"מתחם חרודי", הסכם הגג וגל הבניה המתוכנן בנס ציונה, יותר עובדות ופחות פופוליזם...

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('87febea1-b17d-4884-86ad-fb92b7c72dac','/dyncontent/2024/9/5/261e8bcd-9195-4f97-9ab6-f3f1fa8db40d.jpg',18376,'אייטם כתבה חוגים עד אחרי סוכות קרית תרבות ',525,78,true,45931,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('87febea1-b17d-4884-86ad-fb92b7c72dac','/dyncontent/2024/7/7/6ac38f55-9efa-40d8-b71c-62a1f92cf06c.jpg',17973,'מנויים 300100 ',525,78,true,45931,'Image','');},15]]);})

נושא הבניה המתוכננת בעירנו הפך לנושא עליו מתקוטטים רבות במליאה, אך לא באמת דנים בו ברצינות ויש לי מה לומר בנושא של איך דנים..

וגם: קבלו עדכון על הנתונים חסרי השחר שפירסמה חברת המועצה גלית אבינועם, ה"מומחית" לתכנון ערים לדבריה, רק השבוע.
ועל האופטימיות המטרידה במ. השיכון לגבי קצב הבניה החזוי ב"מתחם חרודי"

פייסבוק

דיון קודם בנושא "פרדס חרודי"  נס ציונה במליאה. איך אמור להתקיים הדיון?..

"מתחם חרודי", הסכם הגג וגל הבניה המתוכנן בנס ציונה, יותר עובדות ופחות פופוליזם...

ל ק ו ר א י נ ו :

נושא עתידה התכנוני נדלני של נס ציונה הינו נושא מורכב ומסובך, אשר לאחרונה הפך להיות אקוטי, בשל התגברות הלחצים והיוזמות הממשלתיות, שמטרתן להלביש את נס ציונה הירוקה ב"שלמת בטון ומלט" אפורה...

כתבתי כאן רבות לאחרונה על ההתפתחויות ואודה כי אני עצמי לא יודע מה היא הדרך הנכונה להתמודד בה, כעיר וכקהילה, בעומס בניה מוגזם והשלכותיו. 

אך אני כן יודע שכדאי להתחיל בכך שהדיון יהיה עובדתי וענייני. שנציגי הציבור בהם בחרתם, יידעו כולם ויבינו על מה הם מדברים, כולל פגישות מקדימות וסדנאות עם המתכננים וגורמי המקצוע, וזאת דווקא ביוזמת ראש העיר, כחלק מהשקיפות לה הוא מחוייב .

ולאחר מכן, הגיעה העת לדיון אמיתי ונוקב במליאה, אליו יוזמנו מומחים חיצוניים ע"י הקואליציה והאופוזיציה גם יחד.  דיון שיצולם ויוקלט, אך לא ישודר בשידור ישיר... מה שיצמצם את כמות ההתנצחויות המיותרות במהלכו.

ועתה לשני ארועים רלבנטיים לנושא, בהם הבחנתי בימים האחרונים.

גלית אבינועם במליאה. צילום מסך

אפתח ב"פוסט" שפירסמה חברת מ. העיר, הגב' גלית אבינועם שנטלה לעצמה כתר של מומחית בנושא ומספרת בו כמה העמיקה ולמדה וכו' ובמי נעזרה בכך. 

אך תיכף אוכיח כי או שהיא לא למדה היטב למרות הכל, או שהיא אולי אכן נעשתה מומחית, אך לא איכפת לה להפיץ "פייק" פופוליסטי כשהיא מודעת להיותו כזה. 

אני מצרף 2 ציטוטים (וכן צילום מסך בהמשך)  מתוך ה"פוסט" הארוך שפירסמה:

באחד טענה כך:  בצפון מזרח העיר: שכונה שנבנית בימים אלה של אלפי יחידות דיור ותתחבר לאחת משכונות הסכם הגג עד חיבור לבאר יעקוב.

כנראה שהיא מזהה במפה מה שאני מתקשה להבחין בו...  ולדעתה השכונה המתוכננת נס 130 -"תדלג" מעל יותר מ 2 ק"מ בקו אוירי של שטחים פתוחים ועל  כביש 431 ועוד 3 כבישי קישור אליו (ראו בתמונה הראשית)  ו"תתחבר" לבאר יעקב כאמור. 

גם לאיזו שכונה חדשה אחרת "המקודמת בהסכם" - אליהן "תתחבר" כביכול "נס 130" היא מתכוונת, קטונתי מהבן. יען כי בצד הצפון מזרחי לכביש ראשל"צ רחובות (רח' ויצמן) יש שכונה חדשה ע"ש יוסי שבו שבנייתה בעיצומה וכן הפרוייקט של "מתחם הגא" הנמצא בעיצומו ואליהן "נס 130" בהחלט תתחבר בעתיד, אך מה הקשר להסכם הגג?

הסכם הגג עוסק (מלבד מ"נס 130") רק בשכונות חדשות מתוכננות הנמצאות בצדו הדרום המערבי של רח' ויצמן, הרחק לכיוון רחובות. (ולא שהן בשורה טובה, אך זה אינו הנושא)

גוגל ארת.

פייסבוק- גלית אבינועם

לנוחותכם אני מצרף כאן לצד צילום לווין מ"גוגל" של האזור כולו -גם קטע ממפה מעולה שפירסמה דווקא הגב' אבינועם לפני הבחירות, בה ניתן לראות היטב את השטחים המדוברים...

בקטע השני מוסיפה הגברת אבינועם, לאחר סקירה ארוכה על מהות "הסכמי הגג" וציטוטים חשובים ממאמרים על חסרונותיהם, (ואכן היו רבים כושלים וגם להיפך) - עוד הסבר  שממש חדש לי. 

הגברת כותבת כך:

הסכם גג נחתם בין רשות מקומית לבין גוף ממשלתי –רמ"י או משרד הבינוי והשיכון ובמסגרתו מסכימה הרשות לשיווק מזורז של יחידות דיור בשטחה, והמדינה מעבירה לה את האחריות והמימון להקמת התשתיות הנדרשות לאותן יחידות דיור לממן ולבצע תשתיות ציבוריות , כמו פארקים, מוסדות ציבור או חניונים.
נקודת תורפה: הכסף שהמדינה מעבירה לטובת אלה אינו צבוע. הרשות יכולה לעשות מה שברצונה עם כספים אלה. ולאו דווקא להקים תשתיות לטובת הציבור.

וואללה !

ובכן, בניגוד לדבריה חסרי השחר של המומחית אבינועם,- הכסף "צבוע" ועוד איך... עירייה החותמת הסכם גג, לא תוכל לערוך בכספיו חגיגות וגם לא להוסיף שעות חינוך או לממן קבוצות ספורט, ממש לא, כי למעשה אף אגורה לא תעבור לתקציבה השוטף .

אבל  היא כן תוכל, במסגרת תקציב וקרנות הפיתוח העירוניות, אך בכפוף להסכמות של רשות מקרקעי ישראל, להשלים, לשפר ולהרחיב תשתיות כלל עירוניות  קיימות ולחזק אותן. המדובר בעיקר בשכונות ותיקות, בהן יש כבר עתה פערים ולא אחת הן סובלות עתה ותסבולנה בעתיד בשל הקמת שכונות חדשות לצידן - מעומסי תנועה, שחיקת תשתיות ועוד.

כמו כן עיריה החותמת על הסכם גג תוכל להניח בעזרתו קוי חשמל וכן צינורות ביוב ניקוז ומים, שישרתו את כלל היישוב, בשל הגידול בצריכה.

חשוב לציין כי בנס ציונה, דווקא בנושאים אלו, הסכם הגג המוצע קובע דווקא מי שתבנה את כל התשתיות הללו, כתנאי להקמת השכונה הצפון מזרחית,  לא תהיה העירייה, אלא ר.מ.י בעצמה, בעיקר בשל ההיקף האדיר שבפשטות "גדול על" העירייה. כי מדובר בהנחת קוי מתח גבוה, ביוב ומים בהיקף ובמורכבות טכנית שטרם היו כמותם בעירנו.

אז אם לדעת הגב' אבינועם פגום הרעיון לפיו העיר כולה תיהנה משיפור בתשתיותיה כפועל יוצא מבניה חדשה ומואצת, אדרבה שתאמר זאת. 

 

ועכשיו אעבור ל"מתחם חרודי" ולצפוי בו.

אפתח בהערה לאו דווקא לגב' אבינועם, אלא לעוד נבחרים שהתבטאו בנושא ולידיעת הציבור:

אסור לכרוך בחבילה אחת את "מתחם חרודי" ותוכניות הבניה בו, עם "הסכם הגג", כי אין כל קשר. ההחלטה לאשר ל"דירה להשכיר" לבנות מעל 2,000 יחידות במתחם חרודי, הינה של הממשלה, שאישרה את המלצת הותמ"ל ל8 מתחמים גדולים בארץ, כולל זה שלנו והיא אינה תלויה בחתימת הסכם גג לגבי התשתיות.

היזמית חייבת ע"פ חוק בהיטלי פיתוח ולכל היותר יכולה להציע לעיריה "הסכם פיתוח" במקום תשלום ההיטלים ולבצע עבודות שונות לפי תוכניות הפיתוח, כאשר עלותן תקוזז מההיטלים. 

אך את היזמית/המדינה לא אמורות להטריד שאלות כמו עומסי תנועה צפויים, הקמת מוסדות חינוך ובוודאי לא השקעה בשימור מה שיוותר, אם בכלל, מערכי הטבע באזור.

ועתה לסיפור המשמעותי בעיני, מהשבוע: 

עד כה היתה הנחת העבודה הרווחת, אשר נשמעה בעבר מפי רבים במערכת ולא ארחיב, כי מטרתי איננה להצביע על שטויות העבר, כי מדובר במתחם מסובך , קרקע רבת בעלים ופרוייקט שיארך עוד שנים רבות ובינתיים "או שהפריץ ימות או שהכלב ימות"... 

אלא שראיתי השבוע דיווח מטריד מכנס מקצועי, בו הכריזה המתכננת הבכירה של התמ"ל הגב' סיגי בארי, כי בתוכניות שהותמ"ל קידם עד כה, "שני שליש מהן יוצאות למימוש תוך 4 שנים".

דבריה אלו אמורים להיות לנגד עיני הציבור בנס ציונה והנהגתו. כי מסתבר שהתנהלות של בת יענה, לא בדיוק תועיל עתה. 

גב' סיגי בארי- ציטוט

פייסבוק צילום מסך

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה