ד"ר רועי צזנה בא חשבון עם חובבי הקונספירציות. מכחישי הקורונה ומתנגדי החיסונים..

$(function(){})

מתוך: המדריך לעתיד – הבלוג של ד"ר רועי צזנה, העוסק בעתיד, היסטוריה, מדע וטכנולוגיה.

מה שלומך, חבר שכחן שלי?
"לפני שנה, כשהנגיף התחיל להתפשט, הזהרת אותי שאסור לי להאמין כמו כבש בכל מה שאומרים לי. שהנגיף אינו מה שאומרים שהוא. שמישהו מנסה לעשות עלינו עסק.
עכשיו, שנה שלמה אחרי שהנגיף הגיע לישראל, יש לנו סוף-סוף תשובות לכל הספקות שהעלית. וחבר שכחן שלי – נראה לי ששכחת את כל מה שאמרת לאורך כל אותה שנה..."

פרטי

ד"ר רועי צזנה הוא אינטלקטואל ציבורי וחוקר עתידים מוכר בישראל ובעולם. הוא חוקר במרכז למחקר סייבר בינתחומי ע"ש בלווטניק באוניברסיטת תל אביב, ומשויך ליוזמה לרובוטיקה ממוקדת-אנוש באוניברסיטת בראון ברוד איילנד. הוא פרופסור אורח באוניברסיטת שאקרים בקזחסטן, ומוזמן תכופות להרצאות אודות העתיד מסביב לעולם.

הוא מייעץ לגופים ולחברות רבים, כגון מרכז פרס, כנסת ישראל, Obvislim, Matchpool ואחרים. בנוסף הוא פועל כאנליסט בכיר בחברת ויקיסטראט לייעוץ בכוח ההמונים.

ספרו הראשון של ד"ר צזנה – "המדריך לעתיד" – הפך לרב-מכר וריכז את תשומת לב הציבור בעתיד ובדרך בה ישפיעו הטכנולוגיות על החברה. בימים אלו הוא מוציא את ספרו השני – "השולטים בעתיד" – העוסק בשלטון בעתיד ובחלוקת הכוח בין הממשלה, התעשייה והציבור, בהוצאת כינרת זמורה דביר.

--------------------------------------------------------------

מה שלומך, חבר שכחן שלי?

לפני שנה, כשהנגיף התחיל להתפשט, הזהרת אותי שאסור לי להאמין כמו כבש בכל מה שאומרים לי. שהנגיף אינו מה שאומרים שהוא. שמישהו מנסה לעשות עלינו עסק.

עכשיו, שנה שלמה אחרי שהנגיף הגיע לישראל, יש לנו סוף-סוף תשובות לכל הספקות שהעלית. וחבר שכחן שלי – נראה לי ששכחת את כל מה שאמרת לאורך כל אותה שנה.

בהתחלה, כשרק התחיל הנגיף להתפשט, אמרת שזו רק "שפעת עם יחסי ציבור"[1]. שנה מאוחר יותר, יותר מ- 3.5 מיליון בני-אדם בכל העולם מתו מנגיף הקורונה[2]. בתור השוואה, השפעת הורגת בשנה ממוצעת בערך עשירית ממספר המתים שגבה נגיף הקורונה… וזה עוד כשכולנו היינו סגורים בבתים כדי למנוע ממנו להתפשט[3].

אבל הנה הדבר המוזר: אתה מעולם לא הכרת בטעות הזו שלך. שכחת ממנה לגמרי. וזה מבלבל אותי. איך אפשר לשכוח דבר כזה? הרי אם העולם היה מקשיב לך, היינו מגיעים לאסון גדול בהרבה!

וזוהי רק ההתחלה.

אמרת שכדאי לתת לכולם להגיע לעמידות עדר. שהכל יהיה בסדר. נדהמת שאף אחד לא מבין כמה העניין פשוט. אלא שאנחנו יודעים עכשיו על תופעת ה- long covid שמשאירה את אותותיה בחלק מהחולים ומקשה עליהם לתפקד בחיי היומיום. אם היינו נוקטים לפי העצה שלך, היו לנו עכשיו בישראל הרבה מאד אנשים עם נזק כרוני לריאות, ללב ולמוח[4] [5]. ובכל מקרה, עכשיו שהזנים החדשים מתחילים לצוץ, אנחנו מתחילים לראות ערים כמו מנאוס בברזיל שפיתחו עמידות עדר… ועכשיו מתחילות לסבול מהמגפה מחדש [6], אחרי שעמידות העדר דעכה, או שהזנים החדשים (שאפשר היה בהחלט לחזות שיצוצו כתוצאה ממספר ההדבקות העצום) מדביקים מחדש את האוכלוסייה.

אבל אתה אף פעם לא אמרת – "סליחה, טעיתי". שכחת שבכלל קידמת את הנושא, והמשכת הלאה.

אמרת שכדאי להיות כמו שבדיה. צחקת על ניו-זילנד עם הסגר המוגזם שלה. אבל בדצמבר האחרון הודו ראש הממשלה ומלך שבדיה שעשו טעות גדולה ושהגישה של שבדיה לנגיף "נכשלה" [7] [8]. שבדיה אפילו העבירה ממש בינואר חוק חדש שמאפשר לה לסגור כמעט את כל המדינה [9]. כלומר, סגר. בינתיים, ניו-זילנד לקחה ברצינות את הנגיף ועשתה סגר של שבעה שבועות כדי להתמודד איתו. ושם הנגיף נעצר לחלוטין. במדינה של חמישה מיליון בני-אדם, מתו רק 25 מנגיף הקורונה [10].

איך שכחת? איך שכחת שקראת ללמוד משבדיה, וגרמת למאות-אלפי ישראלים לחשוב שהנגיף אינו באמת מסוכן? איך שכחת שההמלצות שלך סיפקו תחמושת לכל הפוליטיקאים שדחפו לקיים עסקים כרגיל מיד עם תום הסגר הראשון והשני… ותראה איפה אנחנו היום.

מודה ועוזב – ירוחם, נכון? אבל איך אתה יכול להודות, אם אתה שוכח ומיד מזנק לטעויות הבאות שלך?

אמרת שאין תמותה עודפת, והבאת כל מיני נתונים על 2020, שגוזמו בדיוק בצורה הנכונה כדי לתמוך בטענות שלך. היום כבר ברור שיש תמותה עודפת בעולם, ושהיא תואמת לחודשים בהם הנגיף התפשט בכל מדינה.

אמרת שהחיסון יגרום לתופעות לוואי קשות. בינתיים חוסנו כבר יותר מתשעים מיליון בני-אדם, והכל סבבה. כן, יש מקרה אחד למיליון שאי אפשר להסביר, כצפוי מכל חיסון. אבל בכל שאר הפעמים בהן מתגלות תופעות לוואי, הן קלות וחולפות תוך מספר ימים.

טענת שביל גייטס רוצה להשתיל בנו צ'יפים. הראיתי לך בדיוק איך תיאוריית הקונספירציה הזו התפתחה ממחשבה מוזרה בפורום Reddit, התגלגלה לסרטון יוטיוב בלי שום ראיות, ומשם זינקה לטוויטר ועברה אבולוציה מהירה, בלי שמץ של ראיה באף שלב בדרך.

לא היה אכפת לך. בכל פעם שרעיון אחר ששיווקת הופרך, אתה שכחת ממנו והמשכת הלאה, עם עוד קונספירציה מטורפת, עוד תלונה על כמה שכולם טפשים, עוד מחמאה לעצמך – כי רק אתה החכם היחידי שרואה את הדברים נכונה… ושוכח את כל הטעויות שעשית בדרך.

בינתיים כל התיאוריות שלך מופרכות פעם אחר פעם, וכל הרעיונות המוזרים שאתה סופג מיוטיוב ומאתרי קונספירציות מתגלים כשקריים או מוטעים. ושוב ושוב אתה שוכח, ממשיך להאמין לשטויות שהם משווקים לך, וממשיך ומנסה למכור אותם גם לנו. ועל הדרך, גם קורא לנו כבשים שמאמינים לכל דבר שמספרים להם.

אז אני כאן, חבר שכחן שלי, כדי להזכיר לך את כל הפעמים שטעית. כדי שאתה – וגם אני – נזכור את כל תחזיות השווא, את כל הפרשנויות שלא התאמתו, את כל ההמלצות שלך שהיו מובילות לאסון.

רוצה לשתף אותי בעוד תיאוריות קונספירציה? בעוד רעיונות מוזרים על ממשלות העולם שפועלות כולן נגדנו? בעוד הבהלות חסרות-ביסוס על החיסון? בעוד הסבר על כמה שהעולם כולו טועה – ורק אתה צודק?

בכיף, חבר, בכיף. אבל קודם, לפני כל דיון חדש שאתה נכנס אליו, אני רק רוצה שתתוודה שטעית, טעית והטעית.

לא? לא מוכן? מעולם לא טעית?

טוב, כבר סיכמנו שאתה החבר השכחן שלי.


המקור לתמונה: טוויטר, Erel Buchinsky

[1] https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001322593

[2] https://www.ynet.co.il/health/article/r1oqxZEeu

[3] https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/influenza-(seasonal)

[4] https://www.nature.com/articles/d41586-020-02598-6

[5] https://www.nature.com/articles/d41586-020-02599-5

[6] https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00183-5/fulltext

[7] https://www.bbc.com/news/world-europe-55347021

[8] https://www.theguardian.com/world/2020/dec/15/swedish-pm-says-officials-misjudged-power-of-covid-resurgence

[9] https://www.thelocal.se/20201222/explained-what-you-need-to-know-about-swedens-pandemic-law

[10] https://www.health.govt.nz/our-work/diseases-and-conditions/covid-19-novel-coronavirus/covid-19-data-and-statistics/covid-19-current-cases

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה