שומר הגבעות רוצה לשמור על כל העיר. ראיון חגיגי לראש השנה עם נאור ירושלמי.

$(function(){setImageBanner('896bf424-f2b4-4220-9fa4-b4ce94eecf32','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,51148,'Image','');})

החזון הירוק של נאור ירושלמי מועמד "נס ציונה הירוקה" לראשות העיר, כולל גם שיפור בחינוך, בתחבורה, בפתרונות לגיל השלישי והרביעי.

הודעות מטעם הרשימות המתמודדות ובאחריותןנאור ירושלמי

$(function(){})

שומר הגבעות רוצה לשמור על כל העיר.

ראיון חגיגי לראש השנה עם נאור ירושלמי

נאור ירושלמי, ספר מה מניע אותך? מה מקים אותך בבוקר?

שפר מזלי ואני גר בעיר נפלאה. עברנו לכאן לפני 23 שנים בדיוק, ואני לא מפסיק להתלהב. כשאני יוצא עם הכלב שלי סוני לטייל בגבעות הכורכר, במיוחד בבוקר מוקדם או אחרי גשם, הראות מתמלאות אוויר נקי, והעיניים מתמלאות ירוק. זו היתה אחת הסיבות המרכזיות שבשלן עברנו לנס ציונה - השטחים הפתוחים סביב העיר, הגינות הפורחות שטופחו כאן, הפארקים. וכמובן איכות החינוך. נס ציונה היתה עיר נעימה עם איכות חיים גבוהה.

מה הרקע שלך? מאיפה הגעת לפעילות הציבורית כאן בעיר?

כבר למעלה מ-20 שנה אני פעיל, מעורב ועובד בתחום הסביבתי. ניהלתי את ארגון הגג של הארגונים הירוקים בישראל "חיים וסביבה", קידמתי מדיניות אקלים וקמפיינים סביבתיים, ואני חבר בפורום האקלים של נשיא המדינה. בשנים האחרונות הקמתי ואני מנהל מיזם בשם "הצווארון הירוק", שמקדם תעסוקה בתחומי סביבה וקיימות.

ובמה היית מעורב במישור המקומי?

מיד כשהגעתי לעיר הצטרפתי לפעילות לשמירה על גבעות הכורכר. זה נושא שאני מחויב לו בכל מאודי ופועל בו במגוון דרכים לכל אורך התקופה. הגענו להישגים גדולים, אבל המשימה עוד לא הושלמה. בנוסף, הייתי חבר פעיל בוועדי הורים, הובלתי את קבוצת ההורים שהביאה לעיר את תכנית "מופת" לחטיבות והתיכונים, ועסקתי גם בתחום תלמידים מחוננים. לאחר שנים של פעילות ציבורית הזמין אותי ראש העיר דאז יוסי שבו ז"ל להצטרף לרשימה שלו, וכיהנתי תחתיו כחבר מועצת העיר במשך 5 שנים.

אתה באמת מזוהה מאד עם המאבק למען גבעות הכורכר. קורה משהו חדש בנושא הזה?

אני שמח לספר, שאחרי מאמצים רבים, כולל דיון מיוחד שאני יזמתי לפני כשנה בוועדת הכלכלה של הכנסת, יש לנו סוף סוף התקדמות משמעותית. רשות מקרקעי ישראל החליטה, בפעם הראשונה בתולדותיה, להקצות סכום נכבד לרכישה של קרקעות פרטיות בשטחים המיועדים להפוך שמורות טבע וגנים לאומיים. זה ממש מתאים למה שאנחנו צריכים בגבעות הכורכר, וכבר נערך פיילוט מוצלח בגבעת האירוסים של ראשון לציון. למדתי את הנושא, השתתפתי בדיונים הרלוונטיים, והבאתי לעיריה את כל החומר, כולל אנשי קשר מתאימים. לשמחתי הבקשה הוגשה, ואנחנו ממתינים כרגע לתשובה מרמ"י. בפעם הראשונה יש כאן התחלה של פתרון לבעלי הקרקעות הפרטיים בגבעות, והתקדמות לעבר הכרזה רשמית שלהן כגן לאומי.

עם הרעיה נוגה בגבעות הכורכר

למה התכוונת שנס ציונה "היתה" עיר נפלאה?

קודם כל היא עדיין עיר נפלאה עם קהילה נהדרת. אבל הרבה דברים כבר לא כשהיו. הפיתוח הואץ, השטחים הפתוחים והעצים במרחב הציבורי נמצאים תחת מתקפה, וגם חלק מהגינות הציבוריות לא מתוחזקות ולא נקיות. בכלל, ההרגשה היום פחות טובה משהיתה לפני 5-6 שנים. אז לשאלתך מקודם - גם הדחף לתקן ולשפר את מה שצריך מקים אותי בבוקר. במקורות שלנו קוראים לזה "תיקון עולם". וזה משהו שאני חושב שהרבה מאד מרגישים היום בכלל בקשר למדינה שלנו. אנחנו אוהבים אותה – אבל חרדים לדרכה, חרדים מהדתה, חרדים מכרסום הדמוקרטיה.

ואיך זה מתבטא באופי של העיר?

אני מאמין שנס ציונה יכולה וצריכה להיות מופת ודוגמא לעיר פלורליסטית וליברלית – אבל גם כזו שיש בה שיח מכבד ורוח טובה. עיר שבה ליכודניק ואיש ״סמול״ יכולים לעבוד יחד כדי לשפר את חיי התושבים. עיר שאין בה אירועים בהפרדה, אבל כן יש אירועים בחיבור וחיבוק - גם בחגי ישראל. עיר ירוקה עם קהילה מגובשת. זו בהחלט המשימה שלי.

 

הזכרת ליכודניק, ואני לא יכול שלא לשאול - למה חבר המועצה גיל אנוקוב הצביע נגד תחב״צ בשבת?

גיל אנוקוב לא הצביע נגד תחב״צ בשבת. הוא הצביע נגד הצעה גרועה (גם לדעתי) בנושא מאד חשוב, שהוגשה בחופזה לקראת הבחירות –מבלי לבדוק עלויות, חלופות וצרכים. גם אני וגם גיל באופן חד משמעי בעד תחב״צ בסוף השבוע. הוא גם ענה על כך ארוכות, גם בבמה שלך. אבל יש אנשים שחשוב להם להעלות את הנושא הזה שוב ושוב ולחפור על הצבעת מחאה שלא שינתה שום החלטה. כמות הרעל שאנחנו סופגים בשל כך היא מטורפת, אבל לא ממש מפתיעה. יש מי שזה באינטרס שלו להמשיך לקדם את זה. בפועל, התכנית באמת לא משהו, וצריך לבדוק איך משפרים אותה והופכים אותה לרלוונטית לקהלי היעד. עם תדירות של פעם בשעתיים וחצי זה לא באמת פתרון לתחב״צ בסופ״ש.

 

אז תשאיר את התכנית? תשפר אותה?

בוודאי! איזו שאלה? אני, וגם גיל, מאמינים שהזכות לחופש תנועה לא תופסת רק לגבי בעלי רכב פרטי. כמו שאמרתי, נס ציונה הינה ותישאר עיר ליברלית ופתוחה. נקודה.

מתקבל רושם שאתה לא חזק בענייני דת ומסורת?

סליחה, אבל זאת ראיה מאד שטחית. יש לי כבוד רב ליהדות, למורשת ישראל ולתנ"ך. ילדינו קיימו בר-מצווה ועלו לתורה, ונוגה ואני חוגגים את חגי ישראל באווירה משפחתית. היהדות היא של כולנו, וצריכה להכיל את כל הדעות והגישות. ברוח זו, למשל, אני מסייע לתושבים לא-דתיים בעיר, שמבקשים להתפלל ולחגוג את חגי ישראל ברוח התנועה המסורתית (הקונסרבטיבית), ובקדנציה האחרונה סיעת "נס ציונה ירוקה“ מינתה אישה כחברת המועצה הדתית. לצד זאת, חובה על כולנו לכבד ולשמור בכל דרך אפשרית על חופש הפרט, חופש הבחירה וחופש התנועה.

איך רעייתך נוגה מקבלת את המרוץ שלך לראשות העיר?

המשפחה שלי מאד תומכת. נוגה מאד מעורבת, והיא התומכת הכי גדולה של הקמפיין! היא אחד האנשים הכי חכמים שאני מכיר ומאד מפרגנת. הילדים שלי גם הם תומכים נלהבים. הם גדלו פה, אוהבים את העיר, ובהחלט מעוניינים בשינויים שאני רוצה לקדם. יש לי עוד תומכים נלהבים– ההורים היקרים שלי, שרה ושמואל, שגרים ברחובות הסמוכה, אבל מגיעים לכאן הרבה לפעילויות המעולות של "בית האזרח הוותיק". ההורים שלי תמיד האמינו בילדים שלהם וציפו מהם לטוב ביותר.

נאור עם אחיו שנפל באסון הנ"ד

אתם, משפחת ירושלמי, עברתם בשעתו אסון נורא, עם נפילת אחיך. איך הדבר השפיע עליך ועל מסלול חייך?

נכון. אחי הגדול יואב שירת כמפקד וחובש פלוגתי בגדוד 90  של הצנחנים. הוא נפל בשנת1977 באסון הנ״ד, אסון המסוק בבקעת הירדן. הוא היה אדם נהדר וחבר טוב. עד היום אנחנו שומעים חוויות מרגשות מחיילים שהיו איתו. אני הייתי אז בן 16 וחצי. אתה יודע, בתקופה האחרונה זה נהיה יותר קשה, כשרואים את מה שקורה במדינה שלנו, את כמויות הזלזול - בלוחמים, בנופלים, במורשת שלנו, במגילת העצמאות! אבל הגישה של ההורים ושלי היא שיואב לא נפל לשווא, ואנחנו צריכים להבטיח שזה לא היה לשווא. לעבוד, לשנות, לשפר. לדאוג שתהיה לנו פה חברת מופת, ראויה לזכרם.

וזו הסיבה שאתה בפוליטיקה?

אני בפוליטיקה המקומית, אבל לא רואה את עצמי – ובהחלט לא מרגיש – כ"פוליטיקאי". יותר מעשרים שנה שאני פעיל למען הציבור בכובעים שונים, בתחומי חברה וסביבה, במישור הארצי והמקומי, לרוב בהתנדבות. אני מבין שצריך פוליטיקה כדי להזיז דברים, ולכן - כן, אני רוצה להזיז דברים ואני רוצה לעשות, ובשביל לשנות צריך כוח פוליטי.

עם הרשימה המרשימה שהציגה השבוע "נס ציונה הירוקה"

למה בעצם לא עבדת עם בוקסר לנסות ולתקן?

או הו, כמה שניסיתי, אבל זה היה ניסיון שלא צלח. הרי בכלל לא רצתי לראשות העיר בפעם הקודמת, ומלכתחילה באנו כדי לעבוד יחד. רצינו להשפיע, והשפעה זה רק בקואליציה. באופוזיציה אתה בעיקר יכול לעשות רעש ולטפח את האגו, וזאת לא הייתה המטרה. שלא ישתמע שאני מזלזל בתפקידה של האופוזיציה – אבל לא לשם כיוונתי. העירייה בתקופת בוקסר לא הייתה שקופה כמו שצריך אלא רק למראית עין. לא היה שיתוף אמיתי - לא עם הציבור ולא עם חברי המועצה. למעשה מודרנו מהרבה פרויקטים, גם כאלה שאנחנו יזמנו. ודברים רבים שהצענו וקידמנו – טורפדו. יש רשימה לא קצרה של יוזמות שלנו שאומצו על ידי בוקסר, אלא שמיד מידרו אותנו משיתוף והשתתפות, וכמובן שבסוף לקחו גם את הקרדיט…

רשימת נס ציונה ירוקה הגיעה עם אג׳נדה ברורה - קיימות, שטחים פתוחים, גינון חכם ובר קיימא, רחובות נעימים עם הרבה צל שמעודדים הליכה. רצינו לקדם אותה מבפנים. היום אני יודע שבמבנה הפסאודו-דמוקרטי של עיריות בישראל, ועם ראש עיר שלא מעוניין לשתף, קשה לעשות הרבה ממועצת העיר. כדי לשנות צריך להיות ראש העיר ולהוביל את המדיניות. והיום יש לי גם רשימה מאד ארוכה של נושאים שצריכים שיפור. ולא רק בתחום הסביבה – גם בחינוך, בחיבור לפארק המדע, בתחבורה מתקדמת, שירותים לגיל השלישי והרביעי– ועוד.

יש עליך לאחרונה ביקורת מימין וגם משמאל. איך אתה מתמודד עם זה?

זה לא תמיד קל. אין לי עדיין "עור פיל" של פוליטיקאי, ולפעמים זה חודר. חלק מהביקורת נובעת מחוסר ידיעה. למשל אנשים שהצטרפו רק לאחרונה למחאה, ולא מודעים לכך שהיא מתנהלת כבר 6 שנים, ושאני הייתי פעיל מרכזי גם בשלבים הקודמים שלה. אבל אני מאמין בדרך שלי ונאמן לה כבר הרבה שנים, ובטוח שהציבור ייתן לזה את התמיכה.

במה אתה גאה במיוחד מבחינת העשיה שלך בקדנציה הנוכחית?

יש מספר דברים שעשיתי שראויים לציון ואני בהחלט גאה בהם. ראשית זו ההגנה על גבעות הכורכר ובלימת תכניות פיתוח מסוכנות כמו הבניה ליד טוסקנה. שנית, קידום המודעות הסביבתית בעיריה ודחיפת נושאים כמו מחזור פסולת אלקטרונית, פאנלים סולאריים על גגות מגורים, טיפול בקמינים מזהמים ותכנית עירונית לגינות קהילתיות. ושלישית - הקמתו של סניף מקומי בנס ציונה של האגודה למלחמה בסרטן, שכבר נותן תמיכה וסיוע למאות אנשים - חולים, מחלימים ובני משפחותיהם.

אנחנו לפני ראש השנה ויום הכיפורים, יש משהו נוסף שחשוב לך להגיד?

אני רוצה להגיד שעמידה על העקרונות שלנו –הליברליים והפלורליסטיים, לא אומרת התעלמות מכל מי שחושב אחרת. אנחנו צריכים לעמוד על המשמר ולשמור את נס ציונה פלורליסטית וליברלית, ובאותה עת לשאוף לחיבורים, שכנועים, וטיפוח חיים משותפים. וכמובן שנה טובה ומועדים לשמחה לכל תושבי ותושבות העיר!

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה