יו"ר ויצו בנס ציונה אתי דואניס: ס/שקרים עליך ישראל

$(function(){})

מסבירה: בטור שלי היום לא אכתוב על נושאים פוליטיים מפלגתיים משום שאני מבקשת להאיר נקודה שחוצה מפלגות והיא נושא הש/סקרים.

פרטי

מדינת ישראל עומדת בפני בחירות רביעיות תוך שנתיים, שזו טלטלה שלטונית שגורמת לכאוס בכל תחומי החיים ובמחיר של מיליארדי שקלים לאוצר המדינה. בטור שלי היום לא אכתוב על נושאים פוליטיים מפלגתיים משום שאני מבקשת להאיר נקודה שחוצה מפלגות והיא נושא הש/סקרים.

אני מכנה את הסקרים שקרים מפני שאם בעבר היו הסקרים נערכים בידי מרכזי סטטיסטיקה רציניים זמן קצר לפני הבחירות או במהלכן, לדוגמת הסקרים שביצעה ד"ר מינה צמח, הרי שהיום הסקרים מתקיימים בדרכים מרושלות ומתחילים לקיימם חודשים לפני הבחירות. הבעיה היא שלמרות שהסקרים מתבצעים ברישול ורחוקים מלנבא את המציאות, הם עדיין יונקים ונהנים מאמון הציבור כפי שזכו הסקרים של ד"ר מינה צמח.

כיצד הסקרים מתקיימים היום ?

נשלחות רנדומלית [אולי], הודעות sms לאנשים בהן הם מתבקשים לציין באיזו מפלגה היו תומכים לו היו הבחירות מתקיימות היום.

מיותר לציין שרבים לא טורחים כלל להשיב על הסקרים. רבים עונים באופן רשלני, רבים מידי עונים באופן מגמתי [ולעיתים הפוך מדעתם],ולא ניתן להתעלם מקבוצה שעונה לסקרים על פי הנחיות כדי להשפיע על דעת הציבור. ומתוך העונים בכנות, רבים מהם עוד ישנו את דעתם מספר פעמים עד לרגע הגעתם לקלפי. הטיות אלו גורמות לסקרים להיות רחוקים מניבוי נכון של המציאות הפוליטית. 

דרך אחרת לקיום סקרים [ אלה המדווחים בערוצי הטלוויזיה ] היא באמצעות סקרים באינטרנט בהם משתתפים כ500 חברים המשיבים לשאלון בפאנל – panek4all בו יכולים להיכנס אזרחי המדינה בזהויות בדויות במספר בלתי מוגבל של פעמים ולהשפיע על הסקר ולהטות אותו ככל העולה על דעת המשיבים או על אלה המכוונים אותם לענות. דוגמא פשוטה, ניתן לבחור במפלגה שמבקשים להטעות לגביה כאילו עוברת את אחוז החסימה וכשהיא לא תעבור יוכרעו תוצאות הבחירות לטובת הצד האחר.

ניתן היה להתייחס לעניין הסקרים החובבניים שלא לומר המפוברקים בהלצה, בקריצת עין ובחוסר רצינות, אך לא זה המצב, מסתבר שהסקרים השקריים האלה משפיעים על דעת ציבור הבוחרים ברמה כזאת שהם חשובים יותר מהכרת מצעי המפלגות ( מפלגות כבר לא טורחות כמעט לפרסם את המצע שלהם),הם משפיעים יותר מהאידיאולוגיה ותפיסת העולם של המנהיגים, הציבור כבר לא מתעניין ברזומה העשייה של מנהיגים, כבר פחות חשובה אמינותם של הנבחרים ויוצא ,אפוא, שהסקרים השקריים האלה גורמים לציבור הבוחרים לפסול מפלגה מצוינת וערכית מפני שהסקרים מנבאים לה שלא תעבור את אחוז החסימה. אנשים בוחרים על פי חוק העדר למפלגה שהש/סקרים מנבאים לה הצלחה במספר המנדטים, בבחינת אם ההמונים בוחרים, כנראה יש צדק בכך. מפלגות מתחברות או לא, פורשות או לא, והכל על פי נתונים של סקרים שקריים. ואגדיל לטעון שסוקר של מפלגה מסוימת מפרסם נתונים בהם ינסה להשפיע על מפלגה אחרת לפרוש [יטען שלא עוברת] כדי לזכות בקולות של המפלגה הזו. במילים אחרות יוצא שכל בחירת הנהגת המדינה היא סוג של פייק אחד גדול ומדאיג.

לגבי נבואת העתיד כבר אמרו חז"ל:" כשפסקה הנבואה היא ניתנה לשוטים", וסקרים שמתבצעים שלא על פי כלים סטטיסטיים מדויקים הם סוג של נבואת שוטים. אותה נבואה הופכת בעצם לנבואה המגשימה את עצמה למרות היותה שגויה. אני נזכרת בערגה בהתמודדות הטלוויזיונית בערוץ ממלכתי, בלתי משוחד, עם הקצאת זמנים מאוזנת, בה פרטו המתמודדים את מצע המפלגה, תכניות עתידיות ולא סיסמאות וסרטונים מבוימים, כאילו כל מה שצריך כדי להיבחר ולהנהיג את מדינת בישראל זה יכולת משחק, במאי מוצלח, אולפן מאובזר, תאורה, איפור וכאמור, סקרים שקריים שהפכו לכלי המשרת את המפלגות להוליך באמצעותם שולל את ציבור הבוחרים התמים.  

אז מה עושים ?

יש לחוקק, לדעתי, חוק האוסר קיום (ובטח פרסום) של סקרים רשלניים שאינם עומדים בסטנדרטים המקובלים במכונים שקבלו הסמכה לכך ואישור הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לקיימם. כמו כן יש לאסור פרסום תוצאות סקרים כחודשים /שלושה לפני הבחירות. מפלגה שמעוניינת לדעת את מעמדה בציבור תקיים סקרים פנימיים משלה [בטוח שיהיו רציניים] וזאת מבלי לפרסמם בציבור. כך נזכה לנטרל את השפעתו של מידע שיקרי המטעה את הבוחרים וגורם בסופו של דבר לבחירת אנשים לא ראויים המנהיגים את ישראל וקובעים את גורלה ועתידה.   

מה עושים בינתיים עד לחקיקת החוקים? [שמקווה שיום אחד זה יקרה ] יש להתייחס לסקרים בערבון מוגבל מאוד וכשעומדים מאחורי פרגוד הקלפי יש לקחת בחשבון שכדי לזכות במדינה צודקת וערכית חייבים להפעיל שיקול דעת רציני ולבחור את המנהיגים הערכיים שיצעידו את מדינת ישראל למקום לה היא ראויה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה