"ברגל ימין" על "בית הקלפים" ברחוב סלאח א דין

$(function(){})

דן נחמן ומושיק קוברסקי חוזרים לזירה !
והפעם בניתוח של הנעשה בפרקליטות, על רקע חשיפת ההקלטה של מנדלבליט, מנקודת ראותם כמובן..

פרטי

כשישבנו בתחילת השבוע ותכננו להמשיך את הכתבה הארוכה משבוע שעבר על תיקי נתניהו, לא צפינו עד כמה המציאות תעלה על כל דמיון. רצינו לענות לשאלות שתמיד עולות כשדנים על התיקים, שאלות מסביב לעניין, שלא יורדות לפרטים עצמם, ואז נחשף, לאזני כל בית ישראל בשמונה בערב, בית הקלפים של סלאח א-דין (הקלטות מנדלבליט כנגד שי ניצן כפי שהביא עמית סגל). מסתבר שדווקא היועץ המשפטי, ראש מערך התביעה, סבר כי מתבצעת תפירת תיקים כנגדו וכי שי ניצן (ה"מניאק" לדבריו) מחזיק אותו בגרונו ולא סוגר לו את התיק. השמועות על כך היו ידועות אצלנו בימין זמן רב, והשבוע הן קיבלו חיזוק משמעותי מפי המעורב עצמו.

אז בואו נתחיל.

  • שאלה: האם יכול להיות שכל המערכת התגייסה נגד נתניהו? המשטרה, הפרקליטות, היועמ"ש?

  • תשובה: כן!!! אלו מערכות הירארכיות וברגע שהעומד בראשן מעוניין בכיוון כלשהו, המערכת מתיישרת מאחוריו. מאז נכנס לחיים הפוליטיים בתחילת שנות ה-90, נתניהו הוא האויב של האליטות: הממסד התקשורתי, האקדמי, האמנותי והמשפטי. השנאה רק גברה עם רצח רבין והניצחון על פרס בשנת 1996 והפכה לאובססיה בשנת 2009 משחזר לראשות הממשלה.
    באקלים התקשורתי בישראל, כאשר לבעלי דעות שמאל באולפנים יש עדיין רוב מאסיבי, יודע כל בכיר בשירות הציבורי כי יתוגמל בכותרות ענק אוהדות אם רק ייצא כנגד ראש הממשלה ומדיניותו, בגלוי (ראיונות) או בסתר (הדלפות). בנוסף, קשה להפריז בתחושת הכוח המשכרת של פרקליט או חוקר שיש לו את היכולת לתבוע את הנבחר מספר אחד. זה אכן לא בהכרח עניין של שמאל או ימין אלא טיבו של כל אדם שמחפש את הכבוד והכוח, ודיברנו על כך במאמרנו "החזירו את הריבונות לעם" לפני כשלושה שבועות.

  • שאלה: הרי הוא זה שמינה את המפכ"ל, את היועמ"ש! אלו אנשים שלו! עכשיו גם הם נגדו?

  • תשובה: מאז שאומצו מסקנות ועדת שמגר לגבי היועץ המשפטי, לראש הממשלה אין כמעט שליטה על מינוי או הדחת יועמ"ש או פרקליט מדינה. ועדת איתור עצמאית מסננת את המועמדים ומנדלבליט הוצב על ידה כמועמד יחיד למשרה. המקרה של רוני אלשיך שונה – הוא נכנס כמעין מועמד פשרה לאחר שמועמדותו של גל הירש סוכלה ע"י הפרקליטות ובכירי המשטרה. אלשיך הבין, לאחר סדרת חינוך תקשורתית מזורזת, שאם חפץ חיים הוא, עליו להתמסר לתקשורת ולתת לה את ראשו של נתניהו על מגש של הדלפות. אלשיך וקציניו פיזרו האשמות חסרות יסוד כאילו ראש הממשלה עוקב אחריהם ואין ספק שנתנו גם ליצרים אישיים להוביל אותם.

  • שאלה: הרי נתניהו אמר על אולמרט שראש ממשלה בחקירות צריך להתפטר! למה הוא לא נוהג בצורה דומה לאולמרט?

  • תשובה: ההבדל הגדול הוא שאולמרט, בעת שהתפטר לאחר מלחמת לבנון השנייה, זכה ל-3% אמון בציבור בלבד! שותפיו לקואליציה, ברק ולבני (ממלאת מקומו), דאגו להדיחו וממשלתו איבדה את הרוב בכנסת. אולמרט עצמו "התגאה" בכך שהוא "לא ראש ממשלה פופולרי". נתניהו, לעומת זאת, הוא עדיין הפופולרי ביותר בציבור לתפקיד ראש הממשלה. ומדוע קרא נתניהו לאולמרט להתפטר? כי אולמרט, על מנת להציל את עורו, היה מוכן לוותר על ירושלים לפלסטינים ועל רמת הגולן לאסד. נזכור גם שהחשדות בהן נחקר אולמרט כללו מעטפות רבות של כסף מזומן, דבר שנתניהו מעולם לא נחשד בו.

  • שאלה: האם כדי להציל את עורו נתניהו מוכן להרוס את מערכת אכיפת החוק? אין לו בושה?

  • תשובה: אם יש לנו ביקורת על נתניהו היא על העובדה שבמשך שנים ארוכות הוא לא טיפל בחוליי המערכת. כולנו נחשפנו השבוע להקלטות המזעזעות המלמדות שלא מלאכים צחורי כנף יושבים בפרקליטות אלא אנשים יצריים שלא בוחלים בסחיטה ובתפירת תיקים כדי לשמור על כוחם הבלתי מבוקר. כנראה שנדרש היה ששכרון הכוח שלהם יביא אותם עד כדי ניסיון הדחתו של נתניהו והמצאת כתבי אישום מופרכים כדי שתומכי נתניהו יתעוררו, יחזירו מלחמה שערה, ויציגו לציבור את חוליי המערכת.
    עד השנים האחרונות, התלות של הנבחרים בתקשורת הממוסדת הייתה מוחלטת. בעידן הרשתות החברתיות, כל גולש הוא תחנת שידור קטנה והמוני גולשים, שעוולות המערכת מקפיצות אותם, חושפים ברבים את ערוותה. במקרים רבים, נתניהו אינו יוזם את הפרסומים על המערכת אלא שומע אותם יחד עם כולנו.

  • שאלה: למה נתניהו כל הזמן מעכב את משפטו? אם הוא זכאי, שילך למשפט ויוכיח את חפותו.

  • תשובה: הפור נפל, וההליכים המשפטיים החלו. אלא שמתברר, עוד טרם הדיון בנושאים עצמם, שהפרקליטות והמשטרה עוברים על החוק והנהלים, משמיטים חומרי חקירה מההגנה, לעיתים גם מזייפים אותם, מעלימים ראיות, מסתירים תמלילי חקירה, ועל כל אלו דיברנו בשבוע שעבר. פרקליטי נתניהו ואלוביץ' דורשים, ובצדק, משפט הוגן על פי כל החוקים והנהלים. כנראה שגם בית המשפט הבין זאת, ודחה את הדיונים עד שהפרקליטות תענה על כל העיוותים שנחשפו ותספק את כל החומר. צפו שגם בהמשך נגלה כי התיקים נתפרו בצורה גסה וכנראה ייפרמו.

  • שאלה: אבל, בסופו של דבר, יש כתב אישום נגד ראש ממשלה! הרי זה מצב בלתי נתפס! היית מגייס מורה או מנהל בחברה עם כתב אישום?

  • תשובה: דווקא המחוקק צפה מצב כזה מתוך הבנתם של הנבחרים כי ראש ממשלה הוא האדם המאוים ביותר במדינה, לא רק ביטחונית אלא גם משפטית. מתוך צפי פני עתיד שייתכן וגורמים משפטיים יערבו שיקולים פוליטיים במעשיהם, המחוקק (הכנסת) קבע שראש ממשלה יוכל לכהן עד פסק דין חלוט. הרוח החיה בחוק זה היה באופן מפתיע שר המשפטים טומי לפיד ז"ל (אביו של יאיר). אין ספק, שצדקתו של החוק בהירה מתמיד כאשר אנו רואים שכל המערכת התגייסה על מנת לדרוך על בחירת העם ולהדיח את נתניהו. מעולם לא השקיעה מערכת המשפט משאבים כספיים כה רבים כמו במקרה של ניסיון ההדחה של ראש הממשלה הנוכחי. כ-250 מיליון שקלים הושקעו בחקירות חובקות עולם, מאות חוקרים ופרקליטים היו מעורבים בהן. ובנוסף היועץ המשפטי לממשלה, שבכובעו השני הוא גם התובע הכללי (שערורייה בפני עצמה), עושה ככל שביכולתו על מנת להקשות על ראש הממשלה לגייס מימון פרטי להגנתו ואף מגדיל עשות בכך שהוא מאיים עליו באופן לא חוקי בנבצרות! אין ספק שבמצב זה החוק המאפשר לראש הממשלה להמשיך לכהן במקביל למשפטו (כמובן, כל זמן שהכנסת, נציגת הציבור, מאפשרת לו זאת) הוא חוק ראוי ששומר על הדמוקרטיה.

לסיכום, הערכתנו היא (והכל לכאורה בלבד) שמטרת הרדיפה האובססיבית אחרי נתניהו (19 חקירות ובדיקות עד היום שרובן הסתיימו בלא כלום ו-3 מתבררות היום) הייתה להביא לכך שימאס בתפקיד מיוזמתו ויפרוש או שהעם ימאס בו ויבחר באלטרנטיבה. למגינת לבה של המערכת שני הדברים לא קרו. נתניהו כנראה חזק יותר והעם חכם יותר ממה שציפו. התוצאה היא שבפוקר המשפטי, הפרקליטות נאלצת כעת לגלות את קלפיה שנראה, לכל מי שבקיא בפרטים, שהם עלובים למדי. השבוע גם נוכחנו שמי שמחזיק בהם רחוק מלהיות מודל לחיקוי.

נמשיך לעקוב.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה