בעקבות ההלוויה של הרב קנייבסקי. אחיי החרדים, הגיעה עת מחשבה לעתיד !

$(function(){setImageBanner('7e837c51-31de-4226-831c-68255191c4d2','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45931,'Image','');})

כמה תובנות על שאירע כאן השבוע סביב ובעת ההלוויה. בלי תלונות ובלי חלוקת ציונים. רק חשיבה מפוכחת ומסקנות מתבקשות לעתיד.

רשתות

הדי ההלוויה הכה מדוברת וכה משמעותית כבר נרגעו מעט והאדוות כמעט נמוגו.

החרדים טרם עיכלו את העוצמה והאחדות ששידרו, את הסיקור הטלוויזיוני העצום בהיקפו  ואף את העובדה שהסדר נשמר... בדרך כלל.

ורבים, מדיי, בציבור הכללי, טרם עיכלו את אותם דברים עצמם, שבואו נודה, די מפחידים אותם..  "הים השחור" הענקי של מי שלא נראים כמוהם, לא חושבים כמוהם וכמה מרגיז.. גם לא סופרים אותם ממטר בהחלטתם הקולקטיבית להגיע להלוויה ויהי מה.

והם פרקו את תסכולם ברשתות החברתיות בעיקר, מעלים על המוקד גם את הסיקור הטלויזיוני המסיבי, שאף כי היה מוגזם בעליל, עם הברברת הבלתי נמנעת באולפנים... עדיין היה יוצא דופן ברגישותו לשם שינוי. ולא עסק רק בבעיות התחבורה ובשמירת הסדר, אלא מילא משימה עיתונאית חשובה בהיכרות שערך לכה רבים ולראשונה, עם עולם שכה זר להם. היכרות שהיו שהרגיזה אותם והיו שריגשה אותם. וזו ההוכחה שהעיתונות מילאה את תפקידה.

וכמובן שלא מעט מהציבור הכללי עדיין לא נרגעו מהתסכול  בשל ה"המלצה"  המשטרתית הכסתח"ית לא להתקרב לגוש דן... והשלכותיה עליהם. ולכן רק גברו הקיטוב והעוינות בעם.

אגב, במישור האישי גם אני חשתי תסכול. מכיוון שאת האזכרה לאמי המנוחה שנועדה ליום א' נאלצנו לדחות למחרת היום, מחשש שלא נצליח להגיע לבית העלמין.

וכמובן מיד נזכרתי בלווייתה שנערכה באישון לילה של מוצאי שבת, כי כידוע "אסור להלין את המת". ורטנתי לעצמי שהנה ההוכחה שמותר להלין מת "מפני כבודו" וכדי "שיבואו רבים ללוותו".  אך מהו כבודה של ניצולת אושוויץ שנותרה נאמנה כל חייה ובכל מאודה למצוות האל. גם עת הופרדה מהוריה בשערי בירקנאו וראתה את עשנם עולה השמימה.. - לעומת כבודם של גדולי תורה?..

אז רטנתי. ועדיין אני מבין את הרציונל שבהחלטות כולן ואת ההתנגשות הבלתי נמנעת בין טובת היחיד לטובת הכלל במקרים שכאלו.

אבל...

השר לביטחון פנים בר לב כבר התהדר בתכנון ושיקול הדעת הרגוע שהפעילה המשטרה ובצדק. אלא שהוא אף התפאר בתכנון המוקדם והמעולה שהחל בצהרי השבת... ואני תוהה האם "בית הרב" והעסקנים מסביב, כלל העסיקו לרגע את מחשבתם בכך שהלוויה תגרום לחילול שבת המוני?

שמעתי שגם הם הוטרדו מהסיכון העצום לחיי אדם בשל הדוחק והצפיפות הצפויים. ועובדה היא שהם אכן הפנימו שלא ייתכן להביא את כל מאות האלפים לטווח עין מהלוויה עצמה ולהשתתפות פיזית במסעה. ולכן ניאותו לשדרה בוידאו במסכי ענק לרחובות סמוכים.

ואני תוהה האם "רב חיים" שכה דאג למנוע ביטול תורה, לא היה מעדיף שחניכי הישיבות מכל רחבי הארץ יישארו בהן, ילמדו כרגיל וישתתפו בלוויה באמצעות שידורים כאלו? (כפי שאכן עשו ברשת בתיה"ס של "החינוך העצמאי")

ולסיום, אני מציע/ מבקש/ מתחנן בפניכם- אחיי החרדים והנהגתם. שבו נא לאחר ה"שבעה" ותקדישו מעט זמן לתחקיר וניתוח הארוע. כדי שבפעם הבאה בה יילך לעולמו גדול בתורה או אדמו"ר ידוע, תימצא הדרך לקיים לוויה שגם תכבד את זכרו כראוי לו, אך גם תוגבל מראש בהיקפה ובכך תמנע סיכונים מיותרים לשלום הציבור  ואף פגיעה קשה במאות אלפי אנשים, פרנסתם ואורח חייהם.

ואם יורשה לי, אוסיף כחומר למחשבה שאולי הגיעה העת עבורכם הרבנים והמובילים, להסביר לשומעי לקחכם שעד כמה שמצווה גדולה היא ללוות את המת, הרי שניתן לקיימה בדרכים רבות אחרות ולהלן זו המועדפת עליי..

ראו תמונה מהודעת ווטסאפ ששלח בשעתו הרב מתניה מנהל בית העלמין בנס ציונה: 

 

 פרטי

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה