האם מחירי התוצרת החקלאית אכן כה גבוהים ומדוע ? עובדות, פילוסופיה ודמגוגיה...

$(function(){setImageBanner('65bc465a-21a2-49b9-8e94-76eb233c39fe','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45931,'Image','');})

בסיפור הזה אין "טובים ורעים" רק שילוב של פגעי טבע ושוק חופשי מול שקרנים מוצלחים יותר ופחות... ובעיקר תוכניות טלויזיה שטחיות המלבות אש משיקולי רייטינג.
אסור להתיר יבוא חופשי של תוצרת חקלאית טריה ללא הגבלה.
כך סבור אבי בן דוד שגם מנמק ואפילו יצא לצלם מחירים, אקראית.

פרטי

לקוראי המדור:

ראשית, התמונות שבכותרת צולמו היום בסופר "יוחננוף" בצומת בילו.  בחרתי לצלם שם כי יוחננוף כמעט מעולם לא פירסמו אצלנו באתר ובעיתון קודם לכן, להבדיל מרשתות פרטיות אחרות וזולות אף הן, כמו ויקטורי וברקת, כך שאין ולו צל של שיקול לא ענייני מצידי. 

מעבר לכך, לא ערכתי השוואה בכמה סניפים שלהם ובוודאי לא אצל רשתות אחרות. ייתכן גם ובימי שני המחירים זולים יותר. לא יודע ולא בדיוק מעניין אותי. כי  זו בסה"כ תמונת מצב שנועדה להראות את המחירים כהווייתם היום ולהוכיח כי לא חייבים להאמין לטלויזיה... וכי אם בתחום הפירות מסתפקים במנגו ב10 ש"ח לק"ג בסה"כ. או בתפוחי עץ, בננות ואבטיח ומוותרים על אפרסק או שזיף לתקופה מסויימת, המחירים ממש לא נוראים... ובירקות? שיפטו בעצמכם. עגבניה, מלפפון, פלפל, חסה, בצל, גזר, תפוח אדמה וסלק- כולם פלוס מינוס במחירים הרגילים וחלקם אף עולים מתחת ל5 ש"ח לק"ג. 

ועתה לנושא עצמו. 

כל צרכן תקשורת אלקטרונית בארץ אמור לאחרונה להאמין שמחירי הפירות והירקות כולם כמעט יותר מאשר הוכפלו ולכן יוקר המחיה שלנו כמוהו כמותם, המריא לשחקים.. 

בעקבות כך מיהר שר האוצר הבכלל לא פופוליסט (...) ליברמן, לנער את האבק משלל תוכניות הרפורמה בחקלאות והכי חשוב מבחינת מחיאות הכפיים..- לאפשר יבוא מתחרה של פירות ירקות וביצים. 

הנושא מורכב ורפורמה נדרשת, אבל לא בשליפה ובטח לא בלי להבטיח את קיומה של החקלאות בישראל כמרכיב חיוני במשק ובחברה. מעבר לכך, לדעתי היבוא החופשי והרוחבי, להבדיל מהנקודתי לעת מחסור, של תוצרת חקלאית טריה הינו משגה טוטאלי גם כלכלית ולא יביא להורדת מחירים לאורך זמן, בעוד נזקיו רבים מספור. 

לא ארחיב כאן בנושא הרפורמות הדורש העמקה ורק אשוב לבעיית המחירים, כרגע ואומר שכל המהומה החלה בעקבות יוזמה של תוכניות טלויזיה "צרכניות" שכאשר אינן עוסקות בפירסומת כמעט גלויה, הן חובשות את כובע הלוחם בטייקונים ומספרים לנו סיפורים ואגדות ומנפחים ומעוותים נתונים, כאשר הם מתמקדים בעיקר ברשתות הגדולות ומתעלמות מאלפי המתווכים, אנשי השווקים הסיטונאיים ועוד יצרני הון שחור למכביר..

כי אכן היה הקיץ משבר ייצור עונתי בענפי הפירות, נשירים בעיקר ולכן ההיצע שלהם ירד פלאים ומחיריהם המריאו. אך הם המריאו כי היו בינינו רבים שהסכימו לשלם... זה הכל.   הכל החל בחקלאי שקטף שליש מהכמות שקטף אשתקד וכדי לפצות עצמו, החליט לשלש את המחיר ו...הצליח לו.  בעקבותיו הלכו המשווקים, כולל הרשתות הגדולות, אשר "בסך הכל" מוסיפים אחוזים מסויימים למחיר בו רכשו ... כך שמבחינתם כמעט ואין הבדל לכאורה (להבדיל מתוצאתי בקופה.) במירווח האימתני שמדברים עליו כל כך הרבה, אם קנו בשקל ומכרו בשקל וחצי, או אם קנו ב10 ש"ח ומכרו ב15..  

רבותיי, לזאת ייקרא שוק חופשי ובמדינה בה רוב רובכם כבר איבדו בכלל את תחושת הסולידריות כשמדובר בקניית ביגוד בסין , באי הצטרפות לארגוני עובדים וביחס העויין לעבודה מאורגנת ועוד ועוד. . כאשר אתם שמים את השיקול העצמי האנוכי במקום הראשון, אל תבואו בטענות לא לרשתות ולא לחקלאים. הם בסך הכל משחקים בקלפים שנתן להם הגורל.

לא זכור לי שייללתם כאשר עגבניות נמכרו בשקל לק"ג והיו חקלאים שלא קטפו יבולים מחוסר כדאיות. אז או שלא תקנו חודש שזיפים וכו'  או שתקנו, שלמו ותשתקו..

והכי חשוב,  תפנימו שאו שיש רגולציה ודאגה לחלשים ומחירים מפוקחים לצד סובסידיות, או שיש שוק חופשי.  אין גם וגם...

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה