר או קנס של עד 29,200 שקלים. (לא בדיוק סכום שיכול להרתיע מפלגות...)

הסעיף שאושר יחייב כל מפיץ בתשלום של מודעה לשאת את שמו ומענו של האדם שהזמין אותה וגם את מי שהוא פועל מטעמו. קיבלת כסף או שילמו לך? חשוף זאת. הסעיף מנסה לכסות את כל האופציות, גם אלה שטרם נולדו – הגדרת המילה מודעה אמורה לכלול כל סוג של מסר בכל פלטפורמה – סרטון, מסרון או פוסט. 

 גלעד קריב איך זה קרה שהאישור הושג? "גיבשנו קודם הסכמה מקיר לקיר בקואליציה, וכן גם עם המשותפת, ודאגנו לכרוך את העניין בתוך חקיקת הבחירות הכללית, שהיה ברור שצריך לסיים אותה עוד באותו היום", אמר. "לשמחתי, בניגוד לשנת 2018, נתניהו היה פחות ערני ומיודע לעניין – משום שבינואר 2019 הוא שמנע  את קידום השקיפות בתעמולת הבחירות"

"מדובר בשינוי חשוב בדיני הבחירות, שימנע תופעות מסוכנות של הפצת פייק ניוז, של שימוש בבוטים ושל הטיה של הבחירות באמצעות כסף, שרובו הוא כסף מקופת הציבור", אמר קריב כשהציג את החוק במליאה

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה