למי להגיד תודה על הקלת הנטל על תשלומי המשכנתאות?. כנראה שאין למי להודות באמת!

$(function(){setImageBanner('c0b2522c-8819-4f15-aa6f-8f6394740c55','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45931,'Image','');})

רק בישראל ורק בשיתוף הפעולה נוסח בנק ישראל ו- ועדת הכלכלה והוועדה לצמצום פערים חברתיים בפריפריה. יומיים לאחר שבנק ישראל פרסם לבנקים הנחיות הנחיות חדשות לשיפור תהליכי מחזור משכנתא, הוא הונחה על ידי הוועדה לבחון בתוך שבוע מספר צעדים אפשריים שהוצעו בדיון במטרה להקל על ציבור משלמי המשכנתאות שנפגע כתוצאה מעליית הריבית.

למי להגיד תודה על הקלת הנטל על תשלומי המשכנתאות

למי להגיד תודה על הקלת הנטל על תשלומי המשכנתאות?. כנראה שאין למי להודות באמת!

העיקר הכותרת. איך שכחנו את לקחי הקורונה שהוכיחו שכאשר הבנקים רוצים ויש עליהם לחץ ציבורי הם יודעים ליצור רגולציה עצמית ולהקל על הלקוחות בכל הקשור לנטל החזרי המשכנתאות. בתוך הואקום והחולשה שמפגין בנק ישראל מול הבנקים נכנסו הפולטיקאים עם רעיון שיכול להיות הרסני מבחינה כלכלית בעיקר למשפחות במעמד הנמוך - דחייה והקפאה של תשלומי משכנתא. 

שתי כותרות תפסו השבוע את תשומת ליבי ושתיהן עוסקות בנושא הקלה על האזרחים שכורעים תחת נטל המשכנתא. בואו נעשה סדר בנושא שכל אחד מאיתנו או מי מקרוביו נפגע ממנו. 

מדובר כמובן בתשלומי ההחזר על המשכנתא. אלו התייקרו בצורה דרמטית בשל

  1. העלאת ריבית בנק ישראל ( ובעקבותיה ריבית הפריים)
  2. בשל האינפלציה שייקרה את החזרי המשכנתא במסלול צמוד מדד. 
  3. שתי הסיבות האלו גם ייקרו את ריבית החובה על המינוס , שממנו חלקנו משלמים את המשכנתא. 

שכחו אותי עם התשלומי על הבית: בנק ישראל ומשרד האוצר 

עכשיו נבחן מה עשה כל אחד מהצדדים, הכנסת כגוף מחוקק ובנק ישראל כגוף מבצע בהיותו הבנק מרכזי שנהנה מעצמאות מוחלטת, אפילו עוד יותר מבית המשפט העליון לפני ביטול עילאת הסבירות. 

בנק ישראל לא שגה כלל בסדרת העלאות הריבית. הוא שגה בעיתוי. ועכשיו כולנו משלמים על זה וביוקר. 

התהליך היה צריך להתחיל הרבה לפני תחילת עשרת הפעימות האחרונות.  

התהליך היה צריך להתחיל עוד בימי הממשלה הקודמת. למה בנק ישראל לא העניק למשק תרופה למכה, מלווה בצעדי הקלה על נוטלי המשכנתאות?. אני יכול רק להעריך שהיה מדובר באנשים באחרים ובתקופה אחרת. ותודה ללפיד על מטבע הלשון. 

עכשיו נעבור לכנסת ולוועדות שלה, אלו שאמורות לעבוד במקביל לבנק ישראל, להציע ולחוקק חוקים בעד הצרכן.

היום התעוררה ועדת הכלכלה והוועדה לצמצום פערים חברתיים בפריפריה וקיימה דיון חירום הקלת נטל תשלומי המשכנתאות על הציבור. 

לבסוף החליטה הועדה על דרישה מבנק ישראל : העבירו הנחייה ברורה לבנקים - לאפשר הקפאת תשלומים של עליית הריבית למשכנתא.

צודקים נכון?. טוב לא ממש. בנק ישראל לא ממש אוהב לקצץ את רווחי הבנקים או להוריד הנחיות ברוח הזו. זה פשוט לא מתאים לו. סיבותיו עימו. 

זה מזכיר שרק לפני שלוש שנים, בשיאה של הקורונה, הבנקים, לאור הלחץ הציבורי יצאו במבצעי הקפאות תשלומים של המשכנתאות. בלי חוקים, בלי דרישות של הכנסת ובדיאלוג מול המפקח על הבנקים. 

אגב, אני מניח, למרות שאין לי נתוני אמת, שמי שבחר אז להקפיא תשלומי משכנתא ל 24 חודש, שילם על כך בריבית דה ריבית, שהתייקרה מאז פי 30 בערך ( כן פי 30), שילם וישלם על כך ביוקר הן על הקרן המצטברת שתפחה והן על התשלומים השוטפים.  

ספק אם אז משהו עסק בהסברה לציבור במשמעות הגרייס, דחיית תשלומים, ומשמעותם מבחינת התשלומים השוטפים. אחרינו המבול. 

אג זה מה שיקרה עכשיו. מי שידחה תשלומים, יקטין ויפרוס, ישלם על כך ביוקר, הרבה יותר ממה שהיה משלם אם לא היה מקפיא את התשלומים ודוחה אותם למועד מאוחר יותר. משהו חושב שהולך להיות פה טוב?. 

מה שבטוח כותרות כבר יש לנו - פתרון של ממש אין באמת. גם לממשלה הקודמת לא וגם לבנק ישראל אין תשובה אמיתית. למה אתם שואלים?. כי ככה מתנהלת מדינה עם כלכלה חופשית. רציתם סבירות קבלתם חזירות

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה