בתום השביתה: העובדים הסוציאליים סוף סוף נושמים לרווחה.

$(function(){setImageBanner('51269e69-b277-448d-b070-3b863cf3e366','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,45931,'Image','');})

מסכמת: סגנית רה"ע ומחזיקת תיק הרווחה

סמדר אהרוני

המציעה: את השם "האגף לשרותים חברתיים" יש להחליף ל"האגף לביטחון חברתי" !

יחצ

תמו שישה עשר ימי שביתה של העובדים הסוציאליים ששבתו תחת הכותרת "נושמים לרווחה" .

 שישה עשר ימים בהם בחרו לא לקבל שכר במתכונתו הנוכחית. שישה עשר ימים בהם פעלו באמונה כי יש לתקן את שכרם, לאלתר.

 שישה עשר ימי שביתה שבסופם הניבו את התוצאה המיוחלת, תוצאה שתעניק לעובדים הסוציאליים אפשרות לנשום לרווחה.

הם עובדים עם האוכלוסייה הכי קשה. הם נחשפים לחיים של אנשים, שהחיים לא חייכו אליהם. הם נחשפים לעוולות נוראיות בחברה. הם עובדים עם מסה קריטית של פונים, במגוון נושאים. כולם דחופים. ומאידך – תקציב מוגבל.  וביחס הפוך למשאבים שעומדים לרשותם, הם עושים את עבודתם עם תחושת שליחות ואחריות רבה.

שנים של פעילות עם עובדי אגף הרווחה והשירותים החברתיים, העניקו לי צוהר להתבונן בעבודתם המקצועית והמסורה. עבודה מלאה דילמות. דילמות הנוגעות בקצות העצבים של החברה. דילמות הרות גורל, שמסתכמות בלהיות או לחדול. ולא, זו לא הגזמה. כשעוסקים בדיני נפשות, משמעותן הצלת חיים. אט אט, בשקט בשקט הם מטפלים בעוד ועוד מקרים קשים ומורכבים.

 ואני? אני שמקבלת פניות מתושבים מוכרים וחדשים,  גאה בצוות העובדים החברתיים. אני שותפה מלאה לתחושותיהם. כך, אני גאה בהצלחות שלהם מחד, ומנגד- מזילה דמעה אם לאו. כן, אם להיות נאמנים למציאות, גם זה קורה. לעיתים אתה רוצה משהו עבור מישהו. אותו אדם נמצא כל כך עמוק בבעיה, שאינו מצליח לראות את האור וצריך למשוך אותו מתוך מערבולת עצמית. מורכבת, מסובכת ומסוכנת. לעיתים אתה רוצה משהו עבור מישהו. אך היד קצרה מלהושיע.

פעם, כשמדינת ישראל עוד היתה בחיתוליה, האגף הזה, נשא בגאווה את השם: רווחה. היה זה כשמדינת ישראל כולה, קמה מתוך עפר, עם אמצעים דלילים של  פליטים מעוטי יכולת, אך עם לבבות אמיצים וראשים פוריים ברעיונות. והצלחנו. לפחות לכמה עשורים. לימים, הוסב שמו של האגף, לאגף לשירותים חברתיים. זו לא רק סמנטיקה. הכוונה היתה לאפשר לפונים שונים מתוך קשת רחבה של בעיות חברתיות, לדעת כי ניתן.

כשפרצה השביתה, נסעתי עם העובדים הסוציאליים להפגנה בירושלים, לאות סולידריות. מתוך אמונה בצדקת דרכם.

במהלך ההפגנה, כתבתי את הדברים הבאים:

להיות עובד.ת סוציאלי – זה לקבל אנשים במשבר. להקשיב להם. להיות אמפתי. לקשר עם גורמים רלוונטיים, ולשפר את עמדת הפונים. כי מרגע שפנו אליך, הפכת שותף לחיים.

להיות עובד.ת סוציאלי – זה לדעת שבחרו בך להיות אוזן קשבת. לפעמים זה לקבל שיחות טלפון בערבים או בלילות. כי דוקא אז דברים קורים. קשים. מסוכנים.

להיות עובד.ת סוציאלי- זה לדאוג לאוכלוסייה המבוגרת. להיות בקשר טלפוני. לעודד. להביא ארוחות. לדחוף לפעילויות קהילתיות. להתעדכן במצב הרפואי. כי בשבילך הקשישים הם עוד סבא וסבתא שלך.

להיות עובד.ת סוציאלי – זה לדאוג לפעילות קהילתית מותאמת וענפה. שתהיה מסובסדת, קרובה ונגישה.  

להיות עובד.ת סוציאלי- זה לעבוד עם האוכלוסייה הקשישה, או עם ילדים בסיכון, עם נשים במעגל האלימות, עם אוכלוסיות מוחלשות מכל המינים, או ילדים עם צרכים מיוחדים. ולדעת שכולללם צריכים. וכוללללם מיוחדים.  

להיות עובד.ת סוציאלי – זה להיות בקו הראשון. בחזית. לספוג את כל האש. מתוך הבנה כי מאחורי כל התקפה, מסתתרת נפש פצועה שמשוועת לעזרה. וכל מה שאתה רוצה, זה להוציא אותם מחוזקים לעולם.

איכשהו, במדינה שהוקמה כמדינת רווחה- נשכח הפלח החשוב הזה עוס"ים. המשכורות הנמוכות, שעות העסקה מועטות בפועל, צפיפות ואי פרטיות בחדרים – כל אלו חוברים לתנאי העסקה, שאותי באופן אישי – מביכים.

כממונה על תיק הרווחה, אני מלווה את עשייתם המרובה. צופה בהערכה מלאה בגלגלי ההצלה של החברה שלנו – וליבי נצבט.

באותה הפגנה, מישהו מאחורי, עודד אותי בדחיפה קלה לבמה. אמנם, לא נערכתי מראש, אך מי שמכיר אותי יודע – שקשה למצוא אותי ללא מילים. שם, בתוך כל ההמולה, התגבש לו צירוף מילים חדש שהגיתי. האגף לביטחון חברתי.

דוקא אז, התגבשה בי התובנה, כי העובדים הסוציאליים הם הביטחון הסוציאלי של המדינה. בלי ביטחון סוציאלי אין מדינה. אין אזרחים. העובדים האלה הם חוסנה של החברה שלנו. ואם בשמות עסקינן – המשרד לביטחון חברתי – כך, ראוי בעיני לקרוא לאגף.

סיכומו של דבר, אני שמחה שהעירייה כולה עמדה לצידם, ובראשם ראש העיר שמואל בוקסר ששלח מכתב לראש הממשלה ולשרים הנוגעים בדבר שיתמכו  במאבק חשוב זה.

וסוף סוף הם "נושמים לרווחה".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה