ביטול תשלומי פנסיה? הרעיון האווילי של בנק ישראל !

$(function(){setImageBanner('039fece0-f3c6-45fb-92b6-4beff6fd5f5f','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,45931,'Image','');})

לאחר שכשל בטיפול במשבר הדיור בישראל דווח השבוע על רעיון מקומם , אווילי ומסוכן של בנק ישראל שהציע לבטל את תשלומי הפנסיה לעובדים המשתכרים עד 7,000 שח על מנת לעודד את התעסוקה במשק .

אף אחד לא יצא להפגין נגד הרעיון שיכול לחשוף רבבות משפחות בישראל לחרפת רעב

https://pixabay.com

נתחיל עם עובדות. השכר הממוצע של עובדי דור א' בבנק ישראל עומד על סכום פעוט של כ-31 אלף שקל בחודש . עובדי דור ב' בבנק המנותק מהמציאות, מרוויחים שכר ממוצע של "רק"  18,000 שח. בשנת 2019 הם קבלו תוספות שכר נדיבות, על חשבון המדינה כמובן ובתמורה התחייבו לשקט תעשייתי לעשור. 

על השכר הנדיב יש להוסיך כמובן עלויות מעביד , תנאי פנסיה ויתר התוספות במגזר הציבורי. מסתבר שלא רע בכלל לעבוד במשרדים המפנקים של בנק ישראל. 

מתוך המשרדים האלו , כך דווח השבוע , עמדה לצאת יוזמה חדשה לעידוד התעסוקה במשק. לפי ההצעה המעסיקים יקבלו פטור על הפרשות של מעביד לפנסיה עבור 7,000 השקלים הראשונים משכר העובד. כך חשבו בבנק לצמצם את גל הפיטורים במשק. 

שפשפתי את העיניים וקראתי פעמיים את הכתבות. חשבתי לעצמי מי היה הגאון חסר הרגישות החברתית ועל איזה בסיס נתונים התקבלה ההחלטה הרעה הזאת. נזכרתי לרגע במרי אנטואנט ובספר חוות החיות.

זה רעיון מסוכן , אנטי סוציאלי וכזה שייפגע קודם כל בשכבות החלשות 

רק מי שמרוויח הרבה מעל השכר הממוצע במשק, לא חשוף לפיטורים או יציאה לחל"ת,  יכול להגות רעיון שכולו לעג לרש. פשוט רעיון מסוכן. 

ההסדר הפנסיוני, באמצעות ביטוחי מנהלים וקרנות פנסיה, כולל רכיבים ביטוחיים שהם רשת הבטחון למקרה של קטסטרופה כלכלית של המבוטח ובני משפחתו. 

הראשון הוא רכיב ביטוח חיים (שגם כך לוקה בתת ביטוח אצל רובנו) שנועד להבטיח למשפחת המפרנס מקור הכנסה ופיצוי במקרה פטירה, חס וחלילה, של המבוטח. 

הרכיב השני נועד לתשלום פנסיית נכות במקרה של אובדן כושר עבודה. זוהי רשת הבטחון הכלכלית של העובד, במקרה בו הוא מאבד חלילה את יכולתו לפרנס בשל מחלה או פגיעה. 

ויש גם בעיה קולקטיבית - קרנות הפנסיה בנויות על מאזן עדין וניהול סיכונים. גריעת פרמיות הביטוח של מאות אלפי עמיתים, יכולה להביא לקטסטרופה וגרעונות אקטואריים אותם ישלמו כבר היום העמיתים באמצעות מנגנון האיזון. ואני חושב איך לכל הרוחות אף אחד בבנק ישראל לא חשב על זה. 

עכשיו קחו את מאות אלפי הישראלים שמרוויחים עד 7,000 שח לחודש, כאלו שבשל סביבת הריבית הנמוכה בעשור האחרון, לא יצליחו לחסוך ולהגיע ל 50% פנסיה וקחו מהם ומבני משפחותיהם את כבשת הרש הזו. זה אסון כלכלי מעשה ידי פקידים מנותקים ושבעים. 

היה ראוי אילו בנק ישראל היה מציע לקטום את ההפרשות הפנסיוניות ממדרגות השכר הגבוהות. אלו שממילא לא מוכרות למעסיק כהוצאה מוכרת והעובד משלם עבורם זקיפת מס. אבל זה לא יקרה, אל תחכו לזה.

מי שמרוויח פי 3 ויותר מהשכר הממוצע המשק לא ינקוט יוזמה כזו. 

אגב בתקשורת לא תשמעו על זה יותר מדי ויש לכך סיבה טובה. הראשונה שאת ההצעה לא יזם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומכאן שזה לא יעלה על סדר היום בפינת אכלו לי שתו לי.

הסיבה השנייה לחוסר התהודה היא העובדה שהבנת הבעייתיות הטמונה בהצעה הזו מצריכה הבנה וידע במספרים ונתונים כלכליים ולא יללות פופוליסטיות חסרות בסיס.

על מנת להבחין בבעיות אמיתיות ולהציג אמירה מנומקת נדרש קצת יותר מאשר יכולת צקצק בשפתיים ולספר כל יומיים על ג'קוזי מלוכלך וסדינים שלא הוחלפו - במה שמתיימרות להיות תוכניות "כלכליות".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה