צבי פלטיאל מנס ציונה:  ח ו ק   י ש ר א ל י  - לא "נ ו ר ב ג י "

$(function(){})

התפרסם תחילה כמכתב שלו למערכת "הארץ" בתגובה על המאמר  "הפוטש הנורווגי", מאת אורי משגב, בו הוא מאשים את החוק הנורווגי בהרס הדמוקרטיה הישראלית, לא פחות !
והוא קובע: על החסרונות שמוצא משגב בחוק הנורווגי אפשר להתגבר באמצעות גרסה ישראלית של החוק.

פרטי

 במאמרו מאשים אורי משגב את החוק הנורווגי בהרס הדמוקרטיה הישראלית. שני פגמים עיקריים מצא משגב בחוק: ההוצאה הנוספת בגין ח"כים שמחליפים שרים וסגני שרים שהתפטרו, ומעמדם המוחלש של אותם "ח"כים על תנאי"', המכהנים רק כל עוד המתפטרים אינם חוזרים בהם מהתפטרותם. ואילו גיורא צור במכתבו דווקא משבח את החוק הנורווגי, ומסביר שהוא תורם להפרדת הרשויות ולהתמקדות שרי הממשלה וסגניהם במשימותיה ועיסוק מלא של הח"כים בחקיקה ובבקרה.

למעשה צודקים משגב וצור בטענותיהם, ומכאן שגם טועים. אכן נחוצה הפרדה בין הרשויות. ראוי שהשרים וסגניהם לא יהיו טרודים בהשתתפות בהצבעות בכנסת, וממילא אין הם פעילים בוועדותיה. לכן חשוב שתפקידי שרים, סגני שר וח"כים יהיו משרות מלאות, כל אחד בענייניו.

על החסרונות שמוצא משגב בחוק הנורווגי אפשר להתגבר באמצעות גרסה ישראלית של החוק. לפי גרסה זו לא יוכל שר או סגן שר להיות ח"כ. אם נבחר לכנסת, ואחר כך מונה לתפקיד ברשות המבצעת, עליו להתפטר מהכנסת בלי אפשרות לחזור אליה עד לבחירות הבאות. יש לשקול החרגה של ראש הממשלה, שחייב להיות חבר כנסת על פי החוק הקיים.

הפרדה כזו בין הרשויות תייעל את תפקוד הממשלה והכנסת כאחד — כל אחת בתחומה. ההוצאה הנוספת בגין העסקת עוד כמה אנשים כח"כים היא בוודאי זניחה לעומת התועלת בהפרדת הרשויות. כבונוס נקבל גם מצב שבו מועמדים שאינם מתעניינים בנושאי החקיקה והבקרה של הכנסת, אלא נושאים עיניהם לתפקיד ביצועי בממשלה, כלל לא יציגו את עצמם כמועמדים ברשימות המפלגות לכנסת. קל להצביע על שורה של ח"כים כאלה, בעבר ובהווה.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה