כבד את אביך ואת אמך, למען ישלמו פחות מיסים סוחריך !... אופטיקה הלפרין כמשל.

$(function(){setImageBanner('ed488a0b-8d5b-44c4-8fe5-41d9d77b381f','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45931,'Image','');})

אבי בן דוד מעז לשאול מה יקרה אם תבוטל כליל האפשרות לרשום כהוצאה מוכרת קמפיינים תדמיתיים שאין להם כלום עם המוצרים המשווקים, או חסויות ואימוצים וכל השמות היפים העולים לאוצר המדינה מיליארדים בהטבות מס הכנסה.
ועדיין לא נגענו בסיפור התרומות למטרות שונות שחלקן הזויות ומיותרות אך מוכרות לפי סעיף 46 לחוק מס הכנסה.
תרגיל מחשבתי אפיקורסי....

פייסבוק

הקדמה:

הפעם לא מדובר בדעתי הנחרצת, אלא בתרגיל מחשבתי שאני מבקש לשתפכם בו. ולו בכדי לזעזע מעט את הסירה החשיבתית בה אנו יושבים, בביצה..

נסעתי היום בכביש והבחנתי ש"אופטיקה הלפרין" שבו והעלו את הקמפיין שלהם בו אנו נקראים לכבד את אבינו ואת אמנו...

וזה גרם לי למחשבה, מדוע, לעזאזל, שאופטיקה הלפרין יעטו עטרה של קדושים וצדיקים הרוצים אך ורק בטובת כולנו, אך את המחיר נשלם גם אנחנו, באובדן סכומי עתק של מס הכנסה שבעלי החברה חוסכים כ"הוצאה מוכרת" בסעיף פירסום או יחסי ציבור. המדובר בסדר גודל של  49  אגורות לכל שקל, סכום המורכב ממס חברות 23% ו35% מס הכנסה ניכוי במקור על יתרת הרווח לאחר מס, כאשר היא נמשכת כדיבידנדים לבעלי המניות. 

כי מהו הרציונל מאחורי פירסום כהוצאה מוכרת, הפירסום אמור לשמש להגדלת המכירות, נכון? ובמה הדאגה של מר הלפרין לערכינו כביכול, מגדילה את מכירותיו? או כיצד האימוץ של מכבי תל אביב בכדורסל מגדיל את הכנסות "עלית"?

למעשה, אם אהיה חצוף אומר אף שיטען הטוען כי כל הקמפיינים ומסעות יחסי הציבור הללו רק נועדו למרק את תדמיתם, בעודם מרויחים על גבנו רווחי עתק מוגזמים לא אחת. ולא זו אף זו, מנהליהם מצטיירים כפילנטרופים ואנשי תרבות, ספורט וכו'. ומבחינתנו כלקוחות עדיפה דווקא גישת  "לא מדובשך ולא מעוקצך".. אל תרויחו כל כך הרבה על גבנו ואל תתרמו למטרות נאצלות.. רוצים לתרום? אדרבה, אך מכיסכם הפרטי !

תמיהני, כשבית ספורצ'ה מימנו את ליאונרדו דה וינצ'י ויצירותיו וכשבמשך עשרות דורות היו עשירים שהיו פטרונים של האמנויות, הספרות והמוסיקה, כאשר עשירים בארצות רבות מימנו והקימו כנסיות ומנזרים, אוניברסיטאות או ישיבות ובתי כנסת להבדיל. האם הציבור נשא עימם בעול? לא. כשם שלא חלק עימם את התהילה וחיי הנצח בהיסטוריה, להם זכו בגין תרומותיהם.   רק בעולמנו ה"מודרני" הם שמקבלים את כל התהילה. הם שעורכים קוקטיילים וקבלות פנים מפוארות לתורמים ומקורבים וכו' ואנחנו אלו שמשלמים חצי מהכל,  אם נרצה ואם לאו..

איך אנחנו משלמים? גם במיסינו הישירים שיכלו להיות נמוכים בהרבה, לולא ה"פטורים" הללו למיניהם, וגם לחילופין, בכך שיכולנו לקבל שרותים מהמדינה ברמה גבוהה הרבה יותר, אם כל הכספים האלו היו נכנסים לקופתה.

והכי אירוני, אם המדינה היתה מייעדת את כל ההכנסות מביטול הפטורים ל"הוצאות" שאינן לצורך הכנסה, וכמובן ל"תרומות"- היא יכלה לממן בעצמה גם פעילויות חסד, גם חיי דת וגם תרבות ואמנות וספורט לפי מפתחות וקיטריונים נתונים לביקורת משפטית וציבורית עניינית - במקום לממן בעקיפין העדפות הנובעות מקשרים, טעם אמנותי, העדפה ספורטיבית ופוליטית וכו' וכו' ולדעתי הלא מוסמכת, ייתכן אף שהחלוקה היתה הרבה יותר יעילה, ממוקדת ומיועדת למטרות אותן מתעדפים שליחי הציבור שנבחרו על ידו.

אבל, הרי המצב יימשך כך ואף אחד לא באמת ישלח את מפקחי מס הכנסה לבדוק את הוצאות היח"צ של החברות הגדולות וכל שנה יעניקו אישורים לתרומות פטורות ממס לעוד עמותות וארגונים, חלקם שמטרותיהם נאצלות וחלקן כאלו שנועדו לממן משכורות ולנתב כספים למטרות הזויות או אף מפוקפקות.

ואף אחד לא יטרח גם בעתיד לבדוק ברצינות וביסודיות את אלפי העמותות בעלות האישורים לפי סעיף 46. האם הן עדיין נחוצות, האם פעילותן תקינה וכן הלאה. כי אם יבדקו, יגלו ורק לדוגמה, שיש  לא רק אגודה למלחמה בסרטן, ואקי"ם ואלו"ט וכהן מבורכות ונאצלות, אלא גם עמותות של יוצאי כתריאליבק'ה או העולים מקשקשתא כבירה..  שמממנות בסיוענו מילגות לימודים לנכדי העולים הללו, רובם ככולם ממשפחות במצב כלכלי נהדר.. ויש עמותות שמטרותיהן מנוגדות להשקפות העולם של מרבית משלמי המיסים, אם נשליך מתוצאות הבחירות. ויש גם עמותות שכל קיומן לא נועד אלא לממן משכורות למייסדים, בניהם וכלותיהם...

כך שאם טרחתם וקראתם עד כאן, אני מקווה שלפחות תזכרו שאתם שותפים בתרומות ובחסויות וכו' .. של "עלית" ושל "הלפרין" ושל ,ארגון יוצאי קשקשתא כבירא" וכל היתר...

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה