אריה קוקס בטורו: על הכיבוש (חלק שלישי)

$(function(){setImageBanner('349110db-1400-4a89-9dc0-3267807fdd65','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45931,'Image','');})


נשאלת השאלה הכיצד עם המונה מיליוני בני אדם נעדרי זכויות בסיסיות, הסובל מדיכוי במשך עשרות שנים, אינו מצליח לממש את מאווייו להקמת מדינה עצמאית? דומה שאין דוגמה נוספת לעם הנלחם במשך כל כך הרבה שנים על חירותו ומשיג תוצאות עלובות כל כך. ניתן למנות סיבות רבות ומגוונות לכישלון מתמשך זה של העם הפלסטיני. אבקש להתמקד בשלוש סיבות להנצחת הכיבוש שבעיניי הן מן החשובות.

פרטי

  • ארצות הברית

עמדנו על כך, כי אין בכל העולם ולו מדינה אחת המכירה בכיבוש הישראלי בשטחי יהודה ושומרון. בנוסף ציינו, כי מדינת ישראל עצמה, נמנעה עד כה מהחלת המשפט הישראלי על שטחים אלו ("סיפוח"). היעדר הכרה זו על ידי מרבית מדינות העולם, אינה מרתיעה את מדינת ישראל, לא רק להחזיק בשטחים שנכבשו, אלא גם לפעול בניגוד להוראות הדין הבינלאומי ולנצל את הקרקעות שהוחזקו על ידי פלסטינים, לצרכי פיתוח חקלאי, מכסות מים, ביוב, בניה למגורים ולצורכי ציבור וכיו"ב, כל זאת אך ורק לטובת מאות אלפי אזרחיה של המדינה הכובשת, תוך גריעת זכויותיהם של התושבים הנשלטים מן הקרקע שהוחזקה על ידם. מדינת ישראל מרגישה מספיק בטוחה במדיניותה זו, גם כאשר מרבית מדינות אירופה מתנגדות להתנהלותה. אנו פשוט "מצפצפים" ולא סופרים את האירופאים.

בפועל ארה"ב היא המדינה היחידה שיכלה לאכוף על ישראל מדיניות מרסנת ולהניע אותה להתקדם לכלל הסדר. מתברר בדיעבד כי כל הממשלים האמריקאים בעבר, בוודאי ממשלים רפובליקאים, אבל גם ממשלים שנשלטו על ידי נשיאים דמוקרטים, בחרו שלא לעסוק בתפוח אדמה לוהט זה, ולא ממש קידמו את הרעיון של הקמת שתי מדינות לשני עמים. אומנם היו בעבר לחצים מדיניים, אולם הם מעולם לא הבשילו לכדי אותו לחץ קריטי, שיניע את ממשלות ישראל לחרוג מאזורי הנוחות שלהם. ייתכן ובעת הזו אנו עומדים בפני מפנה אפשרי, כאשר נשיא דמוקרטי נתון ללחץ אגרסיבי של אגף ליברלי-פרוגרסיבי במפלגתו ובנוסף גם דעת הקהל בקרב חלקים ניכרים ביהדות ארצות הברית מגלים מורת רוח ממדיניות של שליטה ללא תוחלת על אוכלוסייה כבושה. בכל מקרה – כדי שלפלסטינאים תהיה מדינה – עליהם לעשות מאמץ כדי להטות את הממשל האמריקאי ודעת הקהל בארה"ב לטובת מטרה זו.

  • כוחות הביטחון של ישראל

כל עם שנשלט בידי שלטון מדכא נאלץ להתקומם ולהילחם על חירותו כנגד הכוחות הצבאיים המשליטים עליו את מרותם. מבחינה זו דיכוי האוכלוסייה הפלסטינית על ידי הצבא הישראלי, כוחות מג"ב ומשטרה, הם כשלעצמם לא אמורים להוות את הגורם שימנע את קבלת עצמאותם. מדינות רבות זכו לעצמאות, חרף כוחות דיכוי של צבא כיבוש אשר ניסו לשלוט עליהם בכוח הזרוע. למדינת ישראל יתרון ייחודי של הפעלת שירותי ביטחון חשאיים ייעודיים הפועלים בשטחים המוחזקים בצורה מתוחכמת, תוך ניצול נקודות התורפה של האוכלוסייה המקומית. שירותי הביטחון של מדינתנו מסוגלים להפעיל יכולות אלגוריתמיות שמנטרות מראש פעולות של התארגנות והתנגדות (רק לאחרונה עלה לכותרות השימוש בתוכנת מעקב מסוג NSO). שירותים אלו יודעים לנקוט במדיניות של הפרד ומשול, להפעיל מדיניות של חלוקת "גזרים" ו"מקלות", לנצל חולשות אנוש ותלות של גורמים הנזקקים לעזרה עקב צרכים מיוחדים (בעיקר רפואיים), הכול כדי לגייס את המידע הדרוש במטרה לגדוע באיבה כל פעילות של מרי והתנגדות לשלטון הכיבוש. חוסר סולידריות ופיצול שהם ממאפיינה של החברה הפלסטינית כמו גם יריבויות מרות וקטלניות בין חלקים שונים של האוכלוסייה משחקים בידי הגורמים האמונים על סיכול פעולות של מרי ומאפשרים לשירותים החשאיים של מדינתנו לפקח על האוכלוסייה המקומית באמצעות מצבת כוח אדם מצומצמת יחסית, אך יעילה להפליא.

 

בשבוע הבא נתרכז בסיבה השלישית המונעת מן החברה הפלסטינית להתקדם לעבר השגת עצמאות מדינית – הכוונה כמובן לאוזלת היד והרפיסות של המנהיגות הפלסטינית הכושלת.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה