מוטי קלינמן חוזר בטורו "עט נובח".. והפעם: - עם הספר? תלוי איזה ספר...

$(function(){})

כאשר נכסי צאן ברזל על-תקופתיים, כגון הקלברי פין, אל תיגע בזמיר, מילכוד 22 ופרנהייט 451, נפסלים ע"י איגוד הספריות האמריקאי, ALA, מדוע? מכיוון שהם מעצבנים את השמאל האמריקאי המטורלל. יש בהם דמויות של לבנים ושחורים, שהפוזיציות שלהם לא ממש מסתדרות עם האפליה המתקנת והצדקנות, המתפשטות כמגיפה במערב.
הרוח הרעה הנושבת מהשמאל האמריקאי, לא לוקחת שבויים. היא העיפה את העברית לכל הרוחות, היא הציבה באמצע מילים פסיקים, לוכסנים ונקודות, היא גרמה למיטב בני הארץ הזו לחשוש למוצא פיהם.

פרטי

עט נובח - עם הספר? תלוי איזה ספר

זהבה שלוסמן ז"ל, הספרנית המיתולוגית של נס ציונה, הייתה הצנזורית הראשונה שפגשתי בילדותי. כ"חננה" בשנות ה-60, החלפתי ספר מידי יום, וזהבה איפשרה להשאיל ספרים ע"פ קבוצות גיל וכיתות. ילד בכיתה א'-ב' לא קיבל ספר מארון ג'-ד', וכך הלאה. זהבה לימדה אותי המון על אהבת הספרים, על הטיפול בהם, אפילו על סידורם בספריה, לפי שיטת דיואי.

אבל זהבה החכמה לא החרימה ספרים קלאסיים, נכסי צאן ברזל על-תקופתיים, כגון הקלברי פין, אל תיגע בזמיר, מילכוד 22 ופרנהייט 451. להיפך – היא האהיבה אותם על כל באי הספריה, היא חשפה אותם בהדרגה ובמידה הראויה לילדי המושבה.

אז איגוד הספריות האמריקאי, ALA, כנראה לא היה מקבל את זהבה. האיגוד הזה דחף את הספרים הללו, ורבים אחרים, לרשימה השחורה שלו. מדוע? מכיוון שהם מעצבנים את השמאל האמריקאי המטורלל. יש בהם דמויות של לבנים ושחורים, שהפוזיציות שלהם לא ממש מסתדרות עם האפליה המתקנת והצדקנות, המתפשטות כמגיפה במערב.

האם הסכנה הזו בדרכה לארץ? היא כבר משתוללת אצלנו במגוון מופעים, עליהם הרחבתי בטורים קודמים. אל הספרים עוד לא הגענו.

מי המועמדים לחרם, לכשתגיע הטרללת אלינו? לאה גולדברג עם "חתולה כושית" בדירה להשכיר, לדוגמה. בקרוב במשרפת הספרים הקרובה למקום מגוריכם.

מרים ילן-שטקליס עם "ילד כושי", יגאל מוסינזון עם מנשה התימני, אלתרמן עם כל שירי תימן שלו, ועוד ועוד.

על זהבה היה די קל לעבוד. אם רצית ספר מארון של כיתה גבוהה יותר, יכולת לקרוא אותו בספריה, בין המדפים או בחדר העיון. איש לא העלה על דעתו לסלק את הספרים מהספריה. זהבה ראתה, חייכה חיוך קטן, והעלימה עין.

הרוח הרעה הנושבת מהשמאל האמרקאי, לעומת זאת, לא לוקחת שבויים. היא העיפה את העברית לכל הרוחות, היא הציבה באמצע מילים פסיקים, לוכסנים ונקודות, היא גרמה למיטב בני הארץ הזו לחשוש למוצא פיהם.

בן כספית ופרופ' אריה אלדד, המשדרים תוכנית אקטואליה יומית מצויינת ברדיו 103, קוראים לזה עלמנ"ה – על מה לא נדבר היום. גם הם, אפילו הם, מפחדים.

נרשמים לבנים לאוניברסיטאות בארה"ב, רושמים בשאלון הקבלה כי הם בעלי צבע עור אחר, כדי להנות מאפליה מתקנת על רקע זה. התוצאה: הכשרת תרבות השקר ופגיעה בהשכלה.

לסדרה הזו צפויים פרקים נוספים, ואנחנו נקבל אותם בבינג', אם נרצה או לא, אלא אם כן נגדל עמוד שדרה משלנו, יהודי, ישראלי, עם כבוד לשורשים הנטועים בעבר, ועם מנגנוני השכלה וצמיחה המכוונים לעתיד, על פי דרכנו.

עם הספר? תלוי איזה ספר. יש מי שעובר ממש ברגעים אלה על הרשימות ומחליט. נעדכן.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה