האזרח ג. כותב על: עבדות מודרנית. ברוכים הבאים לפייסלנד

$(function(){setImageBanner('6fffccba-2258-4bc1-956e-905f00b9db5a','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45931,'Image','');})

היועץ התקשורתי המוכר היטב בנס ציונה, גילי כהן, בטור מעניין:
מהפכת הרשתות החברתיות - מזכירה לו כיצד פעמים רבות בהיסטוריה, בסופו של דבר, מהפכות אזרחיות שבקשו להשתחרר משלטונם של דיקטטורים אפלים, גרמו לעליית דיקטטורים גרועים יותר...
ומה הקשר לפייסבוק, טויטר וכו' - קיראו:

פרטי

 פעמים רבות בהיסטוריה, בסופו של דבר, מהפכות אזרחיות שבקשו להשתחרר משלטונם של דיקטטורים אפלים, גרמו לעליית דיקטטורים גרועים יותר. כך היה בקומוניזם, בפשיזם, במאואיזם ובמהפכות. החל מקובה במהפכה של פידל וצ'ה גאווארה ועד לאחים המוסלמים והאביב הערבי.

כך, בתקווה גדולה, החלה מהפכת הרשתות החברתיות שהעניקו לציבור שחרור מצנזורות עיתונאיות, מאג'נדות, מעריכה מגמתית ואפשרו שיח שנטרל את שליטתם רבת השנים של בעלי ההון וגורמי השלטון במסרים המגיעים לציבור הרחב.

פוליטיקאים ואישי ציבור ניצלו את הפלטפורמות החדשות, עקפו את התקשורת ופנו ישירות לציבור, מותגים מסחריים חתכו את שרשרת השיווק ודלגו מעל כלי התקשורת המסורתיים ודברו ישירות עם הצרכנים.

אך אט אט התברר לנו, כי מה שהתחיל כאתר של חנון בהרווארד ללא מודל עיסקי ברור, המשיך כסטארט אפ מרדני שאתגר את המדיה המסורתית וביקש "לחבר אנשים", הפך למפלצת כלכלית דורסנית שהצמיחה דיקטטור וצנזור גדול יותר מכל כלי התקשורת גם יחד.

בעוד כלי התקשורת ביקשו לשווק את דעותיהם ולשכנע את הציבור בנכונותם, הרי שבמקרה של פייסלנד אין דיון כלל, יש פשוט מחיקה מיידית של הדעות שאינן מקובלות על האלגוריתם ולעיתים אף העלמה של האדם כמו בגולגים הסובייטים ומחיקתו משל היה זבוב טורדני.

בפייסלנד אין דמוקרטיה ואי אפשר להגיש תלונה לוועדת האתיקה ובמוקד התלונות לאנשים הפשוטים (לחברות יש אנשי קשר בפייסבוק) אין אנשים, או פרצופים, אלא רק אימיילים או מסנג'רים קרים ומרוחקים.

האלגוריתם של פייסלנד לא רק ינהל  צנזורה מילולית שתקבע באלו מילים לא תשתמשו, הוא גם יקבע אלו פוסטים תוכלו לקדם ואלו פשוט יסורבו ללא נימוק ברור וללא יכולת ערעור אמיתית. ההתנהלות בפייסלנד מזכירה את פראג של קפקא בספרו "המשפט" ומעוררת הזדהות מחודשת עם תחושתיו של יוזף ק. אודות מערכת המשפט מולה הוא עומד, כאשר לדידה לאדם עומדת זכות האשמה ולא זכות החפות והכל- כולל זהות השופטים נשמר בסודיות גם מהנאשם עצמו.

כל מי שזהותו נמחקה, נשלח לגלות לתקופה מוגבלת, ננזף על ידי האח הגדול, דעותיו צונזרו, קיבל הודעה כי הוא נמצא במעקב ובפעם הבאה הוא ישלח לסיביר, כל מי שזכה "להבדק" על ידי צוות המומחים "הבלתי תלוי" והאנונימי של פייסלנד שקבע האם דעתו לגיטימים או אם לאו.

כל מי שהחליט להשאר אזרח פייסלנד ולא לעזוב את הבית והחברים שלו בתנאי שיאשר פלישה מסיבית לפרטיות שלו, מבין עכשיו מהי דיקטטורה מודרנית, וכיצד כולנו עובדים על מנת לייצר תוכן לרשת שאינה מייצרת כלום בעצמה והיא מרוויחה מלחם חוקם של אנשים מוכשרים מרחבי העולם.

רשת העכביש הזו לא רק שהיא אינה משלמת ליוצרי התוכן על עבודתם, אלא בכסף שהיא מרוויחה על גבי שעות העבודה שלהם בהזנת ויציאת תוכן, היא משכללת את האלגוריתם ואת מערכות הבינה המלאכותית על מנת ישלטו ביוצרים ובנתינים בצורה יעילה וזולה יותר, יגביר את תפוקתם ויצמצם את חירותם הבאה לידי ביטוי בחופש הדיבור וחופש המחשבה ובחופש המידע.

כן מסתבר שהכנסנו את עצמנו לעבדות מרצון וכולנו בונים פירמדות ומבני תוכן מונומנטאליים המפארים שליט יחיד המצר את צעדינו ושולט בחירותנו ומרוויח מכך שליטה עצומה והרבה...מאוד....כסף.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה