ברגל ימין והפעם: "מחפשים את המטמון" בסלאח א דין

$(function(){setImageBanner('b9549971-f1d5-412d-a720-16eb8ecfefeb','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45931,'Image','');})

השבוע, בדיון מקדמי במשפט ראש הממשלה, נתן ביהמ"ש המחוזי בירושלים, החלטה שהייתה אמורה לפתוח את כל מהדורות החדשות. כנהוג אצלנו, מכיוון שזוהי פסיקה המסייעת להגנתו של נתניהו, הנושא הוצנע בתקשורת הממוסדת וסביר שכלל לא שמעתם עליו או ייחסתם לו חשיבות מועטה...
לכן אנחנו כאן !

פרטי

השבוע נתן בית המשפט המחוזי, בדיון מקדמי במשפט ראש הממשלה, החלטה שהייתה אמורה לפתוח את כל מהדורות החדשות. כנהוג אצלנו, מכיוון שזוהי פסיקה המסייעת להגנתו של נתניהו, הנושא הוצנע בתקשורת הממוסדת וסביר שכלל לא שמעתם עליו או ייחסתם לו חשיבות מועטה.

על מנת להבין את המשמעות של קביעת השופטים, יש לחזור לחוק יסוד: הממשלה. החוק קובע מפורשות כי לא ניתן לפתוח בחקירה נגד ראש ממשלה ללא אישור היועץ המשפטי. חוק זה נקבע הרבה לפני כהונתו של ראש הממשלה הנוכחי ומאחוריו כוונה ברורה. המחוקק חשש ממצב שבו פקידים ממונים ישתמשו בכלי החקירה והאישום העומדים לרשותם על מנת לפגוע בנבחר ציבור לתפקיד החשוב והרגיש ביותר במדינת ישראל.

כאשר עברו פרקליטי ראש הממשלה על חומרי החקירה, לאחר שחלקים גדולים ממנו הוסתרו מהם במתכוון ונמסרו להם רק לאחר התערבות בית המשפט, הם נדהמו לגלות כי רבים מחומרי החקירה הושגו בטרם נתן היועץ המשפטי לממשלה את אישורו כמתחייב בחוק היסוד. בדיעבד הסתבר להם גם שהמשטרה החלה לחקור ללא סיבה ואף ללא אישור הפרקליטות אנשים מסביבתו של ראש הממשלה, וכן לערוך "מסע דייג" שמטרתו השגת מידע מפליל על ראש הממשלה (למשל בחקירתו של מי שהיה ראש המל"ל ופוטר, עוזי ארד).

משביקשו הפרקליטים לקבל את האישור, המתחייב על פי חוק, של היועץ המשפטי למהלכי החקירה, טענה הפרקליטות שתי טענות חילופיות. בראשונה, היא טוענת, שהאישור אינו חומר חקירה שהיא חייבת למסור אלא "החלטה מנהלית" גרידא. בשני, היא טוענת שהיה אישור שכזה אלא שהוא ניתן ב"מסגרת ישיבות" ובעל פה, ואין סיבה שיינתן בכתב! הפרקליטות גם מציינת שהאישור הנ"ל ניתן בתחילת 2017, כאשר לית מאן דפליג שחקירות רבות החלו זמן רב לפני תאריך זה.

בואו נתעכב לרגע על הטענה המדהימה של הפרקליטות לגבי צורת האישור. מה שנטען הוא שהחלטה מהותית, שעלולה להשפיע על מדינה שלמה, לבטל את הכרעתם של מיליוני בוחרים, ולערער לחלוטין את שיווי המשקל הפוליטי במדינה (דבר שאכן קרה), יכולה להתקבל בניע ראש, הזזת יד או קריצה, ללא כל תיעוד מסודר במערכת!

כנראה שגם בית המשפט הנכבד הבין עד כמה טענת הפרקליטות היא אבסורדית ופסק ביום שלישי האחרון כדלקמן (ציטוט מדויק): "איננו מקבלים את עמדת המאשימה בעניין תיקי 1000, 2000 ו-4000. אנו סבורים כי עומדת לנאשם 1 הזכות הדיונית לקבלת האישורים,..., בהיותם מסמכים רלוונטים החוסים תחת "חומרי חקירה" בהתאם לחוק. אנו מורים למאשימה למסור להגנה את האישורים, בפורמט הקיים לגבי כל אחד מהם, בתוך 7 ימים."

ניתן להצדיע להחלטה האמיצה של בית המשפט ועדיין נשאלת השאלה: מדוע נזקקת הפרקליטות לשבוע? ממה נפשך, אם כפי שטענה קודם הפרקליטות, לא קיים אישור בכתב, הרי גם שנה לא תספיק, ואם הוא קיים, גם בארגונים מסורבלים כמו הפרקליטות והמשטרה אישור כזה יכול להיות מופק בלחיצת כפתור במחשב... ייתכן שנדרש שבוע על מנת "לפברק" מסמכים כאלו, ואת זאת נגלה מן הסתם בקרוב.

אין ספק שאירוע זה ממחיש את הסיבה האמיתית שלשמה דאג המחוקק, עוד בשנת 1968, להגן על נושא המשרה החשובה בישראל מפני גחמות של חוקרים ופרקליטים שאפתניים ודעתנים שעלולים לפגוע בו ובשלטון החוק.

האפיזודה הנוכחית היא רק קצה הקרחון של תיקי האלפים המתפוררים, שככל שדנים בהם, מסתבר שהם כוללים חריגות ותקלות בלתי יאומנו. לפני שבועיים, וגם זה לא קיבל את החשיפה הראויה, שלח בית המשפט המחוזי את הפרקליטות לתקן באופן משמעותי את כתב האישום (מעל 50 סעיפים) בתיק המרכזי, תיק 4000, כי הוא לא הפריד בין מעשי נתניהו לבין הקרובים אליו, כמתחייב בחוק, וכי הוא כולל אמירות כלליות רבות שמאחוריהן אין כלל עובדות וראיות כמתחייב בדין הפלילי.

את התיקונים חויבה הפרקליטות לבצע עד ה-30.12.20, אלא שכנראה המלאכה רבה וקשה, והפרקליטות, שטוענת דרך דובריה הרבים בתקשורת שנתניהו מעכב את משפטו, היא זו שביקשה דחייה במספר ימים בעצמה...

צוות ההגנה של ראש הממשלה מכין הפתעות רבות נוספות לפרקליטות עוד לפני שנגיע כלל לשלב ההוכחות, אם בכלל. נמשיך לעקוב.





 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה