אריה קוקס בטור דעה חדש: בין מדליה לכתר (קורונה)  

$(function(){})

במעבר חד מאופוריה ונחת הרוח הלאומית, בשל הישגי ספורטאינו באולימפיאדה, אנו נאלצים לשוב ולהתמודד עם השלכות נגיף הקורונה על אורחות החיים במדינתנו. עליי להתוודות כי אני אחוז קינאה נוכח כמות "הידע" או "הבקיאות" שמגלים פרשנים לעת מצוא, אשר סבורים כי יש בידם את הכלים לערוך השוואות בין אופן הטיפול של ממשלת נתניהו במשבר הקורונה לבין טיפולה של ממשלת בנט.

פרטי

בתחילת השבוע ירד המסך על ההצגה האולימפית בטוקיו. הלפיד שבער במשך קצת למעלה משבועיים כבה, ואולם המשחקים הצליחו לרגש את מרבית תושבי תבל והביאו עמם אין ספור רגעים מיוחדים כמעט בכל ענפי הספורט. החשש המוקדם כי תחלואת הקורונה תשבש לחלוטין את לוח המשחקים או כי העדר הקהל ביציעים יפגום ברמת התחרויות – חשש זה לא רק שהתבדה לחלוטין, אלא שחזינו באולימפיאדה מרתקת ואיכותית מאין כמוה. דברינו מכוונים לארגון ולרמה הכללית במשחקים באופן כללי, אבל מעבר לכך אין ספק שככל שמדובר במשלחת הישראלית, זכתה מדינתנו לחוות שבועיים של הנאה צרופה. זו הייתה המשלחת האולימפית הישראלית הטובה ביותר, אשר הביאה עמה כבוד רב למדינתנו: ארבע מדליות, אשר שתיים מהן מוזהבות דווקא במקצועות הליבה המרכזיים ביותר במשחקים האולימפיים: התעמלות קרקע לגברים (ארטיום דולגופיאט) וקרב רב בהתעמלות אומנותית  (לינוי אשרם).

במעבר חד מאופוריה ונחת הרוח הלאומית, אנו נאלצים לשוב ולהתמודד עם השלכות נגיף הקורונה על אורחות החיים במדינתנו. עליי להתוודות כי אני אחוז קינאה נוכח כמות "הידע" או "הבקיאות" שמגלים פרשנים לעת מצוא, אשר סבורים כי יש בידם את הכלים לערוך השוואות בין אופן הטיפול של ממשלת נתניהו במשבר הקורונה לבין טיפולה של ממשלת בנט.

נוכח העובדה כי מדובר בממשלה חדשה אשר מתפקדת רק כחודש וחצי ונאלצה להיכנס לקלחת התפשטות נגיף הדלתא מיד בראשית צעדיה, כיצד בכלל אפשר לטעון כי תפקודה הכושל לאחר בחינתה בזמן כה קצר של טיפול ?

כל ממשלות העולם מנסות להתמודד עם הנגיף, כל אחת בדרכה שלה, ועד כה לא מצאנו "פתרון בית ספר" עולמי, אשר יצביע על דרך מושכלת להדברת המחלה. מדינות שנקטו צעדים של סגרים חריפים (כמו ניו-זילנד), מגלים לפתע בעיות שאיש לא חזה אותן בתחלואת ילדים קשה. נראה כי פתרון של הטלת סגר מוחלט על כלל האוכלוסייה מתרחק ככל שחולף הזמן, מתוך הבנה כי נזקו של סגר כזה עולה על תועלתו.

את הטענות כלפי ממשלת השינוי משמיעים אנשי ימין, אשר ברור לחלוטין כי כל צעד שיינקט לא יפיס את דעתם והם משוכנעים כי מדובר בממשלה כושלת.  הטענות מושמעות  כאשר ברקע אנו בוחנים ממשלה, אשר במשך חודשים ספורים (אפריל 2020 ואילך), הייתה אחראית לצבירת למעלה מ-800 אלף חולים וחמור מכך קרוב ל- 6500 נפטרים! אלו האנשים הבאים להטיף מוסר ולבקר את מהלכי הממשלה החדשה.

באופן אישי אני סבור כי המחלה אמורה להישאר עמנו עוד תקופה ממושכת ואנו צפויים לראות התפרצויות חוזרות ונשנות של וריאנטים בעולם כולו, אשר לבטח ימצאו דרכם גם למדינת ישראל. גם יעילותם הנחלשת של החיסונים אינה תורמת לאופטימיות בתחום זה.

זו הסיבה שלדעתי (הבלתי מקצועית כמובן), על כל ממשלה לנהל את המשבר ברמה של שיקלול סיכונים וסיכויים. לא אמורות להיות לנו טענות כלפי ההחלטות המקצועיות של ניהול המשבר לאורך כל התקופה (הן בממשל נתניהו והן בתקופת בנט), כיוון שהדעות המקצועיות חלוקות וגם אם נבקש לקבל חווות דעת רפואיות או מקצועיות מעשרה מומחים לאפידמיולוגיה, נקבל עשר דעות ועשרה פתרונות שונים. הפוליטיקאים אמורים לברור את הפתרונות הנראים להם כטובים ביותר בנתונים הקיימים ובהחלט יכול להיות שהתקבלו דרכי פעולה שגויות במהלך קבלת ההחלטות על פי שיקול הדעת של כל הפוליטיקאים מימין ומשמאל.

לנו יכול שתהיה ביקורת אך ורק בנושאים הקשורים בקבלת החלטות המתקבלות על בסיס פוליטי:

  • הזנחה רבתי של תקציב הבריאות במשך כל שנות כהונתו של נתניהו, באופן מודגש תוך התעלמות מוחלטת מדוחות שהועברו בעבר לממשלתו בגין היערכות לקויה לקראת אפשרות לפרוץ מגפה. תיקון מה בנושא זה אמור לבוא בתקציב המתגבש בימים אלה.
  • קבלת החלטות פוליטיות מובהקות על ידי ראש הממשלה דאז (נתניהו) ושר הבריאות דאז (ליצמן), אשר נכנעו ללחצים הפוליטיים של העדה החרדית. גם כאשר הוחלט על סגירת נתב"ג, הצליחו להגיע ארצה עשרות טיסות של חרדים שנמלטו מאימת הקורונה שעשתה שמות בקהילות וויליאמסבורג ופלטבוש בניו-יורק. שיעורי התפרצות המגפה בקרב האוכלוסייה החרדית, יצאו מכל פרופורציה בחסות שר "הבריאות" שטרח לדאוג לצאן מרעיתו בלבד ולא לכלל אזרחי ישראל. נאלצנו להיחשף להתנהגות ביזארית של ראש הממשלה דאז, אשר פנה לנכדו של הרב קנייבסקי – "יענקי תבקש מהסבא..."
  • חלק גדול ממהלכיו של נתניהו היו מכווני מערכת הבחירות, כאשר הוא מנצל את שליטתו המוחלטת בתקשורת האלקטרונית, להתייצב כמעט בכל יום למסירת הודעה "דרמטית" בה טרח קודם כל להאדיר את הישגיו ופועלו ולאחר מכן הוא דיווח על המהלכים הצפויים תוך שהוא חוזר פעם אחר פעם על המילים:  "הורתי" או "הנחתי".

 

טוב, כפי שכולנו יכולנו להיווכח זה לא ממש הצליח לו במערכת הבחירות האחרונה. רק אחד מכל ארבעה ישראלים קנו את מרכולתו של סוכן המכירות החלקלק בנימין...

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה