השכר והפנסיה של משרתי הקבע- כמה תובנות של קצינה בקבע, שמקווה שתשקיעו את הזמן הדרוש לקרוא...

$(function(){})

אומרת: "בשנים האחרונות נתקלו משרתי הקבע בעוינות ואפילו שנאה על רקע השיח על הפנסיה ותנאי השירות. השליחות והגאווה בשירות אינם חסינים. כשהאנשים הטובים יסרבו להישאר במקום שנוא, לא בטוח שאת הנזק הזה עוד אפשר יהיה לתקן. צריך לשאול את השאלות האלו כעת לפני שיהיה מאוחר מדי. בהתחשב בבריחת המוחות מצה"ל ובתקנים הלא מאוישים אולי כבר מאוחר מדי".

דו,צ

"רוב משרתי הקבע שמקבלים או יקבלו בחמש שנים הקרובות את התוספת שירתו למעלה מ20 שנים בשירות קבע ופרשו, או עתידים לפרוש בקרוב. זו תוספת שמשולמת כבר עשרות שנים.

"התפישה הבן-גוריונית גרסה שאנשי צבא צריכים להיות צעירים ולא להזדקן בתוך המערכת, לתת את השנים הטובות ביותר שלהם למען בטחון המדינה ואז לפרוש בגילאי 40 פלוס עם פנסיה (יחסית ולא מלאה). 

"מאחר שאחוז הפנסיה בשלב זה אינו גבוה, החלטת הממשלה משנות ה- 60 קבעה העלאה מסוימת של אחוז הפנסיה. זה המצב הנוהג והחוקי עשרות שנים, בידיעה מלאה של כולם, בסמכות וכדין.  

"הניסיון לדרוש ביטול התוספת רטרואקטיבית הוא ניסיון לפגוע בפנסיה התקציבית, קודם של שירות הקבע ואחר כך של המגזר הציבורי כולו. הסדרים דומים של הגדלת אחוז פנסיה קיימים במגזר הציבורי ורובם מעוגנים בהחלטות ממשלה או בחקיקה". 

"למה זה צריך להטריד את משרת הקבע שכבר שירת ופרש אם אופן חישוב הפנסיה היה קבוע בהחלטת ממשלה (כמו שיש מאז שנות ה-60) או בחוק (כמו שמנסים לעשות כעת)? 

"אתם הייתם מוכנים שיודיעו לכם יום אחד שמורידים לכם 10 אחוזים מהחסכונות שלכם? הפסקת מתן ההגדלות לכל מי שפרש או שירת את מרבית התקופה, היא שינוי רטרואקטיבי של התנאים לגבי אנשים שהסתמכו על כך שאלה תנאי שירות הקבע כשנכנסו לשירות. "

"השאלה לגבי העתיד לבוא בכלל לא נשאלת – בעידן המודרני מה הדרך הנכונה והטובה ביותר לתכנן את שירות הקבע, כך שבכל רגע נתון יהיו בצבא אנשי המודיעין, ההנדסה, התכנון והמבצעים, הלוגיסטיקה והטכנולוגיה המצוינים ביותר, כשהם רעננים נמרצים ובשיא כוחם. הלוחמים המסתערים הם החלק הקטן והקריטי, אבל הנצחון במלחמה ובקרב, והיכולת להזעיק את הצבא למתן מענה מהיר ומעולה לכל צורך, מתבססים על יכולות רבות ומשמעותיות של המשרתים בשירות קבע.

"האם באמת מעוניינים שהמשרתים בצבא ישרתו עד גיל 60 פלוס ויהיו דומים לעובדי משרד ממשלתי? האם מבקשים שהלוחמים ילחמו לבד בידיים חשופות, בלי תמיכה לוגיסטית, בלי ליווי רפואי, בלי מודיעין מתוחכם, בלי תכנון מבצעי ויסתפקו בסיוע של משרד ממשלתי שעובדיו מפסיקים לעבוד ב- 16:00. 

"יתכן שהסדר פנסיוני הוא לא תשובה טובה, אבל בואו נדון בשאלה מהו שירות קבע ואיך נכון לתכנן אותו. שימו לב:

  • כדי שארגון גדול כמו צה"ל בן עשרות אלפי משרתים, יתן מענה מעולה ומיידי לכל צורך צבאי, וידאג לבצע שינויים ולהסתער על משימות חדשות מהיום לאתמול, נדרשת רמת צייתנות גבוהה ביותר. משרתי הקבע חיים את חייהם בצבא ומחוצה לו, ברמת מתח ודריכות מתמדת ובהעדר חירות אישית.
  • שעות  – מתחילים ב- 0700 ובערבים השמים הם הגבול. כמו הייטק. רק בלי מכונת קפה, בלי האקזיט ובלי יכולת לסיים חוזה. 
  • המקום – רוצה לעבוד ליד הבית, מהבית, במקום אחד קבוע? שכח/י מזה. כרכוש צה"ל אפשר לנייד אותך בכל עת, בכל יום, ובוודאי בין תפקיד לתפקיד – כל שנתיים – שלוש בבסיס אחר. שוקל/ת להעביר את המשפחה איתך? רק קח/י בחשבון שאולי עוד 3 שנים תצטרכו לעבור שוב. הגיע הזמן להכיר את כל הארץ – אילת, הערבה, הגולן, כבישי איו"ש, המאחזים – אל דאגה את/ה תגיע לשם.
  • רוצה לסיים שירות/בא לך לנסות משהו אחר? לא בשנה הקרובה. עליך להגיש הודעה בכתב של הפסקת שירות שנה מראש.
  • רוצה חופשה? תבקש יפה. צריך לתאם מראש /לשקול מול הצרכים המבצעיים/לראות מי עוד לוקח חופשה ביחידה. נדבר.
  • צה"ל עוקב אחריך. כל הזמן. אל תפגין/י; אל תתבטא/י בנושאים פוליטיים, בטח לא בפייסבוק או טוויטר או בבלוג אישי; אל תשכח/י להצדיע לבכיר/ה ממך; תגלח את הזקן; תאספי את השיער; אל תשכחי שיש שלושה צבעי לק מותרים; גם בגיל 30 ו-40 המשטרה הצבאית שם כדי לפקח עליך. 
  • אל תתאגד/י יחד עם חבריך המשרתים, אל תפנה/י לעיתונות, ובניגוד לשוטר, את/ה לא יכול/ה להגיש נגד צה"ל תביעה לבית הדין לעבודה. 
  • חיפשת בטחון תעסוקתי? אין לך מה לחפש כאן יותר. אלפי משרתי קבע פוטרו בשנים האחרונות, בניגוד לכל קבוצה אחרת במגזר הציבורי. משרת הקבע נבחן כל שבע שנים  ואם אינו צולח את "השער הארגוני" הוא משוחרר משרות קבע (בלי פנסיה כמובן).
  • יש לך חיילים? אנחנו יודעים אתה תדאג להם – לחייל שאין לו אוכל במקרר, לחייל שנקלע לחובות לשוק האפור, לחיילת הבודדה שעלתה מחו"ל לבד ואין לה איפה להיות, לחיילים שהורחקו מכל מסגרת עד שהגיעו אליך, לחייל האלים והמשתולל – אי אפשר פשוט לשחרר אותו. לפעמים זה מרגיש כמו הדבר החשוב ביותר שאת/ה יכול לעשות בשירות.
  • בחר/י את הנזקים המשפחתיים והבריאותיים שאתה בסבירות גבוהה תשלם כמחיר אישי על שירות תובעני ולחצים בלתי נפסקים ממפקדיך והמערכת: משבר נפשי/ משבר משפחתי/ גרושין/ הפלה/ איחור באבחון רפואי. אם התמזל מזלך להתברך בחוסן נפשי ובעורף משפחתי, תסתפק בלפספס אירועים חשובים של ילדיך – ניתוח, הופעת סיום, ארוחת ערב חג. אלה מותרות של אזרחים.
  • אתה תומך לחימה? נכנס עם המח"ט לשטח? מזל טוב. אתה גם מסכן את חייך וגם לא מוגדר לוחם לצרכי שכר ופנסיה. חסכון כפול.

"אז אתם חותמים על שירות קבע?

"יש מקצועות נוספים בתחומי החינוך והבריאות למשל, בהם יש היבטים דומים של אחריות לחיי אדם ומתח אבל אין שום תפקיד או עבודה עם הכפפה מוחלטת של הפרט לצרכי המערכת ושלילת חירותו. האם התיאור הזה מצדיק או לא מצדיק הסדרי פרישה בגיל 40 פלוס? זו לא השאלה. השאלה היא איך נכון לתכנן את שירות הקבע בלי להפסיד במלחמה.  

"לאורך כל שירות הקבע המשרתים לא התעסקו עם תלוש המשכורת או הפנסיה, וראו לנגד עיניהם את השירות הצבאי והשליחות אבל הם ידעו שכשיפרשו ויחפשו קריירה שניה בלי מקצוע אזרחי ביד/עם מקצוע אך ללא נסיון מתאים בשוק האזרחי, תהיה להם רשת בטחון. תלוש הפנסיה אולי לא יעניין צעיר בן 20, אך בהחלט יעניין צעיר בן 30 שהקים משפחה וצריך לשקול אם להשאר בשירות קבע, כשהוא יודע שהמסלול יסתיים קצת אחרי גיל 40 לקצינים או 50 לנגדים, והוא יצטרך להתחיל קריירה חדשה בלי ניסיון רלבנטי.

"תמהיל הפורשים מגוון – יש גנרלים "מסודרים" אבל יש גם נגדים וקצינים שמקבלים פנסיה נמוכה, שהלכה ונשחקה עם השנים. יש גם קצינים ונגדים עם קצבה סבירה, אבל זו כמובן חלקית ולא יכולה להחליף משכורת. רוב הפורשים שפרשו בגיל 40 פלוס עובדים כעצמאים או כשכירים ומשלמים מיסים גבוהים. אם היינו שואלים אותם כנראה היו שמחים להמשיך ולשרת בצבא עד גילאי 60 פלוס ואז לקבל את התשלום הפנסיוני. מוכנים לקלוט אותם  מחדש בצבא?

"למשרתי הקבע יש אפס השפעה על תהליך השכר והפנסיה שלהם. האם נכון לשנות את מודל שירות הקבע? אולי הגיעה השעה לשנותו, אולי המחיר של עלות פנסיונית הוא גבוה מדי, אולי יש דרכים טובות יותר, חכמות יותר. אבל אפשר ונכון לשאול אותן בלי לרמוס את משרתי הקבע בדרך. צריך להבין ששירות הקבע גובה מחיר משמעותי ממי שמשרת בו לאורך השנים.

"בשנים האחרונות נתקלו משרתי הקבע בעוינות ואפילו שנאה על רקע השיח על הפנסיה ותנאי השירות. השליחות והגאווה בשירות אינם חסינים. כשהאנשים הטובים יסרבו להישאר במקום שנוא, לא בטוח שאת הנזק הזה עוד אפשר יהיה לתקן. צריך לשאול את השאלות האלו כעת לפני שיהיה מאוחר מדי. בהתחשב בבריחת המוחות מצה"ל ובתקנים הלא מאוישים אולי כבר מאוחר מדי".

(הכותבת העדיפה להישאר בעילום שם, בעת שכתבה ופירסמה לראשונה ב"שקוף")

הערת העורך:

בתקשורת פורסמו בהשראת האוצר טבלאות על ממוצע הפנסיה בצבא לעומת שרות המדינה וגופים בטחוניים אחרים.  ובטבלאות אכן יש פער גבוה בין הממוצעים לטובת גמלאי צה"ל. אלא שהצגת דברים זו מעוותת ואפילו מרושעת... מאחר וצהל לא משאיר בשורותיו עד לגיל פנסיה את רוב הקצינים והנגדים, הרי שהממוצעים מתייחסים בעיקר לסגני אלוף ומעלה או רסב"ים ששכרם צמוד לרס"ן. ואילו בשרות המדינה , במשטרה, שב"ס יש פנסיונרים בדרגות שכר בסיסיות בשל דרגות נמוכות בהן נותרו כל שנותיהם בשרות. כך שחישוב הממוצע מראש לא הוגן.. אם להשוות, תערכו השוואות עם מנהלי בתי ספר, מנהלי מחלקות , קצינים בדרגות מקבילות וכו'

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה