אריה קוקס בטורו: זיתים דפוקים – כבשת הרש

$(function(){setImageBanner('7963b1a1-de55-44ad-80d5-617a69bccaee','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45931,'Image','');})

על תופעת המתנחלים פורעי חוק, אשר פניהם מוסתרות (ולא בשל הקורונה) שתוקפים באלימות קשה את הפלסטינים העמלים על קטיף הזיתים.

פרטי

זיתים דפוקים – כבשת הרש

התנ"ך – ספר הספרים של העם היהודי, נחשב לפאר היצירה האנושית. בעיניי, מידות המוסר העולות מדברי נביאי ישראל, הינה בגדר תרומה אנושית ייחודית ונשגבת של העם היהודי לאנושות כולה.

דוד בן גוריון, יהודי חופשי בדעותיו, ראה בחזונו את הקמת מדינת ישראל, לא רק כבניית בית פיזי לעם ישראל, אלא כמופת למדינה שתתנהל על פי ערכי מוסר הנביאים - מעין מגדלור של אור לגויים.

עם כל גדולתו של דוד בן גוריון, הייתה לו בעיה קטנה: באותה העת כאשר הוא הביט סביבו הוא ראה לנגד עיניו איש דת בדמותו של הרב אברהם הכהן קוק (הרוא"ה) שהיה מענקי הרוח או אנשי ימין ברמתם של מנחם בגין ויוחנן בדר.

הוא לא שיער לאן תידרדר מדינתנו, כאשר האורתודוקסיה שלנו תכיל רבנים בדמותו הגזענית והמחפירה של הרב שמואל אליהו או באנשי ימין (רבים מהם אנשי הציונות הדתית), אשר כל קשר בינם לבין מידות מוסר הינו מקרי בהחלט.


כבר באחד מטורי הקודמים, התייחסתי לדרך בה מטמיעה הציונות הדתית את לקחי רצח גדליהו. אנו מוצאים אנשי דת מתפללים שלוש פעמים ביום ומקיימים מצוות חיצוניות (צום, נישוק מזוזה, גידול פאות וכיו"ב), אבל כאשר מדובר בקיום נורמות ערכיות ומוסריות – זה כבר גדול עליהם.


נדרשתי לכל ההקדמה הזו, כיוון שאנו בעיצומו של הסתיו הישראלי. בתקופה זו של השנה יוצאים חקלאיים פלסטינים רבים למסוק את מטעי הזיתים שלהם, הפזורים ברחבי יהודה ושומרון במשך עשרות שנים. בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה כעורה של מתנחלים פורעי חוק, אשר פניהם מוסתרות (ולא בשל הקורונה), תוקפים באלימות קשה את הפלסטינים העמלים על קטיף הזיתים. יהודים טובים (מה לעשות- שמאלנים), למודי ניסיון עבר, מתנדבים בשנים האחרונות לסייע למוסקי הזיתים, מתוך תקווה שנוכחותם תרתיע את ציבור הפורעים – מסתבר שלא!


מחבלים אלו (אין מילה אחרת להגדירם), אינם מהססים לפגוע פיזית גם ביהודים אזרחי ישראל, המסייעים לפעולות הפלסטינים לעבד את אדמתם. באזור הר חברון, אף נמצאו אנשי שמאל שהותקפו פיזית ובצורה קשה על ידי מתנחלים בגיבוי כוח צבאי וזאת כדי למנוע העברת מים מפלסטינאים שנותקו ממקורות המים והחשמל שלהם.

הרי דרוש רוע אינסופי ואכזריות לשמה כדי לעולל זאת. למרבה הצער כאשר דובר צהל נדרש לתקרית, הוא דיברר כזבים (היכן הימים שהתבדחנו על "קול הרעם מקהיר"). רק לאחר ששוחררו תמונות וסרטונים המתעתדים התנהגות ברוטאלית קיצונית של מתנחלים בגיבוי כוחות הצבא, בלא כל סיבה נראית לעין, ניתנה הנחיה להעמיד לדין קצין מג"ב בדרגת רב פקד (העונש הכבד הצפוי – "נו נו נו על תנאי").


ציבור המתנחלים הינו מן האוכלוסיות החזקות במדינת ישראל ואיתנותו הכלכלית נובעת בין היתר בשל הטבות כלכליות מפליגות המוענקות להם מטעם המדינה. אין הם מסתפקים בעושר השורה במעונם ועינם צרה דווקא בערוגה הזעירה והדלה של שכניהם.

לפלסטינים אין אזורי תעשייה מפותחים כמו למתנחלים והחקלאים שלהם מתקיימים מלחם צר ומים לחץ. "ההיי טק" הפלסטיני נשען על מטעי הזיתים, אשר מסיק תבואתם מיועד לייצור שמן זית. זוהי כמעט הדרך היחידה המאפשרת להם להתפרנס בכבוד.

את כבשת הרש הזו, מבקשים המתנחלים לעקור ולסלק מן השטח. הם מחבלים בעצים שצמחו במשך עשרות שנים, כורתים גזעים וענפים, משליכים אבנים ולעיתים קרובות גם גונבים את הפירות שנקטפו. למרבה הצער, כוחות הביטחון מסייעים בידם לעיתים בהעלמת עין ולעיתים באופן אקטיבי. כמעט לא נשמע על ביצוע מעצרים בקרב הפורעים המתנחלים וגם אם יבוצעו מעצרים כאלה – דינם שחרור כמעט מיידי.


ספר שמואל ב' (פרק יב') מספר את משל כבשת הרש. המשל מסופר מפיו של נתן הנביא, אשר מפנה אותו כלפי המלך דוד. ראוי לו למשל זה שיובא במקורו לטובת אותם קוראים שלא שנו את תלמודם בתקופת בית הספר:
"שְׁנֵי אֲנָשִׁים הָיוּ בְּעִיר אֶחָת, אֶחָד עָשִׁיר, וְאֶחָד רָשׁ. לְעָשִׁיר, הָיָה צֹאן וּבָקָר הַרְבֵּה מְאֹד. וְלָרָשׁ אֵין-כֹּל, כִּי אִם-כִּבְשָׂה אַחַת קְטַנָּה אֲשֶׁר קָנָה, וַיְחַיֶּהָ, וַתִּגְדַּל עִמּוֹ וְעִם-בָּנָיו יַחְדָּו. מִפִּתּוֹ תֹאכַל וּמִכֹּסוֹ תִשְׁתֶּה, וּבְחֵיקוֹ תִשְׁכָּב, וַתְּהִי-לוֹ, כְּבַת. וַיָּבֹא הֵלֶךְ, לְאִישׁ הֶעָשִׁיר, וַיַּחְמֹל לָקַחַת מִצֹּאנוֹ וּמִבְּקָרוֹ, לַעֲשׂוֹת לָאֹרֵחַ הַבָּא-לוֹ. וַיִּקַּח, אֶת-כִּבְשַׂת הָאִישׁ הָרָשׁ, וַיַּעֲשֶׂהָ, לָאִישׁ הַבָּא אֵלָיו"

זהו משל ציורי מדהים, אשר לצידו מוסר השכל חברתי עילאי (בוודאי כאשר מדובר בתקופות כל כך קדומות). דוד המלך אשר שמע את המשל, סבר שיש להעניש את האיש העשיר, אלא שמהר מאוד התחוור לו כי המשל מדבר בו עצמו ובחמדנותו את בת שבע אשת שכנו (אוריה החיתי).


לו נתן הנביא היה חי בקרבנו כיום, הייתה לו מלאכה רבה דווקא בקרב קהל הציונות הדתית, אשר בוחרים לקיים מצוות "נוחות" אשר "שובר" בצידן. מצוות אחרות אשר יש בהן כדי "להפריע" לניהול אורח חייהם, מושלכות מאחורי גבם ככלי אין חפץ לו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה