יו"ר ויצו בנס ציונה, אתי דואניס בטורה. והפעם : שוחד , מה כל כך נורא? ?

$(function(){})

מסבירה: בחרתי להקדיש את הטור שלי הפעם לנושא "השוחד" וזאת כי אני מוצאת שרבים מידי מקלים ראש בחומרתו. מה כל כך נורא בלקבל מתנות?

פרטי

אפתח בהגדרה מילונית של המונח "שוחד" – טובת הנאה בכסף או בשווה כסף הניתנת בחשאי לנושא תפקיד על מנת שיפעל באופן שנוגד את מטרות תפקידו. שוחד מטופל כעבירה פלילית.

לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים; וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִיםצֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ" [דברים ט"ז 20-19]

המקרא מגנה ומתריע מפני לקיחת שוחד וכורך  זאת בדרישה לעשיית צדק. : "צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ."  צדק פעמיים משמעו צדק ורק צדק תרדוף . נראה שלא במקרה הצדק הוסמך לירושת הארץ באותו פסוק עם מילת הקישור "למען" להגיד שהארץ תינתן לראויים לה מבחינה מוסרית.

 " ... וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם". [דברים ט"ז 19] ובנוסח דומה גם בשמות כ"ג 8 . משמעות הפסוק היא , שגם אם אנשים/דיינים ישרים וצדיקים ישאפו להגיע למשפט הוגן ללא קשר למתנה שקיבלו הם לא יעמדו במשימה, כי ברגע של פסק דין המתנה תעמוד לזכותו של הנותן גם אם אין בכוונת השופט לנהוג כך. השוחד מפתה  אפילו חכמים ומונע מהם לשפוט כיאות בדין שלפניהם. זאת הסיבה שלרוב מקבלי השוחד מתכחשים באמת ובתמים לקשר שבין השוחד (המתנה) להטבה שנתנו בעקבותיה.

יוצא אפוא, שאנשים בטבעם נמנעים מלדון לכף חובה את מקבל תמורה (שוחד) לבעלי תפקידים, וניכרת הבנה בציבור כלפי מקבלי השוחד בבחינת מי שעובד ומשקיע במשרתו מגיע לו קצת מתנות חומריות ואין לעשות מזה ענין חמור כל כך.

מעניין שכאשר התנ"ך מציין את תכונותיו של האל, הוא מתארו כמי שאינו משוחד אף פעם: " כִּי, יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם--הוּא אֱלֹהֵי הָאֱלֹהִים, וַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים:  הָאֵל הַגָּדֹל הַגִּבֹּר, וְהַנּוֹרָא, אֲשֶׁר לֹא-יִשָּׂא פָנִים, וְלֹא יִקַּח שֹׁחַד.[ דברים י' 17] . לוקח השוחד מקולל במקרא :" אָרוּר לֹקֵחַ שֹׁחַד, לְהַכּוֹת נֶפֶשׁ דָּם נָקִי; וְאָמַר כָּל-הָעָם, אָמֵן. [דברים כ"ז 25]

הגמרא ( בכתבות קה ) מספרת על רבי ישמעאל שסרב לדון את אריסו רק כי הקדים ביום להביא לו את הפירות ( מהשדה שלו עצמו, של רב' ישמעאל ) ואריסו הסביר את הגעתו המוקדמת בעובדה  שיש לו דיון בבית משפט. רבי ישמעאל סרב לשפוט אותו והעבירו לשופט אחר. ישב ר' ישמעאל בחוץ ושמע את הדיון ואחריו אמר:" שלמרות שסירבתי לקבל את הפירות וסירבתי לשפוט אותו, עצם הניסיון שלו להביא את הפירות גרמו לי לחפש טיעונים הגיוניים לזכותו ואם הייתי מקבל על אחת כמה וכמה.

זכורה לי אישית פרשה על שופט [מבלי לציינו בשמו] שבשנת 1988 הועבר מתפקידו כשופט רק כי קיבל הזמנות למשחק כדורסל [ הזמנה ולא כרטיס שנקנה בכסף]  מעו"ד שמיצג לעיתים קרובות לקוחות בפני אותו שופט.

 כדי להמחיש את חומרתו של השוחד, אטייל עם קוראי במדינה דמיונית בה מקובל ונהוג לקחת ולתת שוחד, ואתן לכם לשפוט איך תראה מדינה כזאת?

  • איך ייראו הכבישים של המדינה והבטיחות לנהוג בהם, אם שוטר שיעצור נהג על מהירות מופרזת יסכים לקבל סכום כספי נכבד על מנת לבטל לו את הדו"ח?
  • איך תראה חברה בה שופטים ייאותו לקבל שוחד מעשירים, חברה בה תמיד העשירים הם גם הצודקים בדין מול העניים?
  • איך תיראה מערכת הבריאות של אותה מדינה דמיונית אם רופאיה ייתנו עדיפות לתורים לניתוח וטיפולים נוספים לפי מתנות שמקבלים מהחולים.
  • בעלי חברות של תרופות שמשחדים רופאים או אפילו קופות חולים להמליץ את התרופות שלהם ולא על פי קריטריונים בלעדיים של איכות התרופה.
  • איך תראה עיר אם מקבלי המשרות בה יתקבלו במכרזים של מקבלי טובות הנאה ולא על פי כישורים .
  • דמיינו שהשוחד יגיע ,חלילה, גם לשורות הצבא של המדינה הדמיונית בו יקודמו בדרגים אנשים שנתנו בסתר תשורה למפקד כדי שיקדם אותם.
  • חברות נשק בעולם שמשחדות את מפקד חטיבת הרכש הצבאי לקנות את הנשק לא על פי איכותו, אלא על פי טובת הנאה שתוצע למפקד הזה.
  • איך תראה מערכת החינוך של אותה מדינה דמיונית אם מנהלי בתי ספר יתמנו לא על פי כישורים וניסיון, אלא על פי קרבה או מתנה שניתנה בסתר.
  • טייסים יקבלו משרות לפי שוחד שייתנו לחברת התעופה בה מעוניינים להיות מועסקים, איך תראה התעופה ומי יהיה מוכן להיות מוטס עם טייסים מסוג זה.
  • אזרחים שירצו לפטור את בניהם משירות צבאי במדינה הדמיונית ישחדו גורמים שיפטרו אותם משירות , ייצא שמי שיתגייס לצבא יהיו רק העניים שאין ידם משגת לשחד.

 

האם מדובר במדינה דמיונית?

האם הדוגמאות [ ויש עוד רבות אחרות ] אכן דמיוניות לגמרי בישראל של שנת 2021?

   במדינות העולם השלישי השוחד הוא חלק מניהול העניינים העסקיים והכלכליים.   לא ניתן כמעט לעשות עסקה מבלי לשחד מישהו בדרך. זכורה לי חוויה אישית בנסיעה במונית בטנזניה שבאפריקה . במהלך הדרך נעצר בעל המונית על ידי שוטר במדים מטעם משטרת טנזניה. לאחר דין ודברים הנהג הוציא כמה שטרות  ונתן לשוטר, כששאלנו את הנהג על איזו עבירה עבר, הוא ענה ששילם רק כדי שהשוטר לא יאשים אותו בעבירה פיקטיבית כלשהי והוסיף שזה הנוהג המקובל אצלם.  

מקווה שאנו בישראל עדיין לא ממש שם, אולם אנו עלולים להתדרדר למקומות בו השוחד יהיה חלק מחיינו כפי שהוא במדינות העולם השלישי.

חברה שמנהלת את חייה על מתנות ושוחד תמורת טובות הנאה היא חברה מושחתת שמפחיד לחיות בה. ישראל הצטרפה בימי כהונתו של היועץ המשפטי מזוז לשתי אמנות נגד שחיתות של האו"ם ושל ארגוןOECD  כדרך למיגור השחיתות בקשרים הבינלאומיים, אולם כאן בתוכנו החברה בישראל חייבת להתייחס לשוחד בחומרה ולזכור את הדרישה המקראית של " צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ" צדק כדי להמשיך להיות ראויים לארץ הטובה הזאת.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה