זהירות ! אנחנו טובעים באשפה, מזהיר הפעיל החברתי אורן יגאנה 

$(function(){setImageBanner('316d37f6-351e-4e02-a4e1-3a9ab754be3f','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45931,'Image','');})

 

מדינת ישראל מדורגת כיום בין המדינות המייצרות הכי הרבה אשפה לנפש, מידי שנה מיוצרים ברחבי המדינה כ – 5 מיליון טון של פסולת (ביתית) מוצקה !

והידעתם כי על כל טון אשפה שהרשות המקומית שולחת להטמנה היא מחויבת לשלם מעין קנס בגובה של – 120 ₪ לכל טון אשפה מעבר לעלויות הקבועות של האיסוף, שינוע והעלות הישירה של ההטמנה.

 

ארכיון

לרובנו בעיית הפסולת נראית כדבר שולי או עוד משהו שאפשר פשוט לזרוק לפח בבית והכל תם ונשלם, אך למרבה הצער בעיית האשפה רחוקה מלהסתיים בפח הביתי וכל נושא הפסולת הופך להיות בעיה רצינית עבור כל האוכלוסייה במדינתנו הקטנה.

מדינת ישראל מדורגת כיום בין המדינות המייצרות הכי הרבה אשפה לנפש, מידי שנה מיוצרים ברחבי המדינה כ – 5 מיליון טון של פסולת (ביתית) מוצקה הכוללת בתוכה אריזות, שאריות מזון, ניירות בקבוקים ועוד.

רוב הכמות מגיעה לאתרי ההטמנה ללא כל טיפול ופשוט נטמנת בקרקע, כאשר בכל שנה יש עליה של לפחות 5% בכמות הפסולת שאנו מייצרים בתוספת צפיפות האוכלוסין וכמות הפסולת שאינה מתכלה וכתוצאה מכך נוצרים מפגעים סביבתיים קשים הגורמים בין היתר לעלייה בזיהום הקרקעות באזורי ההטמנה, שחרור גזים רעילים לאוויר ולזיהום מי התהום.

מעבר לכך יש פגיעה בנוף והפצת מחלות מזהמות תוך סיכון חיות הבר.

מעבר לכל הפגיעה הסביבתית הנגרמת מהפסולת, יש גם פגיעה כלכלית די גבוהה המשפיעה על איכות חיינו: בשנת 2007 חוקק חוק היטל ההטמנה הקובע שעל כל טון אשפה שהרשות המקומית שולחת להטמנה היא מחויבת לשלם מעין קנס בגובה של – 120 ₪ לכל טון אשפה מעבר לעלויות הקבועות של האיסוף, שינוע והעלות הישירה של ההטמנה.

היטל (קנס) ההטמנה מניב למדינה כ- 2 מיליון ₪ ליום מסך הרשויות בארץ, היטל זה נועד לתמרץ את המדינה והרשויות למצוא פתרונות להפחתת כמות הפסולת הנשלחת להטמנה וכך לחסוך בכספים רבים שיכולים לעזור לצרכי הרשות המקומית.

 לצערנו המדינה לא מספקת פתרונות ראויים להפחתת הפסולת לכן הרשויות נאלצות לשלם עליות גבוהות של היטלי הטמנה במקום לנתב את הכספים האלו לטובת התושבים...

עכשיו השאלה הנשאלת – איך אנו כצרכנים בייתים יכולים לעזור בצמצום והפחתת כמויות הפסולת שאנו משליכים לפח הזבל ?

נתחיל עם נתון נוסף רק בכדי להבין איפה אנחנו עומדים – נכון להיום מייצר כל אדם בישראל כ-2 ק"ג אשפה בממוצע ליום.

 כעת אחרי שהבנו מה מצבנו צריך לבדוק איך ניתן להוריד את כמות הפסולת שאנו מייצרים בעזרת תהליכים די פשוטים שכל אחת ואחד מאתנו יכולים להחיל על התא המשפחתי וסביבתו.

צמצום קניית מוצרים ואוכל מעבר לצורך (הכנת רשימת קניות מדויקת) וכך לצמצם את כמות המזון שנזרק ללא שימוש.

לרכוש אריזות יותר חסכוניות ולהפחית במוצרים המכילים מספר רב של אריזות קטנות.

העדפת כלים וסכום רב פעמי במקום כלים חד פעמיים מפלסטיק (ארחיב על נושא הפלסטיק בכתבה נוספת).

השלכת פסולת במתקני המחזור הייעודיים כגון: בקבוקי פלסטיק וכלי זכוכית, ניירות עיתונים וקרטונים, בטריות, מכשירי חשמל, בגדים וכו'...

שימוש בשקיות/תיקי בד רב פעמיים במקום שקיות הניילון הניתנות בחנויות או בסופרים (בעלות של 10 אגורות).

ייצור קומפוסט ביתי בעזרת קומפוסטר (הפיכת פסולת אורגנית לדשן עשיר) מדובר בפעולה לא מסובכת שכל אחד יכול לבצע בקלות, ההגבלה היחידה הינה הצורך בחצר...

תרומה או העברה של ציוד שמיש בתוך הקהילה על מנת להפחית צריכה נוספת וגם לתרום לערבות ולחיסכון ההדדי בקהילה.

מעבר לשמירה על הסביבה, פעולות אלו יכולות לפתח ולקדם אותנו כקהילה מתחשבת ועוזרת, לדוגמא:

 מכלי המשקאות בפיקדון הינם פחיות ובקבוקים עד לנפח של 1 ליטר אשר מחויבים בדמי פיקדון של 30 אגורות,- רובנו משליכים אותם לפח עקב חוסר עניין בסכום זעום אך יש אפשרות לאסוף במרוכז ולתרום את מכלי הפיקדון הללו למי שבאמת צריך את זה...

חבריי, שכניי ואני אוספים את מכלי הפיקדון במרוכז ותורמים למנקי הרחובות שתמיד שמחים לקבל עזרה קטנה כדי לסגור את החודש…

כמובן שיש עוד המון דרכים לצמצום הפסולת ותפקידנו לנסות לסגל לעצמו דרך חיים  פחות בזבזנית ויותר חסכונית, סביבתית ונבונה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה