ברגל ימין. והפעם- משטר ההשתקה - לקחים.

$(function(){setImageBanner('672f81e4-3189-4565-bf8e-592e676a7ec6','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45931,'Image','');})

הפעם עוסקים דן נחמן ומושיק קוברסקי בחברות הביג-טק ותהליכי העומק החברתיים-תקשורתיים המלווים את הבחירות האחרונות בארה"ב, בעיקר בשבועות האחרונים. תהליכים אלו, שאנו עדיין נמצאים בתוכם, משפיעים וישפיעו בעוצמה רבה על כל העולם כולל ישראל.
לדעתם: אין ספק שיצירת מיניסטריון האמת בדמות מארק צוקרברג מזכיר את הספר "1984" של ג'ורג' אורוול.

פרטי

ברגל ימין / 

דן נחמן / מושיק קוברסקי

רוב הקוראים כנראה אינם מודעים לתהליכי העומק החברתיים-תקשורתיים המלווים את הבחירות האחרונות בארה"ב, בעיקר בשבועות האחרונים. תהליכים אלו, שאנו עדיין נמצאים בתוכם, משפיעים וישפיעו בעוצמה רבה על כל העולם כולל ישראל.

כפי שכולם יודעים, בשנים האחרונות מרכז הכובד התקשורתי עבר מהעיתונים והטלוויזיה אל הרשתות החברתיות כגון פייסבוק, טוויטר, יוטיוב ואחרות. בעזרת הכוח שרשתות אלו נתנו לאזרח הפשוט יכול היה כל אדם להפוך לעיתונאי, לבטא את דעתו בחופשיות, ובכך ליטול את המונופול בשוק הדעות מ"יחידי סגולה" מורמים מעם. אכן, יש גם לעיתים ביקורת על כך מצד אלו שחושבים שביקורת מערכתית היא הכרח, אך במכלול השיקולים, אין ספק שגישה חדשה זו העבירה את יכולת השיפוט לקוראים תוך הסתמכות על יכולת הביקורת העצמית שלהם. במובן מסוים, המודל שנוצר של "ככר העיר" הוא הביטוי המזוקק ביותר של הדמוקרטיה.

בתחילה, חברות הביג טק שמנהלות את הרשתות החברתיות, ראו את עצמן כספק שירות בלבד. הן תפקדו  בדומה לחברת בזק שמאפשרת לאנשים לדבר בעזרתה מבלי להיות מעורבת בתוכן. כתוצאה מכך, הרשתות הפכו מהר למקום המפלט החופש הביטוי של אנשי ימין, אשר במשך שנים סבלו מהדרה תקשורתית באפיקים המסורתיים וכעת יכלו להתבטא בחופשיות.

האירוע המכונן מבחינת החברות הללו היה ב-2016, עת זכה הנשיא טראמפ בבחירות לנשיאות. טראמפ הבין מלכתחילה כי טוויטר ופייסבוק מאפשרות לו לעקוף את הזלזול והמסגור שאמצעי התקשורת המסורתיים גזרו עליו. בעזרת הרשתות הוא הצליח להגיע לקהלים רבים ולהעביר את המסרים שסייעו לו לקבל את קולותיהם.

מייד לאחר ההלם של השמאל מהניצחון המפתיע הופנה זעם אדיר כלפי חברות הביג טק על ש"סייעו" לטראמפ לנצח. החברות מצד אחד נהנו מגאות כלכליות אדירה עקב העניין שנוצר בתוכן החדש שפורסם, אך מצד שני, בעליהן, מיליארדרים פרוגרסיבים מקליפורניה, הזדהו לחלוטין עם הטענות שהופנו אליהם. הפתרון שלהן היה ליצור מנגנון של "בודקי עובדות" שבאופן לא מפתיע הורכב ברובו מארגונים פרוגרסיבים, כלומר עם נטייה לשמאל.

מנגנון זה נכנס לפעולה בכל הכוח במסע הבחירות האחרון. גם לפני כן נחסמו רבים, במיוחד אנשים עם דעות ימניות, אולם לפני הבחירות החלו הרשתות לצנזר ולהוסיף אזהרות גם לציוצים של הנשיא עצמו. גם אם לא תמיד ציוצי הנשיא צייתו לחוש הטעם הטוב, אין ספק שיצירת מיניסטריון האמת בדמות מארק צוקרברג מזכיר את הספר "1984" של ג'ורג' אורוול.

בנוסף הרשתות חסמו מידע רב שעלול היה להזיק למועמד האהוד עליהן, ביידן. הן אף הרשו לעצמן לחסום למשך שבועיים חשבון של העיתון הרביעי בגודלו בארה"ב, ה"ניו יורק פוסט" על כי פרסם מידע על המחשב של בנו של המועמד, האנטר. סתימת פיות אגרסיבית ביותר.

לאחר ההפסד של טראמפ בבחירות, שגם עליו אפשר לכתוב רבות, הרשתות הפכו לנחושות עוד יותר לדכא את חופש הדיבור. נקודת השבר קרתה לפני כשבועיים כאשר בעקבות האירועים בגבעת הקפיטול נחסם לצמיתות חשבונו של נשיא ארה"ב, תוך כדי כהונתו! לצלילי מחיאות הכפיים של "שוחרי הדמוקרטיה וחופש הביטוי" משמאל יצאו הרשתות למסע צייד כנגד תומכי ימין. עשרות אלפי חשבונות נחסמו, מיליוני פוסטים וציוצים נמחקו, כולם מצד ימין של המפה.

והשערורייה המשיכה. כאשר משתמשי טוויטר הימניים נהרו בהמוניהן לרשת החברתית המתחרה פארלר, הורידו גוגל ואפל את האפליקציה מהחנויות שלהם ולא זו אף זו: אמזון, שהיא ספקית שירותי הענן הגדולה בעולם (אם כי לא היחידה), חסמה את הגישה לשרתים של הרשת. צעדים חסרי תקדים אלו של צנזורה גורמים לתרעומת עצומה בקרב יותר ממחצית אזרחי ארה"ב והתוצאה תהיה, ללא כל ספק, התפתחות של אלטרנטיבות ימניות. את ההשלכות רואים כבר בירידה בשווי החברות. טוויטר הפסידה כ-20% משוויה בחודש האחרון בלבד ופייסבוק הפסידה 10% (כ-70 מיליארד דולר...). גם אם מחיר המנייה יטפס בחזרה, אין ספק שקורים פה תהליכים בלתי הפיכים שהחברות עוד תצטערנה עליהם.

גם בישראל יש בחוגי השמאל רבים שמריעים לצנזורה וסתימת הפיות. הם כמובן ממסגרים זאת בקריאה הפאבלובית למיגור ההסתה, אלא שמדובר במלחמה על חופש הדעות. ניצני סתימת הפיות נראו כבר בכתוביות המגוחכות של "בדיקת עובדות" לדברי ראש הממשלה שניסה ערוץ 13 להציג בזמן מסיבת העיתונאים. אירוע מביש זה פגע בעיקר באמינות הערוץ כאשר מייד הגיעו בודקי העובדות מהצד השני והעמידו אותם במקומם. אולם אפשר לצפות שהשמאל שאין לו שום דעה מגובשת בשום נושא חוץ מהשנאה לנתניהו יעשה הכול כדי לבטל את הדעות המוצקות של הצד השני...

אנחנו נמצאים בעיצומו של האירוע ועדיין איננו יודעים כיצד הוא יתפתח. אנחנו בימין מאמינים כי יש להתייחס לאנשים כאל יצורים תבוניים, בעלי שיקול דעת, אשר זכאים לשמוע את מכלול הדעות ולהחליט. הימין לא ייתן למשטר הצנזורה וסתימת הפיות של השמאל לשלוט. במערכת הבחירות הקרובה יש לשמור על חופש ביטוי מלא ברשתות החברתיות, הן מימין והן משמאל, ויחליט העם.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה