אתי דואניס יו"ר ויצו נס ציונה: אלימות גברים נגד נשים- מבט קצת אחר

$(function(){setImageBanner('f3591758-d1a4-4d32-99b7-86bdb504c7ff','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45931,'Image','');})

כמה נשים עוד תרצחנה עד שנחבור יחד נשים וגברים כדי למגר מחיינו את התופעה הנוראה הזאת של רצח נשים על ידי גברים? או  לחילופין מקרים של נשים שחיות בפחד מוות כל חייהן.

פרטי

 

כמה נשים עוד תרצחנה עד שנחבור יחד נשים וגברים כדי למגר מחיינו את התופעה הנוראה הזאת של רצח נשים על ידי גברים? או  לחילופין מקרים של נשים שחיות בפחד מוות כל חייהן. החשיפה האמיצה של שירה איסקוב בתכנית עובדה בפנים גלויות ומצולקות ,כמו גם פעולתן של אחיותיה של מיכל סלע ז"ל, הרימו את המודעות של הנושא לשיאים שטרם הכרנו. החשיפה הראתה באופן מומחש שלמספר המזעזע של עשרות נשים שנרצחות בשנה יש פנים ויש חיים.

יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים הוכרז על ידי האו"ם       ב- 1999 ,יום בו קרא האו"ם לממשלות העולם לארגן פעילויות להעלאת המודעות הציבורית לסוגיית האלימות נגד הנשים בחברה.

"יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים"

International Day for Elimination of Violence against Women

מדוע נעלם גורם האלימות- הגברים בשם היום שקבע האו"ם? מדוע יש התחמקות מציון "הגברים" כאלימים?

אין ספק שיש לקרא ליום : "יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות גברים נגד נשים". שינוי השם הוא לא ענין סמנטי אלא עקרוני וחשוב. יום שנועד לעורר מודעות חייב להזכיר בשמו את הגורם ולא רק את הקורבן.

בנוסף לשינוי השם יש לשים את הפוקוס ביום זה בפנייה לגברים לזהות את הנורות האדומות על עצמם. לא עוד העברת האחריות רק לנשים בזיהוי הנורות האדומות, יש לדרוש מהגברים האלימים לזהות את הדחפים הפנימיים שלהם שקוראים להם לפגוע פיזית, נפשית, מילולית  או כלכלית בנשותיהם. להלן מספר דוגמאות לקריאות אלה לגברים:

  • אם אתה קנאי אובססיבי לאישה שאיתך ? זוהי נורה אדומה שקוראת לך ללכת לטפל בעצמך .
  • אם אתה לוקח שליטה על המשאבים הכספיים, מבלי לאפשר לאישה שאיתך חופש כלכלי? זוהי נורה אדומה שמצריכה טיפול.
  • אם אתה מנסה לבודד את האישה שאיתך מחיק משפחתה ומחבריה? זוהי נורה אדומה שמצריכה טיפול.
  • אם ברגע של כעס אתה מאבד עשתונות ומסוגל לפגוע באישה שאיתך ? זוהי נורה אדומה, עליך לחפש באופן דחוף מסגרת לטיפול שתביא אותך לשלוט בכעסים ולנהל אותם ללא אלימות או פגיעה באישה.

 

שינוי הפוקס יכתיב גם שבמקום מקלט לנשים מוכות [בהן שוהות לפעמים שנים] יש להקים מקלטים לגברים מכים בהם יזכו לטיפול והכוונה כיצד לצאת מהמעגל הזה. יש להצר צעדיהם של הגברים האלימים, במקום לכלא את הנשים על לא עוול בכפן, כשאיש לא מבטיח להן ביטחון ביציאתן מהמקלט.

במקום תכניות טלוויזיה בהן נחשפת האישה בחולשתה על היותה קורבן לאלימות, יש לעשות תכניות על רוצח את אישתו שנמק בכלא כל חייו.

במקום שהמאבק הזה לאלימות נגד נשים יורם כל שנה על ידי ארגוני נשים בלבד, החברה כולה חייבת לקחת אחריות למיגור התופעה על הגברים והנשים כאחד.

לצורך איזון הכתבה אציין כי בכל שנה נפתחים במשטרה מאות תיקים על אלימות נשים נגד בני זוגן . התופעה לא מפורסמת כי גבר מוכה מרגיש מושפל מכדי לפרסם זאת ולא ממהר להגיד אפילו לעצמו שהוא קורבן לאלימות. אלימות נשים נגד גברים קשה ככל שתהיה, איננה דומה בחומרתה לאלימות גברים נגד נשים וזאת בשל כמות המקרים והעובדה שגברים יכולים להגן על עצמם פיסית בניגוד לנשים שחלשות יותר, וכמעט אין שומעים על רצח נשים את בעליהן. ולמרות זאת אין ספק כי יש להתייחס גם לאלימות זו ברצינות באמצעות סיוע נפשי לגברים- קורבנות האלימות, שליחת האישה לטיפול וחקיקה המגנה על הגברים מפני נשותיהם האלימות.

ראוי לציין שב"ויצו ישראל" יש קו פתוח לנשים במצוקה וגם קו פתוח לגברים שמבקשים להתייעץ היכן לקבל טיפול או כאלה המתלוננים על אלימות כלפיהם.

מנתונים שהציג המכון למחקרי ביטחון לאומי עולה כי 45% ממקרי הרצח בישראל מתבצעים בחברה הערבית, זאת כאשר היא מונה רק כ 20%  מאוכלוסיית ישראל. בחברה הערבית [וגם בקרב הגורמים המשטרתיים החוקרים] מקובל הנימוק של "רצח על רקע כבוד המשפחה" נימוק שמכתים את שמה של הנרצחת, גם אם במרומז, ומנקה את הרוצח שכביכול פעל מתוך דאגה לערכים המוכתבים בחברה המוסלמית.

ברור שהתמודדות באלימות גברים נגד נשים חייבת להיות באמצעות חקיקה :

  • חוק המחייב טיפול לגברים אלימים ביוזמת ויצו ישראל , אשר הוגש על ידי ח"כ עאידה תומא סלימאן, עבר בקריאה ראשונה ממש לפני פיזור הכנסת הזאת. בעצם זהו תיקון חוק למניעת אלימות במשפחה המאפשר לבית משפט להורות על קבלת טיפול של כל אדם שמוצא נגדו צו הגנה על רקע אלימות במשפחה אף ללא הסכמתו של המחויב בטיפול, זאת תוך בהתייעצות עם עובד סוציאלי. 
  • הצעת חוק נוספת שעברה בקריאה ראשונה אותה קידם ח"כ עודד פורר לפיה נשללת האפוטרופסות מההורה על ילדיו שנחשפו לעבירות רצח או ניסיון רצח נגד ההורה האחר.

מברכת כמובן על החקיקות שבדרך, מצרה על כך שהגיעו רק לאחרונה ומקווה שהנושא שעלה עכשיו לכותרות יביא עימו הצעות חוק נוספות של ענישה מחמירה וסנקציות כבדות שיגרמו לרוצח הפוטנציאלי להפעיל שיקול דעת רציני לפני שנוקט במהלך כזה. מצד שני נקיטת פעולות חינוכיות החל מגיל התבגרות בבתי הספר לשיווין מגדרי והכרה בזכויות הפרט במערכת זוגית.

בימים אלה שוקדים ב"ויצו ישראל" על פתיחת לשכה ליעוץ משפטי לנשים בסניף ויצו נס ציונה בדומה ללשכות רבות בסניפי ויצו בערים אחרות. אני מאחלת כי הלשכה תיתן מענה לנשים במצוקות שונות באמצעות עורכי דין ומגשרים המתמחים בתחום.

נא עקבו אחרי הפרסומים באתר ויצו נס ציונה ובעיתונות המקומית..

סניף ויצו עם הפנים לקהילה. נשמח אם תשמרו על קשר למענכם.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה