אריה קוקס בטורו: המשפטנים החדשים...

$(function(){setImageBanner('467adafa-4a3a-45dd-a063-2a36ba77402d','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45931,'Image','');})


לו הייתי משתמש בז'רגון של כתבי הספורט, הייתי מספר לכם כי השבוע "תליתי את הנעליים". כלומר, אחרי 47 שנים של פעילות כפרקליט, החלטתי כי הגיעה העת לפרוש מעיסוק אינטנסיבי במקצועי כעורך דין.
מדובר בתקופת חיים עמוסה, מאתגרת ורצופה חוויות למכביר. במקצוע זה אתה מתוודע לסיפורים יוצאי דופן ומכיר מגוון של אנשים וטיפוסים. לא היה בעבודתי ולו יום אחד שדמה לקודמו. כל יום הביא עמו בעיות חדשות שיש להתמודד עמן ולפתרן.
ומה למדתי? ראו בהמשך:

פרטי

אחד המאפיינים הבולטים של מקצוע זה – למרות ניסיון מצטבר של שנים רבות, כמעט בכל יום אתה לומד דברים חדשים. אני מדגיש נקודה זו, כיוון שאנו מתוודעים לאחרונה לגורמים חסרי ידע משפטי בסיסי היוצאים בהצהרות דרמטיות המכריזות על "קריסת" התיק הפלילי המתנהל נגד בנימין נתניהו. את "הניתוחים" המלומדים הללו מביאים אנשים שההתמצאות שלהם ברזי המשפט הפלילי ובניהולו, קלושה עד אפסית. פה ושם מגיעים לאוזניהם ביטויים או מושגים כמו "אכיפה בררנית" או "פירות העץ המורעל" והרי לנו משפטנים מטעם עצמם. אני מכנה אנשים אלו "ידענים במקצת" והם הפרשנים המסוכנים ביותר לעצמם ולזולתם. שהרי, מי שאינו מתמצא כלל, פונה לקבל ייעוץ מגורמי מקצוע, לעומת זאת הידענים במקצת או המומחים מטעם עצמם, ממש משוכנעים כי מצוי ברשותם ידע משפטי מושלם ולכן הטעויות שהם עושים הן הקשות ביותר.

פרשנותם "האובייקטיבית" על מהלך משפטו של נתניהו, מביא אותם למסקנה כי התיק "קורס" וכי צוות ההגנה של יקירם (בנימין נתניהו) ממש נותן "מט סנדלרים" לתביעה הכללית. כך למשל החקירה הנגדית של העד ניר חפץ, התרכזה בתנאי מעצרו, בתרגילים ובלחצים השונים שהופעלו כלפיו במגוון ערוצים. אותם "פרשני ביבי" בטוחים כי בית המשפט לא יסכים לקבל את העדויות שנגבו מניר חפץ בשל תנאי הלחץ תחתם ניתנו עדויות. את הערכתם זו מבססים "המומחים" ממושג שקלטו – "פירות העץ המורעל". יש להבהיר מיידית, כי הלכת "פירות העץ המורעל", הינה חלק חשוב בהליכים הפליליים בארה"ב ואולם הנפקות שלה במשפט הישראלי היא מזערית בלבד. הלכה זו מאמצע שנות השישים של המאה הקודמת, מתייחסת להשגת הודאות מטעם נאשמים באמצעים פסולים. ודוק היטב – מדובר בפסילת ראיות או הודאות המתייחסות לנאשמים בלבד ולא לעדים במשפט!

תנא דמסייע לעמדתם על התפרקות התיק הפלילי מוצאים "מומחים" אלו בהסתמכות על פרשנים המופיעים באמצעי התקשורת, אשר כל תפקידם לייצר "אווירה" של כישלון לתביעה הכללית, אגב דיווח "אובייקטיבי" על הישגים לצוות ההגנה. אחת הדמויות הבולטות בגלריה זו שייכת לעוה"ד כנרת בראשי, ממש אילן גבוה להיתלות בו! מדובר בעורכת דין, אשר מיד לאחר סיום לימודיה, הגיעה לפסגת הישגיה – ליווי המתלוננת "א" בתיק האונס של הנשיא משה קצב. בשל חשיפה תקשורתית זו, הפכה בראשי לפרשנית משפטית בפאנלים טלוויזיוניים שונים. קיים ספק רב אם במהלך הקריירה המשפטית שלה היא ניהלה תיק הוכחות כלשהו. פרשנותה באמצעי התקשורת מצטיינת בהדהוד עמדתו של בנימין נתניהו וגורמים משפטיים מסביבתו הקרובה.

לעומת חוות הדעת המשפטית של עוה"ד בראשי, אבקש להביא את עמדתו של חברי הטוב, עוה"ד אהרון שליין, הנחשב לאחד מעורכי הדין הפליליים המוערכים בישראל. עו"ד שליין עוקב אחר התנהלות משפט נתניהו ולדעתו חלק ניכר מן החקירות הנגדיות שמנהלים הסנגורים במשפט הם בגדר רעשי רקע, אשר לא אמורים ליצור השפעה על בחינת האישומים עצמם. לדעתו גם אם פרקליטי נתניהו יצליחו לגרום לעד חפץ לתאר בפרוטרוט ובצורה פלסטית את תנאי מעצרו דקה אחרי דקה (פשפשים כבר אמרנו?), הרי כל זמן שעד זה מדגיש בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, כי עדותו במשטרה ובפני ביהמ"ש, הינה אמת לאמיתה, חרף התנאים הפיזיים ותרגילי החקירה שהופעלו כלפיו, אזי התביעה השיגה את מטרתה. עו"ד שליין אף נדהם להיווכח, כי כנגד המאמצים הגדולים שהשקיע צוות ההגנה בתיאור הקשיים הפיזיים שליוו את מעצר העד חפץ, לא נעשה כל מאמץ של ממש להתעמת עם העובדות והעדויות לגופן. פרקליטי נתניהו לא הציגו בפני העד חפץ את האפשרות לפיה, חוקרי המשטרה שמו בפיו עדות כזב, והרי זו התכלית המרכזית של כל חקירה נגדית בהליך פלילי. כזאת לא נעשה!!!

בסופו של דבר נותרו על כנן עדויות המתארות בפרוטרוט את המאמצים הכבירים והזמן הרב שהשקיע ראש ממשלתנו לשעבר בנושאי התקשורת, תוך שהוא ובני משפחתו עמו, מנסים "להנדס" את תודעת הציבור באין ספור תחבולות ושיטות, כל זאת כדי להגדיל את סיכויי נתניהו להמשיך ולכהן כראש ממשלה. כהונה זו שווה לנתניהו ולבני משפחתו הון עתק. שני העדים המרכזיים שהעידו עד כה תיארו באופן מפורט את התלות העסקית של שאול אלוביץ (בעל אתר "וואלה") בהחלטות הרגולטוריות של ראש הממשלה ואת החשש הכבד שלו, כי חוסר היענות לדרישות הסיקור האוהד של נתניהו ובני משפחתו, עלול לגרור בעקבותיו פגיעה בעסקיו.

אין תמה לפיכך, כי אתר זה היה היחידי בקרב אמצעי התקשורת שהפיץ את תשדיר "הערבים נוהרים לקלפיות". נתניהו אומנם התנצל בדיעבד על הפרסום הכוזב – אבל התנצלות זו ממש לא "הזיזה" לו – מאחר ואת פירות התשדיר הוא קטף בקלפי!

ההליכים המשפטיים עדיין נמצאים רק בראשית דרכם ותהא תוצאת המשפט אשר תהא – פריסת העדויות עד כה מציגה בפנינו תמונה ציבורים עגומה ביותר של ראש ממשלה, אשר רותם ללא כל פקפוק את האינטרסים של מדינת ישראל לטובתו האישית ולטובת משפחתו. קיימת חשיבות רבה להרחקת נהג זה מן ההגה הציבורי לצמיתות!

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה