[email protected]

יו"ר ויצו בנס ציונה אתי דואניס בטור אישי. והפעם על "מעשה בשלט חוצות"..

$(function(){setImageBanner('1a51cebe-68b5-44e4-80d2-b6cddf4927a5','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45931,'Image','');})


מדגישה: בטור הזה אקפיד לא לעסוק בעניינים פוליטיים וגם לא לסמן מגזר או מפלגה על מנת לא להכפישם חלילה. המחלוקת בין המגזרים בישראל משולה היום לסיר לחץ מבעבע שבטח אינם זקוקים לעוד כתבה מעוררת ומלבה רגשות וריבים . אחרי הכל אנחנו עם אחד ו
אבל, כאשר ראיתי שלט חוצות לקראת הבחירות עם הכיתוב: " ישראל בחר בה' " - קצת קשה שלא להגיב..
עם כל הכפפות המוסרות לקראת הבחירות, בואו, אל תערבו את ה', היו רגישים ומכבדים את אזרחי ישראל כולם שאת קולותיהם אתם מבקשים.

פרטי

למרות שמדינת ישראל מצויה כחודש וחצי לפני הבחירות לכנסת ואני, למי שמכיר אותי, מעורבות בנושא ברמה יומיומית, בכתבה הזאת אקפיד לא לעסוק בעניינים פוליטיים וגם לא לסמן מגזר או מפלגה על מנת לא להכפישם חלילה. המחלוקת בין המגזרים בישראל משולה היום לסיר לחץ מבעבע שבטח אינם זקוקים לעוד כתבה מעוררת ומלבה רגשות וריבים .

ובכל זאת, תפס את עיני שלט חוצות בשירות מפלגה [שמה שמור במערכת] לקראת הבחירות עם הכיתוב: " ישראל בחר בה' " . המפלגה שתלתה את השלט ניכסה לעצמה את ה' לצורך קמפיין הבחירות כשהם מניחים (היוזמים את תליית השלט)  שיהיו רבים שיאמינו שה' תומך במפלגה שלהם או כמו שזה מנוסח, ה' והמפלגה אחד הם.

אולי היה נסלח יותר לו כתבו "ישראל בחר בדת" או "ישראל בחר ביהדות" טענות מתסיסות לכשעצמן [ארחיב עליהן בהמשך] כתבו לא פחות מאשר ישראל בחר בה'. 

האמירה הנ"ל מתכתבת עם דברי משה רבנו כשראה את מעשה העגל [שמות ל"ב 26] "מי לה' אלי" ואז נאספו אליו כל בני לוי. מפיו של משה שהיה הנביא הראשון שדיבר בשם האלוהים, האמירה הזאת נשמעת הגיונית וטבעית, הוא הוציא את בני ישראל ממצרים והובילם במדבר תוך התייעצות רצופה עם האלוהים.

" מי לה' אלי" אמירה זו מיוחסת גם למתתיהו החשמונאי הכהן (167 לפנה"ס) שהכריז בתחילת המרד החשמונאי נגד השלטון הסלאוקי בתקופת בית שני. אולם אם נעיין בספר המקבים א, ב כ"ד- כ"ז נראה שכתוב:" ויקרא מתתיהו בעיר בקול גדול לאמור כל המקנא לתורה העומד בברית ילך אחרי" כלומר לא נאמר שם " מי לה' אלי" טעות שהונחלה כנראה בספר יוסיפון [בספר המתאר את תולדות עם ישראל בתקופת הבית השני עד למרד הגדול] .  

אם כך מסתבר שגם מתתיהו, הכהן החשמונאי, לא ניכס את ה' לצורכי המרד, אלא את התורה. מרד חשוב בו יצא להגנת כבוד היהדות שאוימה על ידי השלטון היווני מחוץ ומהיהודים המתייוונים מבית.

כתיבת שם ה' בשלטי חוצות, כשלעצמה, גורמת אי נוחות בעצם העבירה על הדיבר השלישי בעשרת הדיברות : " לא תישא את שם ה' אלוהיך לשווא" האוסרת על כל שימוש בשמו של אלוהים לבטלה. בחירות ומפלגות ,חשובות ככל שיהיו, אינם דיני נפשות אינם הצלת היהדות ולכן הם בהחלט נחשבים לנשיאת שם ה' לשווא.

החלפת השם המקודש עם אות שנחשבת לא מקודשת לא משנה את מהות העניין של שימוש לא מכובד בשם השם וחילול כבוד ה'. הרמב"ם מוסיף שיראת ה' היא לא להזכיר את כל שמותיו של האלוהים לבטלה. ובשם הגאונים מובא איסור הזכרת שם שמים לבטלה אפילו על כינויו של האל. בטוחה שיוזמי הכיתוב מצאו הכשר הלכתי לכיתוב הזה, שכן אחרת לא היו נוהגים כך, אולם מה שחשוב, לדעתי, זה לא ההכשר אלא האי נוחות ותחושת הזילות שהזכרת שם ה' בשלטי חוצות גורם לתושבי ישראל בלי קשר לאיזה מגזר ודת שייכים.

ענין זה מוביל אותי להתייחס לנושא ניכוס הדת והיהדות בכלל על ידי קבוצות ומגזרים. כידוע התנ"ך הוא מקור ממנו שאבו שלוש הדתות המונותאיסטיות למרות שהשחקנים הראשיים שלו הם אנחנו בני יעקב / בני ישראל.  

כידוע, היהדות התפתחה לכיוונים וזרמים שונים וגם בקרב החרדים יש גוונים ופלגים שונים [חסידות שונה רבנים אחרים]  ובעצם ניתן לטעון שאיש לא מחזיק בפורמט היהודי "המוצלח" אליו התכוונו חז"ל. יותר מזה ניתן לטעון שאף חז"ל לא היו תמימי דעים ולא כיוונו למודל אחיד. יהודי נחשב יהודי גם אם איננו מקיים אף לא מצווה אחת מתרייג המצוות ועל זה נאמר :" ישראל, אף על פי שחטא, ישראל הוא" (סנהדרין מג ע"ב- מד ע"א ) זהו כלל הלכתי מחייב המיצג גישה משפחתית, לפיה גם יהודי שלא מקיים מצוות הדת כלל ואפילו בחר לעזוב את חיק היהדות, הוא תמיד יכול לחזור אליה כי הוא יהודי אף על פי שחטא.

בחברה היהודית הישראלית יש מגוון של דתות, אמונות ופלגים ויש גם אתאיסטים וכולנו בני עם אחד. בעבר המקראי היינו שניים עשר שבטים,היינו גם שתי ממלכות שונות והיום אחרי ששבנו מאלפיים שנות גלות והקמנו מדינה, מרחפת מעלינו סכנת ההתפלגות יותר מתמיד.

כל שעלינו, לדעת, להפנים וליישם, הוא שיש לקבל כל אדם באמונתו/או אי אמונתו ועל זה אמרו חז"ל : "צדיק באמונתו יחיה" בכך התירו לכל אדם להחזיק וליישם את הדת באופן המיוחד לו. חבקוק הנביא סיכם את כל מצוות התורה בפסוק אחד:" וצדיק באמונתו יחיה" מצוות האמונה בבורא מסכמת את כל התורה כולה ואפשר על ידה להגיע לדרגה של צדיק. גם הכופרים באמונה באלוהים חייבים להבין שקיומו של האלוהים, שהם עצמם אינם מאמינים בו, נמצא בלבבות ובאמונתם של רבים מאוכלוסיית העולם ובתור שכזה יש לכבדו.

חוזרת לאמירה בשלט : עם כל הכפפות המוסרות לקראת הבחירות, בואו, אל תערבו את ה', היו רגישים ומכבדים את אזרחי ישראל כולם שאת קולותיהם אתם מבקשים.

וכהרגלי בכתיבת הטור אוסיף משפט על ויצו - בתור יו"ר ויצו נס ציונה אני גאה לספר שויצו הוא ארגון א- פוליטי וזהו יופיו. ארגון נשים שדואג לנשים ללא קשר למוצא אתני, דת או שיוך מפלגתי.

בחברה הישראלית זה איננו מובן מאליו, בה רואים התערבות והשפעה פוליטית בעיתונות, בערוצי הטלוויזיה ובתקשורת שאמורה להיות מאוזנת ונטולת השקפה פוליטית. גם מערכת החינוך מושפעת ומחולקת למגזרים מפלגתיים, תנועות הנוער, הרשויות המקומיות ועוד..[על זה אכתוב בכתבה נפרדת]

ארגון ויצו קולט מתנדבים ומתנדבות מכל הקשת הפוליטית ומספק את צרכי הקהילה כולה בדגש נשים, ילדים, נוער וצעירות.

אם רואה עצמך מחובר/ת לעשיה קהילתית התנדבותית פלורליסטית מקומך איתנו. 

סניף ויצו עם פניו לקהילה, שמרו על קשר למענכם.

כתובתנו : רח' הרב בארי נס ציונה.

נשמח שתיצרי עמנו קשר למייל:  [email protected] ואנו נשוב אליכם. 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה