לפיד והחוק הפולני, כשפופוליזם חובר לשטחיות.

$(function(){setImageBanner('de39d0e1-1be8-4996-bc3c-a9e76a0deb9b','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45931,'Image','');})

כנראה שיאיר לפיד התקשה להיות רציני ומרשים כמה חודשים רצוף והיה חייב לשוב לפופוליזם, להפגין שטחיות וללבות יצרים נגד הפולנים. וזאת בנושא מורכב ובעייתי הדורש קצת העמקה . נושא שאינו קשור כלל להבנתי לאנטישמיות ואם כבר, עוסק בעיקר באנטי קומוניזם...

פייסבוק

אכתוב זאת בזהירות המתבקשת ואם טעיתי במשהו, הריני מתנצל מראש: 

ראשית,  גם אחרי שעות בדיקה באתרים ואמצעי תקשורת- אני לא סגור עדיין מהן כל ההשלכות של החוק הפולני שכה אוהבים לתקוף כאן.

ושנית, אני לא בטוח ששר החוץ וראש הממשלה החליפי לפיד  כן התעמק בנושא... כי התנהלותו לא משדרת זאת.

הבה נעשה קצת סדר: 

החוק הפולני , כך למדתי, לא עוסק בתביעות של אנשים פרטיים כנגד אנשים פרטיים. ולפי כל מה שחרשתי וקראתי, הרי שאם הנין של משפחה יהודית יוכל להוכיח בעלות על נכס של משפחתו שמוחזק עדיין בידי אנשים פרטיים, יוכל להיעזר בבית המשפט הפולני, ממש כבעבר. 

אה מה, זה מסובך ולוקח שנים?  וכי אצלנו זה יותר מהיר ופשוט?..

ולנושא עצמו: בפולניה היה כ 45 שנה משטר קומוניסטי שהלאים כל רכוש שהיה נטוש או שהמתגוררים בו לא יכלו להוכיח בעלותם עליו. ההלאמה כללה בין היתר את רכוש הקהילות היהודיות הרבות שהיו שם לפני המלחמה, מבני ציבור ועוד, אך גם רכוש רב של כנסיות , של משפחות אצולה ואצולת הממון שברחו ושל אזרחים ממוצא גרמני שגורשו. 

החוק החדש עוסק בתביעות כנגד הממשלה, על רכוש שבשעתו הלאים המשטר הקומוניסטי. תביעות הטוענות כי ההלאמה המקורית נעשתה שלא כדין ולכן על ממשלת פולין לפצות את התובעים. תביעות כאלו צצות חדשות כל העת ואף יש תביעות רבות של צאצאי פולנים שברחו ממנה בשעתו, לא רק יהודים, כאשר סך כל הרכוש שהולאם ולא הושב לבעליו הינו אסטרונומי.

אלא שחלק מהתביעות תתפלאו, הוגשו בידי חבורות של אנשי עסקים ציניים שלא לומר מאפיונרים שחיפשו דרכים להתעשר, חיפשו צאצאים ואירגנו קבוצות צאצאי ניצולים לתבוע רכוש קהילתי..  והיו סביב הנושא לא מעט סקנדלים, זיופים וגם חקירות משטרה. כך למדתי מכמה ידיעות שפורסמו בתקשורת הפולנית בהבלטה רבה  ולא ממש הוזכרו כאן..כמו הידיעה  על בית עלמין יהודי לשעבר שהושב ל"בעליו" ולאחר שנתיים הפך למרכז מסחרי.. !  (סיפור זה לא הצלחתי לאמת, מעבר לציטוטים בפייסבוק, אבל עצם העובדה שהוא הופץ, מצביע על הרקע הציבורי לחוק) 

ואם לתמצת: א' בפולין היתה ותהיה אנטישמיות חבויה. ויאיר לפיד לא יעביר אותם סידרת חינוך מהירה.. להיפך, כרגע הוא רק מלבה אותה. יודעים מדוע?  כי כאן לא מדובר כלל בשואה ובשאלה הנוקבת של חלקם בה. שאלה רגישה שהעסיקה אותנו ואותם לא מעט ויש להם לא מעט רגשי אשמה בנושא.  זו השאלה שב2018 "טויחה" באדיבות נתניהו בשעתו.

כאן זה סיפור אחר. לפולנים כולם נמאס לשאת באחריות לחטאי המשטר הקומוניסטי, ממנו בקושי השתחררו לפני 30 שנה. מבחינתם זהו כמעט נצח והם, בוחרים ונבחרים גם יחד, לא מוכנים שהממשלה תופתע מחדש בתביעות ותידרש לשלם הון עתק.  הם מזכירים שברוב ארצות אירופה היו סיפוחים, גרושים, חילופי אוכלוסיות והלאמות ושמזמן כבר אי אפשר בהן מבחינה חוקית לתבוע ממשלות על ארועים שנגזרו ממלחמת העולם השניה.

אלא שבפולין התהליך החל הרבה יותר מאוחר, רק בתום המשטר הקומוניסטי ודעת הקהל הפולנית אומרת "חלאס, איפה הייתם 75 שנה עד היום?".. ולכן החוק החדש מונע הגשת תביעות חדשות, אך הקיימות תמשכנה להתנהל.

רכוש פרטי? נכון, אבל לדעתם יש גבול.. וזה שאיני חושב, חלילה, שהם צודקים. אבל, מה לעשות ורוב הסקנדינבים, להערכתי, לא חושבים שחוק נכסי נפקדים הישראלי הינו מודל ליושר והגינות.. האמת, גם אני לא משוכנע בכך. עיינו ערך תושבי איקרית וברעם ה"נוכחים נפקדים"...

ולמרבה האירוניה, כל ההתנהלות כיום, והטענות כנגד הפולנים, עוד תשוב אלינו בבומרנג, כאשר יהיו מי שינסו לכפות עלינו משפטית לפצות את בעלי הרכוש הערבי הנטוש ברחבי המדינה. 

תכל'ס, על לפיד להירגע, להנמיך להבות ולפנים שזה לא במקרה שהרוסים לפתע תומכים בעמדתנו.. כן, הרוסים שהינם גזלני הרכוש הפרטי והציבורי הגדולים בהיסטוריה. הם נהנים לפגוע ביחסי פולין- ארה"ב - ישראל , על רקע ההתחזקות הצבאית של פולין מולם.

לדעתי לפיד צריך היה להציע להם לנסח חלופה הוגנת לחוק, כזו שניתן להתפשר עליה ותבטיח ש"זכויות הניצולים" לא ינוצלו לרעה. 

זהו, לפחות הצגתי לכם חומר למחשבה ואשמח לתגובות. 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה