אסון מירון: המשטרה כן אחראית והמפכ"ל א ש ם, לפחות מוסרית ! וגם.. חה"כ גפני צודק לשם שינוי.

$(function(){})

כמה תובנות שלי אחרי כל המחדלים, ההאשמות המוצדקות והפחות מוצדקות וההתחמקויות:

45 ההרוגים לא מתו מקורונה, אלא כתוצאה מכשל בטיחותי בלתי נתפס ואי כיבוד הנחיות התפוסה המקסימלית. הנחיות שאכן ניתנו ע"י גורמי המקצוע ואותן היה לדעתי על המשטרה לאכוף, או לסרב לטפל בארוע, אך לא להתקפל.

זה לא מקרה שהאסון קרה במתחם של ה"זברות" כפי שהם מכונים בירושלים, אנשי "תולדות אהרון", שמאז ומתמיד משטרת ישראל משתדלת לא להתחכך עימם.

לא צריך ועדת חקירה ממלכתית בכדי לקבוע כי המשטרה, למרות שהכינה תרחישים מדוייקים צופי אסון ולמרות שלנגד עיני קציניה השתוללה ההפקרות שבהתעלמות מהדרישה לקיים כל ההדלקות במקביל ומההגבלות על כמות הנכנסים להדלקה, היא חששה כנראה מעימותים, אלא "הקטינה ראש" ועשתה הכל בכדי להגיע ליום המחרת ללא אסון. כך היא נהגה בעבר במשך שנים, וכך גם הפעם.

צודק חה"כ גפני בטענתו שלו היו מאשרים פרוייקט ענק לבניה מחדש של המתחם, שלהערכתו יעלה כ200 מליון ש"ח- היו טוענים כי "נכנעים לחרדים".. ושזו השקעה מיותרת.


( נכתב מחדש יום ד')

ערוץ חרדים 10

בתמונה: כתבה שהופיעה באתר "חרדים 10" ב2018 וחזתה בדיוק את שאירע עתה

 

 

אפתח ואומר שעד יום שני בערב הייתי משוכנע כי חבורת השרים המתפארים - ליצמן, דרעי, אוחנה ורגב ובראשם ראש הממשלה - אחראים ללא ספק למחדל ולאסון הנורא.

אלא שבינתיים פורסמו ידיעות נוספות, על דרישות הבטיחות שהציבו הכבאים והמהנדסים, כמה ימים לפני המקרה הנורא, דרישות שאותן לא אכפו לבסוף. על תרחישי האסון  הכל כך מדויקים שצפתה המשטרה בפקודת המבצע ועל העובדה שאנשי "תולדות אהרון", סירבו לקיים את ההדלקה במקביל לאחרות וכשערכו אותה בשעה כה מאוחרת, נהרו אליה כל האלפים שהיו קודם לכן באחרות.  כל המידע הזה גרם לי "לצאת מהפוזיציה"...

אין אדם נורמלי במדינה שלא הבין כבר שמירון היוותה מאז ומתמיד מין תפוח אדמה לוהט שגולגל מיד ליד וכי יש אשמים רבים במחדלים שהיו שם כל השנים ולא תימצא כתובת אחת ברורה. ודי ברור כי הכשל הנורא אינו חריג וכי המדינה כבר זמן רב אינה מנוהלת ולמילה "משילות" יש משמעות רק כשרוצים לנגח את שלטון החוק. ומי שחושב שועדת חקירה ממלכתית תשנה משהו- יבושם לו..

ועדיין, חייבים להודות שהנושא הבטיחותי לא בדיוק הטריד איש מהבכירים במשך השנים ושהלחצים של דרעי וליצמן והכניעה להם - בשיתוף פעולה נלהב של אוחנה והגיבוי של נתניהו, לא עסקו בהגבלות עקב בעיות בטיחות, אלא היו נגד הגבלות מ. הבריאות בשל הקורונה. בדיוק כפי שנהגו בנושא תלמודי התורה וכו' בזמן המגיפה.

עם כל הרצון שלי אישית ורבים מאוד במחנה שלי ובכלללהאשים אותם, הרי שאין כל ראיה לכך שליצמן ודרעי לחצו על המשטרה להעלים עין מול כניסת פי שישה אנשים מהמותר למתחם. הם עשו את שלהם מבחינתם, כשיכלו להתפאר שעמדו בפרץ נגד "גזירת הקורונה"...

זה לא מוסיף להם כבוד בלשון המעטה ודעתי עליהם ידועה. אבל הם לא עסקו ולא התייחסו כלל לנושא הבטיחות, אלא בסך הכל, מבחינתם, רצו לשוב לימים הטובים מלפני הקורונה... אבל 45 ההרוגים לא מתו מקורונה, אלא כתוצאה מאי כיבוד ההנחיות שכן ניתנו ע"י גורמי המקצוע ואותן היה לדעתי על המשטרה לאכוף, או לסרב לטפל בארוע, אך לא להתקפל. 

כמה ימים לפני האירוע סיכמו נתניהו ושרי הבריאות, הפנים, ביטחון הפנים, התחבורה - עם מפכ"ל המשטרה ופרויקטור הקורונה כי תתאפשר הגעה ללא הגבלה של מתפללים להר. אבל גם הוחלט שיהיו הגבלות של התקהלויות באזורי ההדלקות על פסגת ההר.  ההחלטה הזו היתה פשוט הזויה. כי משמעותה היא שהם החליטו שגם יאפשרו להגיע ללא הגבלה... ולפי נסיון העבר הפוטנציאל הוא אדיר, ובוודאי מעל 100,000 איש. וגם יגבילו שם בהר את הכמויות הנכנסות, ובחישוב פשוט, יאפשרו כניסה בכל הארוע ל 50-30 אלף איש לכל היותר - כי יש 4 מתחמי הדלקה ובכל אחד מותר בכל  הדלקה "כמה אלפים" .

זו היתה החלטה אומללה ומטופשת, אך אם המפכ"ל, הסכים ולא מחה, הרי שהאחרים יכלו להבין ממנו כי הדבר אפשרי ולכן טפחו לעצמם על הכתף ומיד רצו להתפאר בהישג... 

ולכן  הגורם היחידי בשטח שהיה זה מתפקידו לאכוף את ההגבלות הללו ויהי מה, לאחר שמפקדו לא מחה או התנגד מראש, היתה ועודנה המשטרה, ללא קשר לתסבוכת הכוללת בשליטה ושלא היה גורם אחראי אחד וכו' . והיא מי שאיפשרה במחדליה לכמות כזו של אנשים, פי שישה מהמותר ! להיכנס למתחם "תולדות אהרון" .

נשוב לנושא היעדר הגורם האחראי היחידי, הסיפור שמכרו לנו 3 ימים כהסבר לכל רע.  צר לי, אך לא השתכנעתי.. כי גם אם אכן היה גורם אחד מתכלל וכו' אז מה?

 הבה נניח שהגורם הזה, נקרא לו "מלך ההר "היה מורה למשטרה במהלך הארוע  למנוע לחלוטין כניסה, כל עוד לא יצאו מהמתחמים די אנשים כדי שהכמות הכוללת בשטח תהיה אך ורק לפי ההגבלות של גורמי הבטיחות? האם הם היו עומדים בכך? כאשר נהר אדם ממשיך להגיע מלמטה?  או שחששו כי תתפתחנה תגרות אלימות והתפרעויות בקנה מידה חריג ולכן לא עמדו בפרץ.

חמור מכך ברגע שלא התעקשו על ההמלצה של המהנדס לקיים את כל 4 ההדלקות במקביל ואיפשרו  ל"תולדות אהרון" לעשות כרצונם, נטמן זרע הפורענות.

בל נשכח כי הם השתלטו בכוח על המתחם ולפתע זכו למעמד של בעלי חזקה, ואילו המעבר הבעיתי הוביל לשטחם וממנו, ללא דרכי יציאה נוספות, למרות שגורמי הבטיחות דרשו ארבע לפחות.

ונודה על האמת,  אף אחד ממפכל"י המשטרה לדורותיהם לא העז לכופף את ידיהם של הבריונים הגרועים ביותר, שונאי המדינה מירושלים. כוונתי לחסידות "תולדות אהרון" שאנשיה חובשי הקפוטות המפוספסות מכונים לכן "זברות"  אלו ששוטרי ירושלים די חוששים מהם, כן. ולא אחת עשו הכל כדי להימנע מעימותים איתם. ואילו שכניהם ואחיהם החרדים האחרים משתתקים כשמדובר בהם. כי אלימותם יצאו לה מוניטין מימים ימימה

אסכם ואומר כי לא צריך ועדת חקירה ממלכתית בכדי לקבוע כי המשטרה חששה מעימותים, "הקטינה ראש" ועשתה הכל בכדי להגיע ליום המחרת ללא אסון. כך היא נהגה בעבר, במשך שנים, וכך גם הפעם.  ואקורד הסיום הפתטי של המשטרה היה ברגע בו המפכ"ל ומפקד המחוז "התקפלו" מדרישתם להקים ועדת חקירה ממלכתית, לאחר שיחה קצרה עם אוחנה.

זה לא חדש שאוחנה הינו השר הכי פוליטי והכי מתערב שהיה אי פעם במשרד לבט"פ ובתקופתו הפכה המשטרה לשפוטה של הדרג הפוליטי. אם בטיפול בהפגנות, אם בטיפול במפרי הגבלות הקורונה ואם בטיפול הכושל בנושא שער שכם, רק לאחרונה.  

אבל, אם המפכ"ל התקפל ומתקפל שוב ושוב מולו וזו התוצאה, הרי שהוא לא רק נושא באחריות, אלא גם  א ש ם . אשם בהיבט המוסרי ואשם בכך שלמרות אומץ הלב האישי שהפגין בקרב, נתקף במורך לב מול פוליטיקאים עלובים מחד ומול בריונים מאידך. 

************************

חה"כ גפני צודק, לשם שינוי !

חבר הכנסת גפני לא היה במירון בל"ג בעומר, אף פעם. הוא נמנה על ה"הארד קור" הליטאי שלא נוטלים חלק בהילולה ואין לו חיבור פוליטי לעמותות החסידיות שם מצד אחד ולאלו הספרדיות מצד שני. (ואולי לכן דווקא הוא היה זה שדרש כבר ב2011 להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לנושא מירון) ולכן הקשבתי לדבריו בעניין רב. ואלו אכן היו נוקבים.

כבר שנים חמקו כ ו ל ם מהנושא. אף אחד לא קם על רגליו וזעק כשהושמעו האזהרות ונכתבו דוחו"ת מבקר המדינה. ולא מחו כשלא קוימה החלטת ממשלה בנושא, עוד מ2009 שיש להגיש תוכנית בנין עיר למקום "תוך שנה".. אגב, אי קיום ההחלטה הזו, גם עשור לאחר מכן,  הוא שמנע התקדמות לבינוי מחדש של המתחם העליון והותרתו כאסופה של בניה עתיקה לצד אילתורים בשיטת טלאי על טלאי

אלא שבניה מחדש של האזור כולל הרחבת הכביש למירון, היתה אמורה לעלות סכומי עתק, כ200 מליון ₪ לפחות. כך מעריך חה"כ גפני שמבין בכספים.. לדעת גפני, שאני נוטה להסכים עמו, אף אחד באמת לא רצה להשקיע סכומים כאלו, גם מכיוון שאילו היו מחליטים על כך, סביר להניח שהיתה נמתחת ביקורת ציבורית ותקשורתית עזה על "בזבוז כספים" ו"כניעה לחרדים".  אז משכו זמן והוסיפו טלאי לטלאי.. וכל שנה נשמו לרווחה ועברו לנושא הבא

ומצד שני, מי עמד מול שרי הממשלה? חבורת עסקנים שהבלאגן והיעדר השליטה התאימו להם ככפפה ליד. עוד יתגלו להערכתי נתונים חדשים על הסכומים האדירים שגולגלו שם ונעלמו... כי כבר עתה ידוע שחלק מארבעת ההקדשים כלל לא בוקרו כנדרש ע"י רוח"ש חיצוני. סופרייז..

ולא שלא השקיעו שם בכלל  כסף, במהלך העשור האחרון השקיעו לפחות 40 מליון ש"ח בדרכי הגישה ובתחתית ההר הקימו  חניונים, מעבר תת קרקעי ועוד.ועוד כמה עשרות מליונים בתקציבים לארוע מדי שנה, כ6-7 מליון כל שנה

מסקנה:  הבלאגן נותר בעינו כי הוא התאים ליותר מדי אנשים מצד אחד ולא עניין כלל את האנשים מצד שני. הנה, חסכתי לכם המתנה דרוכה למסקנות ועדת החקירה..

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה