אתי דואניס: יש לי יום יום - יום מיוחד

$(function(){})

יו"ר ויצו נס ציונה אתי דואניס בטורה השבועי:
לכבוד ל' בשבט "יום האם" שהפך עם השנים ל"יום המשפחה" החלטתי להקדיש את הטור השבועי שלי לנושא ציון הימים המיוחדים בלוח השנה הישראלי והבינלאומי. זאת להבדיל מלוח השנה העברי/יהודי הכולל את חגי ישראל, ימי צום וימי הזיכרון.

פרטי

הידעתם שמתוך 365 ימים בשנה מצוינים בלוח השנה הבינלאומי כ160 ימים מיוחדים המוקדשים לנושאים שונים וכמחציתם הוכרו על ידי המועצה הכללית חברתית של האומות המאוחדות של אונסקו? אם נוסיף את ימי השבת וימי החגים ייצא שכל יום שני /שליש בשנה הוא יום מיוחד.

רק בנושא המשפחה נמצא שהוכרו על ידי אונסקו : "יום הילד הבינלאומי" שחל ב20/11. "יום הילדה הבינלאומי" שחל ב11/10. "יום האישה הבינלאומי" החל ב 8/03 . "יום הגבר הבינלאומי" שחל ב19/11. "יום המשפחה הבינלאומי" שחל ב15/05 ואוסיף את "יום הזיקנה הבינלאומי" שחל ב1/10.

ברור שמרוב ימים מיוחדים כבר שום יום לא מיוחד, בבחינת אין חג אם יש לי יום יום חג. בישראל, כמו בכל שאר מדינות העולם, גוף ממשלתי מחליט ומאשר אילו ימים נציין במדינה, הדבר נעשה על ידי ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים בממשלה. [להוציא תאריכים בינלאומיים] .

בישראל לא שמענו על "יום הגבר" לעומת "יום האישה" שמצוין מידי שנה [גם יום הילד מצוין בישראל אם כי בפחות תשומת לב]. ו"יום האם" שהיה נהוג שנים ולא "יום האב" [שכאמור הפך ל"יום המשפחה"].

כיצד נסביר את העובדה כי בישראל מצוין בהדגשה "יום האישה" ובעבר גם "יום האם" ולא "יום הגבר" ו"יום האב"?

אין ספק כי את ההדגשה בציוני ימים אלה ניתן לזקוף לאירגוני הנשים בהן מובילים ויצ"ו ונעמ"ת וארגוני נשים אחרים.

אך איך נסביר שארגונים אלה פועלים בלהט כבר עשרות שנים [ויצו מאה שנים] ועדיין יש בארגונים  האלה צורך? איך בכל עירייה שמכבדת את עצמה יש לראש העיר "יועצת לענייני נשים" ו"מחזיקת תיק נשים" ולא "יועץ לענייני גברים" ו"מחזיק תיק גברים" ? התשובה נראית ברורה כי מעמדן של הנשים בישראל עדיין מצריך העדפה מתקנת והדרך עוד ארוכה עד לשוויון מגדרי.

עצם ציון יום מיוחד רק לאישה עומד בסתירה לשוויון מגדרי וגם לאישה עצמה איננו מחמיא, זה כאילו אומרים, תקופחו ,אתן הנשים, כל ימות השנה ובתמורה נקדיש לכם יום אחד. המתנגדים לאמירה זו יגידו: אם הנשים מקופחות נקדיש להן יום להעלאת המודעות לכך, או בוא ניתן לנשים יום של נחת ופינוקים אחרי שכל ימות השנה הן המפנקות.

גם האו"ם עם כל ניסיונות לאזן בין גברים לנשים, לאור מעמדן של הנשים בעולם, מקדיש הרבה יותר ימים הקשורים לנשים וההגנה עליהן. לדוגמא : "יום אפס סובלנות כלפי מילת נשים" שחל ב6/02. "היום הבינלאומי לנשים ונערות במדע" שחל ב11/02 ."יום האישה הבינלאומי" שחל ב8/03. "יום האלמנות הבינלאומי" שחל ב23/06 .

החלפת "יום האם" ל"יום המשפחה" בישראל נועד לעשות צדק עם הגברים- האבות שהפכו בתקופתנו לנושאי נטל המשפחה וגידול הילדים לא פחות מהנשים- האימהות. אולם בשאר תחומי החיים בישראל מעמדן של הנשים רחוק משוויון מגדרי [בקבלה למקומות עבודה, בשכרן, בחלק שלוקחות בפוליטיקה הישראלית ועוד.. ]. 

לימים אותם מציינים יחד כל חלקי העם יש אפקט מאחד, ואם היום הוא בינלאומי זה יוצר אחידות אוניברסלית חוצה ימים וארצות. כשירבעם בן נבט מלך ישראל המקראי היה מעונין בהיפרדות מממלכת יהודה, הוא שינה את מועד חג הסוכות מהחודש השביעי [תשרי] שנחוג בממלכת יהודה לחודש השמיני [חשון], בכך מנע עליית בני ממלכתו בחג סוכות לירושלים והפריד את הממלכות כי לא חגגו את חג הסוכות בתאריך משותף. לכן כשהעולם מתאחד סביב ערכים חשובים כמו "יום האהבה" יום הולנטיין שחל ב 14/02  . יום הבריאות הבינלאומי שחל ב 7/04 . או יום השלום הבינלאומי שחל ב 21/09 יש בציון ימים אלה יחד גורם מאחד ומלכד וגורם להעלאת מודעות עולמית לערכים משותפים, ומביא לשותפויות בין המדינות בנושאים אלה.

בעידן הרשתות החברתיות החלה תופעה חדשה לפיה אם יש לך עוקבים רבים בפייסבוק או ברשת אחרת, אתה יכול לקבוע יום במניין ימות השנה לנושא אותו אתה רוצה לקדם, מפרסם אותו ובעצם מנכס אותו לעניין שרוצים ביקרו. עם הפרסום באים לחיינו ציוני ימים כמו "יום החומוס הבינלאומי" שחל  13/05. "יום הפיצה הבינלאומי" החל ב9/02." יום ההמבורגר" שחל ב 28/05. "יום הנוטלה הבינלאומי" שחל ב5/02 . ציון ימים אלה, גם אם הם מעלים גיחוך וצחוק, אינם ראויים לזכות ביום מימות השנה גם כי הדבר מוזיל את הימים הערכיים וגם מעמיסים על לוח השנה שהופך את כל יום מימות השנה הרגילים לימים ייחודיים למשהו.   

אם, קורא יקר, הרגשת עומס בימים ותאריכים בכתבה זו הרי שהשגתי את מטרתי. הניחו לימים שנבראו בבראשית וקדמו את העניינים החשובים לדעתכם בדרכים אחרות בלי לנכס לכל ענין יום.

ואסיים בהערה אישית - ביום שנתחיל לציין בישראל את "יום הגבר הבינלאומי" נבין שאנו בדרך הנכונה לשוויון המגדרי המיוחל.

בויצו ישראל כמו גם כאן בסניף ויצו נס ציונה נציין השנה את "יום האישה הבינלאומי" בהרצאות ובאירועים מעניינים ככל שיתירו לנו נהלי הבריאות המשתנים.

תעקבו יהיה שווה !!!

סניף ויצו נס ציונה עם פניו לקהילה. שמרו על קשר למענכם.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה