פרופ' ניר אוריון: תושבי נס ציונה מאמינים, כי גבעות הכורכר הוא גן לאומי ולכן הוא מוגן בפני בניה. וזו טעות.

$(function(){setImageBanner('0434240a-c907-468a-ba3a-e2f5f41abd08','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,51148,'Image','');})

פרופ' ניר אוריון, מייסד "פורום גבעות הכורכר" בנס ציונה לפני 25 שנה ובשעתו מוביל המאבק להצלתן, מברך על הבשורה מ"קרן השטחים הפתוחים" וקובע:
העיריה מחויבת כלפי תושביה לבלום תכניות בניה בגבעות הכורכר, ובתוך כך למצוא ולקדם את המנגנון שיאפשר לפצות את בעלי הקרקעות ולהוביל להכרזה בחוק של גבעות הכורכר כגן לאומי.
לכן הבשורה על החלטת קרן השטחים הפתוחים להעניק לעירייה 5 מליון ש"ח הינה פריצת דרך במאבק של חצי יובל להצלת גבעות הכורכר – אך האם ניתן לראות אור ירוק בקצה המנהרה?

פרטי

לתושבי עירנו נס ציונה:

בשבוע שעבר התבשרנו על ידי נאור ירושלמי, ראש סיעת "נס ציונה ירוקה" וסגן ראש עיריית נס-ציונה, על הקצבה ראשונית של 5 מיליון ₪ שניתנה לעיריית נס ציונה על ידי "קרן השטחים הפתוחים" של רשות מקרקעי ישראל לצורך רכישת קרקעות פרטיות בגבעות הכורכר.

מהלך זה, אותו מוביל נאור ירושלמי כבר מספר שנים, הוא פריצת דרך במאבק להצלת גבעות הכורכר הנמשך כבר למעלה מ-25 שנים.

$(function(){})

את המאבק להצלת גבעות הכורכר התחלתי בשנת 1998, כאשר נס-ציונה היתה עיר-מושבה מנומנמת, מוקפת פרדסים שהפכו תוך שנים מועטות לשלמת הבטון והמלט העוטרת אותה ממזרח למערב ומצפון לדרום. במרוץ להפשרת הקרקעות החקלאיות לבניה, שהתנהל כאן לפני כ-40 שנה, נתנה עיריית נס-ציונה את ברכתה (בעל-פה) לבנית שכונת מגורים בחלק הצפוני של גבעות הכורכר, בשטח בו פורח אירוס הארגמן.

המאבק שהוביל "פורום גבעות הכורכר", ביחד עם החברה להגנת הטבע, הוא מודל למאבק סביבתי עירוני שצלח. חשוב להדגיש, המאבק שלנו היה מול עיריית נס ציונה ולא כנגד בעלי הקרקעות. יש להם זכות מלאה לקבל את שווי הנכס שלהם. העיריה מחויבת כלפי תושביה לבלום תכניות בניה בגבעות הכורכר, ובתוך כך למצוא ולקדם את המנגנון שיאפשר לפצות את בעלי הקרקעות ולהוביל להכרזה בחוק של גבעות הכורכר כגן לאומי.

בתחילת הדרך המאבק היה ממוקד ביוסי שבו ז"ל. הצלחת המאבק היתה ביצירת לחץ ציבורי משמעותי ויוסי שבו, שהיה קשוב לבוחריו, שינה את תפישתו ועיריית נס ציונה בלמה את תכניות הבניה שכבר היו מוכנות להפקדה. אולם, יוסי לא היה מוכן ללכת את המייל הנוסף שיביא למציאת המנגנון לפיצוי בעלי הקרקע.

פעמים רבות ישבנו במשרדו, יחד עם משה פרלמוטר מהחברה להגנת הטבע, והצגנו לפניו כיוונים לפתרון. יוסי גילה סימפטיה, ובתקופתו אף זכה "פורום גבעות הכורכר" באות יקיר נס ציונה (פעמיים), אבל לא הרבה מעבר לכך.

לא שאני מזלזל בפרסים, אבל הפרס האמיתי מבחינתי הוא מראה המטיילים הרבים הפוקדים את הגבעות בכל עונות השנה, וזוכים למפגש בלתי אמצעי עם הטבע שנמצא ב"חצר האחורית" של עיר מגוריהם.

אני יודע שרבים מהם אינם מודעים לכך שהיינו רחוקים רק כפסע מכך, שגם פנינת טבע זו היתה נעלמת לעד מתחת למעטה הבטון והאספלט. אולם, מה שיותר חשוב הוא, שרוב תושבי נס ציונה אינם מודעים לכך שהסכנה עדיין קיימת!!!

תושבי נס ציונה מאמינים, כי גבעות הכורכר הוא גן לאומי ולכן הוא מוגן בפני בניה. וזו טעות.

גבעות הכורכר מסומנות במפת התכנון הארצית כשטח המיועד לגן לאומי. כדי שהוא יהפוך לגן לאומי רשמי, צריכה רשות הטבע והגנים להכריז עליו בחוק כגן לאומי. משמעות ההכרזה היא פיצוי בעלי הקרקע עבור השטח שהופקע מידם. לכן, עד שלא ימצא מנגנון הפיצוי רשות הטבע והגנים מסרבת לטפל בנושא. יוסי שבו גרר רגליים ופסל את כל ההצעות שהגשנו לו. ראש העירייה הנוכחי אפילו לא גורר רגליים - אין עם מי לדבר.

אבל אנחנו לא הרמנו מעולם ידיים, והמשכנו לחפש פתרונות באופן עצמאי בהנהגתו של נאור.

חייבים להבין, ייעוד גבעות הכורכר כשטח גן לאומי נעשה לפני כ-40 שנה בהחלטת ממשלה. כבר שנים רבות שאני מעלה את החשש, שיכול להגיע יום שבו יעמדו בראש מדינת ישראל ראש ממשלה מושחת, שרים מושחתים וחברי כנסת מושחתים, שיובילו קומבינה אשר תשנה את יעוד השטח של גבעות הכורכר – מגן לאומי לשטח לבניה. ייתכן שיש מי שעבורם הסצנריו הזה הוא סיפור דמיוני, אבל מי שרואה את המציאות שסביבנו צריך להיות מודאג מאד. כל יום שעובר בלי הכרזה הוא יום שמקדם אותנו לקראת בניה בגבעות הכורכר.

אין ספק שהחיבור שיצר נאור ירושלמי עם הקרן לפדיון שטחים פתוחים היא פריצת דרך משמעותית. המענק של 5 מיליון ₪ הוא סכום צנוע, אבל זו בהחלט הצהרת כוונות חשובה ביותר.

האם ניתן לראות בכך את האור הירוק בקצה המנהרה? מוקדם לקבוע. נוכל לצאת מהמנהרה רק במידה ובהנהגת נס ציונה יהיו האנשים המתאימים, בעלי הרצון, האנרגיה והיכולת לקידום הנושא. בשבוע הבא נוכל כולנו לבחור ולהכריע מה יהיה גורל גבעות הכורכר שלנו.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה