כולנו באותה סירה. נלחמים על העתיד שלנו. "חברת מ. העיר מאיה פז- שקולניק, בטור על "גזל הארנונה"

$(function(){})

קוראת לתושבי נס ציונה:
תהיו אזרחים מעורבים. השקיעו 2 דקות וקיראו, מבטיחה שזה קולע ובשפה מובנת. זה לא עניין פוליטי – החוק הזה יפגע בכל תושב ותושבת בעיר שלנו. בילדים שלנו. ימין, שמאל, דתיים, חילונים. כולנו באותה סירה. נלחמים על העתיד שלנו.

1
כולנו באותה סירה. נלחמים על העתיד שלנו. "חברת מ. העיר מאיה פז- שקולניק, בטור על "גזל הארנונה"
1
שביתה זה דבר ממש מעצבן. ובמערכת החינוך, זה מעצבן כפליים.
אני יכולה להבטיח לכם, שהחלטה כזו לא מתקבלת בקלות. השביתה הזו היום – היא בשביל העתיד של כולנו. והיא צריכה לקבל תמיכה מקצה לקצה, מקסימום קול צעקה.
אם מהלך הממשלה לא יבלם, יבוצע קיצוץ תקציבי ויבוטלו תוכניות עירוניות לקשישים, לבני נוער, לצעירים ועוד. כספי הארנונה לעסקים הם חמצן.
עיר כמו נס ציונה כבר מקופחת בתקציבי הממשלה בגלל ממעמד סוציו-אקונומי גבוה ומדד פריפריאליות נמוך. כבר היום, ערים בהן יש יותר צרכי רווחה או מרוחקות או בשטחים מקבלות יותר תקציבים והזדמנויות .
אז על מה ולמה השביתה? מוזמנות ומוזמנים לצלול למידע עובדתי פשוט על שוד הארנונה הגדול. אני אשתדל גם להשיב לשאלות ענייניות.
1# ארנונה היא לא מיסים.
מה ההבדל? מיסים משולמים לממשלה. ארנונה משולמת לשלטון המקומי, עבור שירותים מקומיים.
כשהממשלה לוקחת לנו מהארנונה, היא למעשה מגדילה לתושבי נס ציונה את המיסוי. זה כאילו היא הגדילה מע"מ, או מס הכנסה אבל בבלוף עקיף, כדי שלא נרגיש העלאת מיסים. מהלך כזה מייצר תקדים ומכאן – המדרון חלקלק.

2# בזכות ארנונה עסקית, התקציב ברשות מאוזן.
הדבר הראשון שלומדים במוניציפלי הוא, שהארנונה לא מכסה את העלות לבית אב. הכלי היחיד של עירייה להגדיל הכנסות ולא להיכנס לגירעון הוא באמצעות ארנונה עסקית. צעדים שערים פריפריאליות כמו אילת (ארנונה מתיירות) ובאר שבע (ארנונה מהייטק) פיתחו במשך שנים הכנסה כזו כדי לאפשר לתושביהן רמת חיים טובה. בנס ציונה, בזכות מדיניות ראש העיר, הצלחנו תוך קדנציה אחת לאזן את התקציב הודות להגדלת שטחי המסחר בעיר. אנחנו מתחילים ליהנות מהפירות רק עכשיו.
3# שוד הארנונה מייצר היצע מלאכותי ממקור מימון לא רלוונטי.
יש בעיית היצע בדיור. יש בעיית מחיר. רוצים לעודד לבנות? תעודדו ממקום בו לא תייצרו פגיעה. בלי ארנונה מאוזנת בין תושבים ועסקים, הערים יפגעו. רשות מקרקעי ישראל גובה הון כסף על חכירת קרקעות. אם המדינה רוצה לעודד בנייה למשפחות היא יכולה לתת את הכסף הזה כתמריץ לערים בונות. וודאו שהרשויות דואגות לתשתית מתאימה לצפיפות גבוהה ודאגו לכבישים ותחבורה ציבורית שעונים על היקף התושבים . ככה, החשבון המשלם והנהנים, יהיו מאוזנים מאותו המקור, בצורה בריאה. דאגו לתהליכים מהירים בוועדות המקומיות. עודדו תהליכי היתרים מהירים ברשויות בהוספת תקנים. תכנון דמוגרפי אסטרטגי של עתיד המדינה לא יכול להתבצע במחטף.
4# סופן של קרנות במציאות הישראלית הוא להתמוסס לצרכים פוליטיים.
בפועל כך קרה עם קרן העושר וקרן הניקיון –לדוגמה - קרן השמירה על הניקיון היא קנס על הטמנת אשפה, שכולנו כתושבים מקבלים ביחס לכמות האשפה המוטמנת שהעיר שלנו מייצרת, כדי לעודד מיחזור בתוך הערים. הקרן אמורה לשקם את הטבע עם הכסף שנצבר בה – נחלים, שמורות, מקומות שהפכו להיות פסולת בניין וכד'. בפועל הממשלות משתמשות בכסף לצרכים קואליציוניים. כך, גובים מהתושב כספים נוספים למיסים, ובעצם לא נותנים לו את השירותים עליהם התחייבו, כי ההתחייבות היא לא קשיחה. כך גם יעשה עם קרן הארנונה.
5# לא מתקנים עוול בעוול.
הממשלה כבר יצרה תבחינים בהם עיר במעמד סוציואקונומי טוב, או מיקום מרכזי, מקבלת מעט מאוד מהמדינה. אם אתם רוצים לצמצם פערים בין רשויות, דאגו שהארנונה לתושב תכסה את ההוצאה שלו על אמת. החזירו תקציבים שנלקחו ונשחקו במשך השנים מהרשויות, עודדו רשויות שנוהגות באחריות תקציבית. דאגו במקביל להוריד את המע"מ כדי לאזן לאזרחי המדינה את עול יוקר המחיה. הלאמת הארנונה העסקית לקרן תגרום לבלימה בבניית מבנים מסחריים – ותפגע באינטרס המדיני בו אנשים עובדים איפה שהם חיים. הלאמת הארנונה העסקית תבטל שורה של שירותים שהתושב מקבל מהעירייה ולא מהמדינה - כמו סבסוד צהרונים, קייטנות, טיפוח ספורט, תרבות, חינוך בלתי פורמלי ועוד.
אי אפשר להתקיים בלי הארנונה העסקית, בשום עיר. עצרו את שוד הארנונה.
מאיה פז שקולניק
חברת מועצה, עיריית נס ציונה
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה