"אישה בת 30 עוטפת 8 גופות של מטופלים שבהם היא טיפלה תוך 12 שעות"... פרופ' שרון עינב לא עוצרת בכתום...

$(function(){setImageBanner('714cd671-537e-47fc-992b-5974376bebc3','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45931,'Image','');})

פרופ' שרון עינב, מנהלת מחלקת טיפול נמרץ בבית החולים שערי צדק, חוללה סערה עת פירסמה פוסט חריף נגד הלא מתחסנים. להלן ציטוט:
"זכותכם" לא להתחסן. "בחרתם" לא להתחסן. לשים מסיכה גם על הפה וגם על האף ממש קשה לכם.
אז גם לנו קשה. קשה לנו להסתכן כל יום ולסכן את אהובינו. קשה לנו לעבוד בתנאים כאלו. קשה לנו לעבוד בבית קברות של חיים-מתים. ובעיקר קשה לנו להבין מדוע מוטלת עלינו האחריות לטפל באלו שלא טיפלו בעצמם."
ולאחר התגובות הרבות, המשיכה:
"אישה בת כ 25-30 עוטפת 8 גופות של מטופלים שבהם היא טיפלה תוך 12 שעות. לא המצאתי.
על הראשון היא עושה החייאה ועם פטירתו היא ממררת בבכי. על השני היא בוכה גם. על שלישי היא בוכה בשקט כי היא כבר מתביישת לבכות כל כך הרבה. את הגופה החמישית היא עוטפת בכעס. לא כדי לעטוף גופות היא למדה סיעוד/רפואה. היא יוצאת להפסקה של 10 דקות כי זה מה שאפשר, אין מספיק צוות ליותר זמן הפסקה. גם לא כדאי לשתות כי אי אפשר ללכת לשירותים בחליפות המגן... "

מצדיעים לך, שרון !

פייסבוק
אני אגיד את מה שאסור לנו לומר כי זה לא פוליטקלי קורקט.

פותחים מחדש את מחלקות הקורונה. אל תצפו ל"חמלה" מהצוותים הרפואיים כשתגיעו אליהם כשלא התחסנתם. כלו כוחותינו.

מלחמת ששת הימים נמשכה 6 ימים וחצי מהלוחמים היו בטראומה כי אחד מכל חמישה חיילים נפצע. נפצע ולא מת. מי שהיה בחזית זכה להבנה ולכבוד כי הוא סבל מהלם קרב.

המלחמה בקורונה נמשכת בגלים יותר משנה. גם אנחנו חירפנו את נפשנו וממשיכים להסתכן בהדבקה שלנו ושל אהובינו בהיותנו עובדים עם החולים הללו. 65% מחולי הקורונה שהונשמו במדינת ישראל מתו. לא אחד לחמש נפצע. אחד מכל שניים מת

איש לא כתב עלינו שירי הלל. לא הוציאו תקליטים עם פואמות גבורה. לא זכינו למדליות. ולא הציבו שלטי חוצות זהובים לזכר אלו שנטשו כי הם נשברו. (וכן, היו כאלו).

במקום זאת בציבור (ובמשרד האוצר) ממשיכים להתלונן עלינו, להעליל עלינו ולהשמיץ אותנו. פיטרו צוות רפואי, חברים טובים, שעמדו בחזית הגל הראשון כי "אין תקנים".

קפצו עלינו להתגייס ביתר שאת "לחזור לשגרה" מייד כשהסתיים הגל השלישי. כי בתי החולים שפושטים רגל צריכים מהר מהר להרוויח חזרה את כל הפסדי תקופת הקורונה.

ועכשיו מצפים שנחזור ו"נתגייס" שוב לעבוד משמרות כפולות בתת תנאים, בחליפות חלל שלא שומעים בהם ולא רואים דרכם. לבושים בניילונים שהגוף לא סובל – מזיעים בהם, פורחים מהם, מתגרדים בהם. מתעלפים בהם. וכל זאת למה?

כי "זכותכם" לא להתחסן. "בחרתם" לא להתחסן. לשים מסיכה גם על הפה וגם על האף ממש קשה לכם.

אז גם לנו קשה. קשה לנו להסתכן כל יום ולסכן את אהובינו. קשה לנו לעבוד בתנאים כאלו. קשה לנו לעבוד בבית קברות של חיים-מתים. ובעיקר קשה לנו להבין מדוע מוטלת עלינו האחריות לטפל באלו שלא טיפלו בעצמם.

קורונה לא דומה בשום דבר לעישון. או לסמים. לאלו מגיעים בנסיבות חברתיות מורכבות בגיל צעיר ומתמכרים. ומשלמים על ההתמכרות הזו סבל רב שנים. לא "בוחרים" להיות נרקומן או מעשן. כן בוחרים לא להתחסן.
 

אל תצפו ל"חמלה". אל תצפו להבנה. אל תצפו שנבכה איתכם.

אנחנו, הצוותים הרפואיים שאמורים לעמוד שוב בחזית הזו, שבורים. אנחנו סובלים מהלם קרב. אנחנו סובלים ממה שנקרא בשפה המקצועית burnout.

בימים האחרונים מתחולל קרב מאחורי דלתיים סגורות: הצוותים הרפואיים מתמרדים על עצם המחשבה שיצטרכו שוב לחרף את נפשם בשביל אלו שלא טרחו לעשות את המינימום עבור עצמם ועבור החברה.
איך זה ייגמר? בטוח לא טוב.

קשה לטפל באחר כאשר אתה פצוע בעצמך.

---------------------------
ובעקבות הסערה וגלי ההזדהות , אך גם ההשמצות שחוללו דבריה,- כתבה כך למחרת:
תודותיי.
תודותיי לקולגות מכל הארץ – רופאים/ות, אחים/ות, פיזיותרפיסטים/ות, טכנאי/ות הנשמה (ואם שכחתי מישהו עימכם הסליחה). תודותיי על המיילים, הוואטסאפים והטלפונים הרבים בהם הבעתם את תודותיכם על השיח הקשה אך החיוני שיצר הפוסט שכתבתי אתמול.
כן, צריך לדבר על זה.
התמזל מזלי לעבוד במוסד רפואי המוביל בראש ובראשונה באנושיותו. ובפסגת הפירמידה הזו המיון, המחלקות הפנימיות והיחידות לטיפול נמרץ. במחלקות האלו אין שר"פ, אין קיצורי תורים או ססיות ואין אופק קידום. מה שיש בשפע, זה אהבת הזולת, הכלה, ורצון אמיתי להיטיב עם האחר.
בבית הספר לרפואה לומדים הסטודנטים פרקים מיוחדים על אנושיותו של הרופא, ביניהם קורסים על אתיקה רפואית, תפיסת המוות (ובעיקר הכחשתה) וספרות רפואית על יחסי רופא חולה. לנושא המטפל הפצוע מוקדש שיעור מיוחד.
המטפל הפצוע לא מודע לבעייתו. הוא מנסה להמשיך לתת את כל אשר יש לו. אבל אין לו.
אנו, צוותי הרפואה בכל ארץ, רגילים להכיל. להכיל בכי, להכיל כאב, להכיל צער, להכיל חרטה, וגם להכיל מוות. לא אחת אנו בוכים עם המשפחות על אובדן יקיריהם.
כעת דמיינו-
אישה בת כ 25-30 עוטפת 8 גופות של מטופלים שבהם היא טיפלה תוך 12 שעות. לא המצאתי.
על הראשון היא עושה החייאה ועם פטירתו היא ממררת בבכי. על השני היא בוכה גם. על שלישי היא בוכה בשקט כי היא כבר מתביישת לבכות כל כך הרבה. את הגופה החמישית היא עוטפת בכעס. לא כדי לעטוף גופות היא למדה סיעוד/רפואה. היא יוצאת להפסקה של 10 דקות כי זה מה שאפשר, אין מספיק צוות ליותר זמן הפסקה. גם לא כדאי לשתות כי אי אפשר ללכת לשירותים בחליפות המגן. היא לועסת אוכל כפיצוי על הדיכאון. היא כבר עלתה 10 ק"ג. והיא אולי גם סכרתית בעצמה. בגלל זה הגיעה למקצוע הזה בכלל. או לחילופין היא סובלת מבחילות בגלל המראות הקשים ואולי אפילו מקיאה כי היא בהריון מוקדם.
היא מתלבשת שוב וחוזרת למחלקה מותשת. עוד החייאה של שעה הפעם באגף פנימית קורונה. היא מזיעה כמו כלב בחליפת המגן מתעלמת כי אולי הפעם ההחיאה תצליח. אבל לא. היא עוטפת גופה שישית. חבל שהיא לא שתתה קודם. היא ממש צמאה. ניגש אליה בן משפחה שהרגע נכנס. הוא מתלונן שאף אחד לא מביא לאבא מים והוא כבר מבקש 10 דקות. היא מביאה מים ובדרך מוצאת עוד גופה. פה זה כבר אבוד. היא הולכת להביא סדינים לעטוף את הגופה. בדרך ניגשת אליה משפחה של חולה במצב קשה ומבקשת עדכון. "תגידי לנו רק דברים טובים" הם אומרים. משפחה של חולה אחר מוטרדת שהמוניטור מצפצף. היא ניגשת לראות מה הבעיה ועוברת בדרך צוות נוסף המטפל בחולה בשוק. מחר הוא כלר לא יהיה בין החיים, היא כבר יודעת. אל המוניטור היא לא מגיעה כי נזכרת שהיא צריכה לחלק תרופות והחולה במיטה הראשונה כנראה שלשל. צריך לנקות אותו. שתי בנות השוקלות 50 ק"ג כל אחת מסובבות מטופל שמשקלו 170 ק"ג כדי לנגב לו את הישבן. גם הרופאים/ות עוזרים כי אין צוות אחר שיעשה זאת. עד תום המשמרת היא הלכה קילומטרים רבים, סחבה קילוגרמים רבים והזילה ליטרים רבים של זיעה ודמעות.
אחים/ות – 8-12 שעות כאלו. רופאים/ות – 24 שעות כאלו. כמה משמרות כאלו אתם חושבים שאנחנו עושים בשבוע? אז יותר. הרבה יותר.
ואז יוצאים מהמשמרת הביתה. אנשים יושבים בבתי קפה צוחקים ונהנים. הנהגים מאחור מצפצפים כי רמזור החלף וזה הכי חשוב. הילדים קופצים עליה. או לחילופין בת הטיפש-עשרה נוהמת עליה. צריך לחייך לקראתם. צריך לבשל, צריך לעשות כביסה. לכבס את הסדינים. היא עומדת ובוכה עם סדין ביד. מרגישה קצת משוגעת כי זה מזכיר לה מתים.
מתקשרת לדבר עם אמא. אמא שואלת נו, איך היה בעבודה? אמא גאה שהיא אחות/רופאה. מה היא תגיד? "אמא, עטפתי היום המון מתים"? "צעקו עליי כי לא הספקתי להגיע אל המוניטור שצפצף" או אולי "הקאתי את נשמתי היום בעבודה".
לפני שנים הציעו לי לנהל במקום אחר. כשבחרתי להישאר בשערי צדק שאל אותי מנהל ידוע "מדוע את, אישה חילונית, נשארת דווקא בבית חולים דתי" עניתי לו בשלוש מילים המכילות עולם שלם "בגלל הנשמה היתירה".
הנשמה של צוות נפלא שנותן ונותן ועל עצמו לא יודע לשמור. שסובל עד אין קץ בראותו מוות מיותר (כן, מי שחלה ומת כי לא התחסן זה מוות מיותר!). הנשמה היתרה היא גם החברויות האמיצות והתעוזה לעמוד אל מול הקשיים הגדולים ביותר ולומר "יחד נתגבר".
ולכן תודותיי. תודותיי לקולגות מכל הארץ – רופאים/ות, אחים/ות, פיזיותרפיסטים/ות, טכנאי/ות הנשמה (ואם שכחתי מישהו עימכם הסליחה). תודותיי על המיילים, הוואטסאפים והטלפונים הרבים בהם הבעתם את תודותיכם על השיח הקשה אך החיוני שיצר הפוסט שכתבתי אתמול.
ולאלו מכם שמנסים לפגוע, להעליב, להתלהם על אמירותיי ולהצית להבות.
לאלו מכם שאינם מסוגלים לרגע אחד לצאת מעורכם ולהיכנס באמפתיה (כן אמפתיה!) לנעלי הצוות הרפואי.
לאלו מכם הדואגים שמא חס וחלילה יאונה לכם רע כי בחרתם לא להתחסן אומר רק דבר אחד:
"הפוסל במומו פוסל".
מי שדואג רק לעצמו ולא מבין מה היא נתינה ללא תנאי לעולם לא יוכל להבין שיש מי שיכול לתת עד שהוא עצמו נגמר.
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה