עט נובח... מדורו של מוטי קליינמן הקובע: מרים פרץ לא מתאימה לנשיאות

$(function(){})



במדינת החלומות שלי, נשיא המדינה הוא איש רוח מן השורה הראשונה, מדען בעל שם. הוא לא קונצנזוס, הוא מציב את הרף ומהווה השראה למה שצריך להיות הקונצנזוס.
אני רוצה נשיא שלא צריך את המשכן הזה לעצמו, כזה שנענה לדרישת הציבור ומכבד אותה ברוחו ובמעשיו. מרים פרץ, מוכשרת ואוהבת ישראל ככל שתהיה, איננה מתאימה לכהן כנשיאה.

פרטי ויקיפדיה

עשרה נשיאים כיהנו בישראל, ומתוכם תשעה פוליטיקאים.

במדינת החלומות שלי, נשיא המדינה הוא איש רוח מן השורה הראשונה, מדען בעל שם. הוא לא קונצנזוס, הוא מציב את הרף ומהווה השראה למה שצריך להיות הקונצנזוס.

עדה יונת, דליה דורנר, דורון אלמוג, כאלה. אני רוצה נשיא שלא צריך את המשכן הזה לעצמו, כזה שנענה לדרישת הציבור ומכבד אותה ברוחו ובמעשיו.

רק נשיא אחד, פרופ' אפריים קציר, הגיע למשכן הנשיא מחוץ לזירה הפוליטית, מן האקדמיה. זכורה פליטת הפה המביכה שלו לאחר מלחמת יום הכיפורים, "לישראל יש פוטנציאל גרעיני". בהתייחסות לשאלה, האם אין הדבר מדאיג, השיב: "מדוע צריך נושא זה להדאיג אותנו? שידאג העולם."

כנראה שקציר ייזכר בגלל האימרה הזו, ובכל זאת, אנשים מסוגו הם נשיאים בישראל.

תשעה נשיאים היו פוליטיקאים, שנבחרו ע"י פוליטיקאים כמותם, הם באו מתוכם. רובם עמדו בציפיות, למעט האנס קצב שהכתים את מוסד הנשיאות לנצח. גם הוא נבחר ברוב של פוליטיקאים, בבית המחוקקים הישראלי. לטעמי, רק פרס ונבון ייזכרו לטוב.

נשיא איננו פונקציה משמעותית או ביצועית, הוא סמל, אבל הוא גם מעין שגריר-על, שחקן חיזוק, שכישוריו נדרשים וחיוניים בזירה הבינלאומית.

מרים פרץ, מוכשרת ואוהבת ישראל ככל שתהיה, איננה מתאימה לכהן כנשיאה.

אין דרך עדינה לפתוח את זה, אין דרך שלא תעלה את חמתם של חבורות המגיבים השגרתיים. הנעלבים, הקורבנות הקבועים, כולם מכירים אותם.

השכול אינו יכול לסלול דרך להשתלב בעשייה ציבורית כה משפיעה. גם את זאת יש לומר ביושר.

נשיאנו הראשון, פרופ' חיים וייצמן, אמר: "אצלנו הנשיא מעולם לא נבחר לפי מצע שהוא מציע בפניו בוחריו. לא כאלה הן הבחירות אצלנו ולא זאת דמות הנשיא בתוכנו. הוא נבחר לפי מה שהעם כבר יודע אותו ולפי חייו ואורח חייו. אין מצע, אלא מגילת חייו של הנשיא היא היא המצע."

מהי מגילת חייה של  הגב' מרים פרץ?

"ממחטה היא הדבר היחידי שהממשלה מרשה לי לדחוף בה את אפי", הוסיף ואמר וייצמן.

אינני בטוח שאני מעוניין בנשיא, שמקפיד לציית לכלל הזה. אני רוצה נשיא מעורב, איש רוח בעל שאר רוח,  שיוזם, נוכח, ובקיא בשפתם של הפוליטיקאים שמנהלים את המדינה ואת העולם.

מרים פרץ היא אישה ראויה, מעוררת השראה, דמות יוצאת דופן, אבל שום דבר מאלה לא מספיק כדי להיות נשיא.

בוז'י? טוב, אם חייבים להתפשר, אולי...

את מי תשלח כנסת ישראל, על נכלוליה ועיסקותיה, למשכן נשיאי ישראל השבוע?

ואת מי זה בכלל מעניין?

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה