עמית לבני מאתגר את החרד"לים בקואליציה ושואל: איזו זהות יהודית בדיוק אתם רוצים?

$(function(){})

קובע: לא זהות יהודית מונוליטית היה עלינו לטפח במדינת ישראל כי אין כזו בנמצא.
במדינת ישראל היינו צריכים לטפח רק זהות ישראלית. זהות ישראלית שייחודה הוא דווקא ביכולתה להכיל רב גווניות אתנית, אמונית, מגדרית ותרבותית. זהות ישראלית המקדשת יצירתיות, יוזמה, איתגור הקיים, כבוד הדדי וכבוד למרחב הציבורי. זהות ישראלית שיכלה להעניק תחושת שייכות וגאוות השתייכות לכל הישראלים ללא בעלי בית ודיירי משנה.

פרטי
רוצים זהות יהודית? סבבה.
איזו זהות יהודית אתם רוצים? אשכנזית או ספרדית?
כזו שמתירה או אוסרת קטניות בפסח? כזו שמקפידה על כל תג ופסיק בהילכות שבת, או עוצמת עין מהליכה למשחק כדורגל ויציאה למנגל בטבע?

ואם זו זהות יהודית אשכנזית - חרדית או כיפה סרוגה?
ואם חרדית, אז ליטאית או חסידית?
ואם חסידית אז חסידות גור? סאטמר? חב״ד? בעלז?
ואם גור אז הפלג של אריה אלתר או שאול אלתר? יש שם הרי מלחמת עולם.
ואם בכלל זהות ליטאית אז נוסח הפלג המרכזי בראשות הרב אדלשטיין או הפלג הירושלמי בראשות דויטש? יש שם גם מלחמת עולם.
ואולי בכלל זהות נוסח סאטמר הכוללת שריפת דגלי ישראל או נטורי קרתא, ששם כמות הפלגים והפיצולים יצאה משליטה?
ואם זו זהות יהודית דתית לאומית, האם זו זהות חרד״לית (נוסח מרכז הרב או הר המור?) או זהות צהרית המתונה יותר (וכמובן מושמצת על ידי כלל המחמירים ממנה?).
ולמה לא זהות יהודית נוסח הרפורמים או הקונסרבטיבים שמבחינה מספרית כוללים מיליוני יהודים מאמינים בעולם?
ולמה לא נוסח סתם שומרי מסורת הפוקדים מפעם לפעם בית כנסת, מניחים תפילין בנתב״ג, מפרישים חלה בכייף, מרקדים עם מטורללי נחמן מאומן, משתטחים על קבר מאיר בעל הנס וחוטאים לעיתים בזנב שרימפס או חביתה עם בייקון?
אז איזו זהות יהודית אתם רוצים?
יש הרי בדיחה ידועה המספרת על יהודי שנקלע לאי בודד, ובזמן שהותו הקים בו שני בתי כנסת. אחרי שנים של בדידות מגיע אורח ושואל: "מדוע בנית שני בתי כנסת?". עונה לו היהודי: "אחד כדי להתפלל בו, והשני כדי שכף רגלי לא תדרוך בו לעולם".
ליהדות יש אינספור זהויות ודווקא הרב גווניות הזו היא אשר יפה ביהדות.
כן, גם היהדות הרפורמית המפגישה יחדיו נשים וגברים, יהודים ושאינם יהודים, בתפילה, בשירים ובפולחן קהילתי.
כן, גם היהדות החילונית והאתאיסטית המכירה בערכו ההיסטורי, הספרותי והמוסרי של התנ״ך, מתכנסת לארוחת שישי וסדר פסח כי הפולקלור והתרבות הקהילתית יוצרים תחושת חום ושייכות גם אם אלוהים נפקד כאן.
לא זהות יהודית מונוליטית היה עלינו לטפח במדינת ישראל כי אין כזו בנמצא.
במדינת ישראל היינו צריכים לטפח רק זהות ישראלית. זהות ישראלית שייחודה הוא דווקא ביכולתה להכיל רב גווניות אתנית, אמונית, מגדרית ותרבותית. זהות ישראלית המקדשת יצירתיות, יוזמה, איתגור הקיים, כבוד הדדי וכבוד למרחב הציבורי. זהות ישראלית שיכלה להעניק תחושת שייכות וגאוות השתייכות לכל הישראלים ללא בעלי בית ודיירי משנה.
זו הזהות האחת ויחידה שהיה עלינו לטפח במדינת ישראל. זו המהות של הציונות, אחרת אנחנו שוב אסופת פלגים יהודים בגטו או בשטייטעל המתקוטטים זה עם זה על קוצה של הלכה עד שניקרא לטרנספורט לאושוויץ.
הקואליציה החדשה, הבאה עלינו לרעה, עומדת להחזיר אותנו כמו במנהרת הזמן לשטייטעל האירופאי, למלאח׳ המרוקאי או אף לימי שריפת האסמים ודקירת הכופרים על ידי הקנאים הסיקרקיים בימי בית שני.
יתכן וזו גזירת גורל. יתכן וצדק מפקד חיל האוויר לשעבר האלוף בני פלד שביקש על ערש מותו שכשימות נצא החוצה, נצלצל בפעמון ונצעק: 'מת משוגע שחשב שהיהודים מסוגלים להקים מדינה'".
מאפר השואה, מקיבוץ הגלויות ומכור ההיתוך הבן גוריוני היתה אמורה לקום אומה ישראלית. משזו לא קמה ומששלל הזהויות היהודיות המסוכסכות זו עם זו משתלטות מחדש על הווייתנו אין לנו אלא לחכות למפץ הגדול שאולי רק אחריו ישכיל העם הזה להפנים שאין דבר כזה זהות יהודית.
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה