"ותלמוד תורה כנגד כולם". תרתי משמע. מדוע החרדים צודקים לכאורה ועדיין שוגים בגדול !

$(function(){})

החרדים צודקים ברוב טענותיהם ועדיין שוגים בגדול. ומדוע כל זה לא רלבנטי לבעיה העיקרית ביחסינו עימם?
וגם מה הפיתרון הטוב לשני הצדדים, לדעתו של אבי בן דוד.





בתמונה: תלמידי ישיבה מ"הפלג הירושלמי" באחת ההפגנות (צילום מסך "כאן 11")

כאן 11 צילום מסך.

במשנה נאמר כי: 

"אלו דברים שאדם אוכל  פירותיהן בעולם הזה והקרן  קיימת לו לעולם הבא: כיבוד אב ואם  וגמילות חסדים, והבאת שלום בין אדם לחברו, ותלמוד תורה  כנגד כולם."

המשמעות של "כנגד כולם" היא כמובן "כנגד" בהוראת מול/ בהשוואה, דהיינו לימוד התורה חשוב יותר מכל אלו שהוזכרו.

מה לעשות ואנו במציאות בה ה"כנגד כולם" הופך להיות המוטיב המרכזי בסוגיית "המרד החרדי" שתופסת מקום מרכזי בסדר היום התקשורתי.

השסע בין חרדים לחילוניים הולך ומחריף וככל שנושא הלימודים ללא אישור בחלק מהמגזר החרדי יילך ויתפוס תאוצה, תעלה גם רמת העוינות כלפיהם מחד ותגבר תחושת הקורבנות שלהם מאידך.

 ובקיצור – התהום הנפערת תלך ותעמיק, כאשר בשלב מסוים גם הציבור המזרחי- מסורתי הענק יחל להתמרמר ולכעוס עליהם. בעיקר לאור העובדה שבש"ס נקטו גישה הפוכה והרב דוד יוסף הפגין אומץ לב מדהים, כשאסר על תפילות בתוך מבנים אפילו ביום כיפור !

למעשה, עיקר ה"מרד" מתרכז בקרב הזרם הליטאי המתאפיין מאז ומעולם בהתמקדות ב"ותלמוד תורה כנגד כולם"..

אפילו חסידי גור החליטו במצוות רבם להישמע, בינתיים להנחיות, אך עבור הליטאים מצוות הרב קנייבסקי הישיש בן ה93 היא היחידה שקובעת והציבור החילוני לא מסוגל לעכל ולהבין זאת.

בתקשורת אנו רואים לצד ההתקפות הרבות על החרדים, גם מצעד חכי"ם ונציגים חרדיים היוצאים למתקפת הסברה נגדית ומעלים טיעונים שרובם נכונים, אם נבודדם אחד לאחד.

נכון שאי הציות ופתיחת הלימודים הינו, כרגע, בעיקר במוסדות הלא רשמיים (אבל מוכרים) אותם "תלמודי התורה" האוטונומיים שאינם חלק מ"החינוך העצמאי" ובהם לומד חלק קטן יחסית מכלל התלמידים בסקטור החרדי. 

נכון שרמת הציות בציבור החרדי היתה גבוהה, כמובן רק כאשר הרבנים הנחו לציית...

ונכון שהחרדים חיים בצפיפות נוראה וממילא ילדיהם שוהים יחד בעשרותיהם בסביבת המגורים, כי אין סיכוי שייכלאו בדירות כה צפופות..

נכון שילד חרדי בבית צפוף ללא טלויזיה ומחשב, מהווה עול מטורף להוריו ובפרט כשהוא אחד משבעה...

ונכון שהפגיעה הנפשית בהם בשל "ביטול תורה" אדירה וקשה להבינה בעיניים חיצוניות.

נכון שאם תלמידי ישיבות נמצאים בפנימיות ולא יוצאים מהן עד חנוכה, לא צריכה להיות בעיה לאפשר להם ללמוד. (בואו נראה סטודנטים שכל כך רוצים ללמוד עד שיסכימו להסתגר כך...)

ונכון שברגע זה, רוב הציבור החרדי משתכנע אט אט שהוא קרבן רדיפה והסתה ולכן רק מתבצר בעמדותיו, ללא קשר למציאות.

ובעיקר נכון שהם חיים, חושבים ומתנהגים לפי מערכת ערכים שונה לגמרי ולכן ניתן וראוי להגיע עימם להסכמות מסוימות, כל עוד יתחייבו לכבד את האיסורים שיישארו על כנם ויעמדו בכך. ולדעתי הדבר אפשרי. עם הרבה סבלנות ואורך רוח ועם כמה שפחות ליבוי יצרים מהיציע...

ואחרי כל הקביעות הנכונות הללו, יש בעיה אחת  מרכזית בכל מערכת היחסים הזו בין הקהילה החרדית למדינה, בעיה שלמזלנו הטוב (!) הקורונה הציפה אותה ואולי גם תאפשר את פתרונה, פיתרון שחייב להיות הקו המנחה היחידי לכל מערכת היחסים עם החרדים.

זוהי  בעיית ההכרה המוחלטת בסמכות המדינה.

אפתיע אתכם תחילה בקביעה כי למיעוטים סרבנים, החל מהחרדים הללו הקיצוניים, עבור אל סרבני גיוס חרדים וחילוניים "מטעמי מצפון" וכלה באיסלמיסטים אדוקים,  מגיע במדינה דמוקרטית הכרה בזכותם לסרבנות לא אלימה, כולל סרבנות לקיום הוראות חוק חינוך חובה ולימודי ליבה.

מגיע להם גם הגנה של החוק מפני התעמרות השלטונות ואפילו  מגיע להם ביטוח בריאות וקצבאות ביטוח לאומי.

מעבר לכך, לא מגיע להם כלום, נקודה.

לא מגיעה להם זכות הצבעה למוסדות מדינה שאינם מכירים בסמכותה ולא מגיע להם סיוע תקציבי למוסדותיהם משום סוג.

וכדי לממש את ההבחנה הזו, הגיעה העת שזכות ההצבעה במדינה, תותנה בהירשמות מקדימה להצבעה, לפני כל בחירות, כמו בארה"ב ובחתימה על הצהרה בה החותם מכיר בסמכות המדינה כסמכות עליונה ומתחייב לכבד את חוקיה, כולם. הדברים אמורים לגבי כל האזרחים כמובן, מכל המיגזרים ובל נשכח כי יהיו גם ערבים ישראלים שיסרבו לחתום וזו זכותם.

אגב, גם את הזכות לקבלת מעמד "עולה חדש" והאזרחות הנובעת הימנו, יש להתנות בחתימה כזו.

נראה לי שרק כך נגרום לחברה החרדית להתפצל  לשניים ולהפסיק להתיישר לפי הקו הקיצוני בתוכה.

החלק הקיצוני לא יחתום על ההצהרה, חד משמעית. ואילו הגוש הגדול ישתף פעולה לדעתי, גם אם בהדרגה.

ו"בהזדמנות" זו, נוכל להסדיר מחדש את מערכת היחסים עימם, כחלק מהמרקם של תושבי המדינה, השומרים אמנם על שוני מובהק, אך הוא מקובל על מרבית האחרים. וכך נוכל להגיע אט אט להסכמות בנושאי חוק הגיוס, לימודי הליבה, הכשרות, הגיור, הרבנות הראשית, מתווה הכותל, ועוד, במקום לעלות על בריקדות משני הצדדים.

 

כי בסך הכל, תהליך החיברות של החרדים עם הישראליות הינו תהליך בלתי הפיך והזמן יעשה את שלו, אלא אם חלילה נדחוף אותם חזרה אל בין חומות הגטו הרעיוני.

 

והחלק הנותר? המתבדלים?

 שיהיו בריאים.. שיחיו בשמורות רעיוניות ואפילו פיזיות משלהם וינסו להתמודד עם החיים העצמאיים ללא סיוע המדינה. עד מהרה המציאות תעשה את שלה והם יתמעטו עד שיהפכו לקוריוז...

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה